امروز دموکرات‌ها در شش ایالت به سندرز و بایدن رای می‌دهند

دو کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شانه‌ به شانه رقابت می‌کنند

جو بایدن و برنی سندرز، هم اکنون دو کاندیدای اصلی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند- JIM WATSON / AFP

انتخابات مقدماتی حزب دموکرات امروز بیستم اسفند در شش ایالت آیداهو، میشیگان، می‌سی‌سی‌پی، میسوزی، داکوتای شمالی، و ایالت واشینگتن برگزار خواهد شد و حدود  ده درصد از کل آنچه «دلیگیت» یا نمایندگان حزبی خوانده می‌شود، بین دو کاندیدای این رقابت‌ها، یعنی برنی سندرز و جو بایدن تقسیم خواهد شد.

از هفته گذشته که انتخابات موسوم به «سه‌شنبه بزرگ» یا «اَبَر سه‌شنبه» برگزار شد و طی آن جوبایدن در ۱۰ ایالت و سندرز در چهار ایالت به پیروزی رسید، چندین اتفاق مهم رخ داده است؛ مهمترین آن، کناره‌گیری الیزابت وارن از این انتخابات است. او کاندیدایی است که دیدگاه‌هایی بسیار نزدیک به سندرز دارد. او برخلاف پیت بوتجججج و امی کلوبچار، دو کاندیدای دیگر که پیش از انتخابات هفته قبل کناره‌گیری و بلافاصله از بایدن حمایت کردند، هنوز از هیچ کدام از دو کاندیدای حاضر در رقابت‌ها اعلام حمایت نکرده است. موضوع دیگر حمایت کاملا هریس، کاندیدای ریاست جمهوری از کالیفرنیا بود که گفته است در این انتخابات از جوبایدن حمایت خواهد کرد. 

هم اکنون جو بایدن با ۶۶۴ دلیگیت (نماینده‌حزبی) از برنی سندرز که ۵۷۳ دلیگیت دارد پیش است. تولسی گابرد، کاندیدای دیگر ریاست جمهوری است که هیچ شانسی در انتخابات ندارد اما همچنان از کناره‌گیری خودداری کرده و دو دلیگیت در انبان خود دارد. 

براساس برخی از نظرسنجی‌ها، بایدن در ایالت‌های میشیگان، میسوری، می‌سی‌سی‌پی و داکوتای شمالی شانس بیشتری دارد. ولی رقابت در ایالت‌هایی مانند واشینگتن و آیداهو بسیار نزدیک خواهد بود. ایالت آیداهو(۲۰ نماینده حزبی)، در میان ایالت‌های شش‌گانه سه‌شنبه، سهم اندکی در تعداد نماینده حزبی یا دلیگیت دارد، با توجه به اینکه کاندیدای پیروز در انتخابات مقدماتی باید بتواند در ۵۰ ایالت آمریکا حداقل ۱۹۹۱ نماینده حزبی جمع کند. بنابراین با توجه به همزمانی انتخابات در این ایالت‌ها، کاندیداها منابع چندانی را صرف این مناطق نکردند. 

اما میشیگان یکی از ایالت‌هایی است که هم سندرزو هم بایدن سرمایه‌گذاری زیادی روی آن کرده‌‌اند. سندرز حمایت برخی از اتحادیه‌های کارگری را به خود اختصاص داده است و بایدن هم روی رای گروه سنی بالای پنجاه سال و همچنین اقلیت‌هایی مانند آفریقایی-آمریکایی‌های این ایالت حساب می‌کند، به خصوص در شهرهایی مانند دیترویت. سندرز در سال ۲۰۱۶، در رقابت‌های مقدماتی حزب دموکرات، این ایالت را از هیلاری کلینتون برده است و برای همین با اعتماد به نفس زیادی در این ایالت کمپین کرده است. 

میشیگان آنچنان اهمیت داشته است که سندرز از خیر وقت‌گذراندن در ایالت‌هایی مانند می‌سی‌سی‌پی گذشته است و عمده وقت خود را در این ایالت سپری کرده است. اما ازسوی دیگری بایدن، با پیروزی فراگیری که سه‌شنبه گذشته در ۱۰ ایالت به دست آورد، توجه زیادی در عرصه انتخااتی آمریکا ایجاد کرده و امیدوار است که موج ایجاد شده با پیروزی در میشیگان ادامه پیدا کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالت بعدی می‌سی‌سی‌پی است با ۳۶ دلیگیت. ایالتی که آفریقایی-آمریکایی‌ها، جمعیت بزرگی از آن را به خود اختصاص می‌دهند. از نظر جمعیتی در واقع خیلی شبیه کارولینای جنوبی است که بایدن به راحتی در آن پیروز شد و شاید یکی دیگر از دلایلی باشد که سندرز از صرف منابع مالی کمپین خود در این ایالت صرف‌نظر کرد و وقت بیشتری را در ایالت‌هایی که شانس بیشتری برای خود قایل بود، گذراند. 

میزوری (میسوری)، ایالت بعدی است که ۶۸ نماینده حزبی را به خود اختصاص می‌دهد. جو بایدن پیش از این، ایالت‌های همجوار میزوری یعنی تنسی و آرکانزاس را در جریان انتخابات سه‌شنبه‌ بزرگ از آن خود کرده است اما میسوری، جمعیت‌ شهرنشین بسیار بزرگتری دارد که متمایل به سندرز است و بنابرابین شانس سندرز در این ایالت بیشتر از بایدن پیش‌بینی می‌شود. 

داکوتای شمالی با ۱۴ نماینده حزبی، از کوچکترین ایالت‌هایی است که در روز سه‌شنبه کاندیداهای دموکرات در آن رقابت خواهند کرد. با توجه به پیروزی سندرز در کلرادو و یوتا، شانس بیشتری برای او در این ایالت وجود دارد. 

و اما ایالت واشینگتن، دیگر ایالتی که سندرز و بایدن در آن رقابت خواهند کرد، ۸۹ نماینده جزبی (دلیگیت) خواهد داشت. به نظر می‌رسد سندرز در این ایالت نتیجه بهتری نسبت به بایدن بگیرد. بعد از میشیگان، این دومین ایالت با بالاترین تعداد دلیگیت در انتخابات سه‌شنبه ۲۰ اسفند ماه است. 

صرف‌نظر از همه محاسباتی که مرتبط با گذشته کاندیداهاست، به نظر می‌رسد یکی از عمده‌ترین دلایلی که هم اکنون هواداران دموکرات را برای رای دادن تشویق می‌کند، این موضوع است که از نظرآنها چه کسی بیشترین شانس را برای مغلوب کردن دونالد ترامپ در انتخابات ماه نوامبر خواهد داشت. این موضوعی است که در بسیاری از نظرسنجی‌ها خود را نشان داده و اینکه افراد صرف نظر از برنامه‌های کاندیداها، آنچه‌ برایشان مهم است، این است که چقدر احتمال دارد که بتوانند ترامپ را شکست دهند. 

این درحالی است که تمرکز سندرز طی هفته‌های گذشته بر این روایت بوده است که بین برنامه‌های او دیگر کاندیداها، و هم اکنون بایدن، اختلاف شگرفی وجود دارد و دموکرات‌ها و دیگر رای‌دهندگان اگر خواستار پیروزی بر ترامپ هستند باید به او رای بدهند. 

بعد از انتخابات روز سه‌شنبه ۲۰ اسفند، انتخابات عمده بعدی در ۲۷ اسفند (۱۷ مارس) در ایالت‌های فلوریدا، ایلینویز، اوهایو و آریزونا برگزار خواهد شد.