روز جهانی زن؛ زنان آمریکا ۱۰۰ سال پس از رسیدن به حق رأی

امسال روز زن مصادف شده با صدمین سال برخورداری زنان ایالات متحده از حق رای

جنی تامپسون از ایالات متحده آمریکا پس از پیروزی در فینال کشتی آزاد بانوان. تصویر وی در جریان مراسم اهدای مدال از یک مانیتور پخش میشود- AFP

روز جهانی زن خالی از ایراد نیست (چرا نباید تمام روزها روز جهانی زن باشد؟ آیا بهتر نمی‌بود در جهانی می‌زیستیم که وجود چنین مناسبتی ضرورت نمی‌داشت؟) اما فرصت خوبی برای تأمل در مورد حقوق زنان و کسانی است که برای دفاع از این حقوق مبارزه کردند و همچنان مبارزه می‌کنند.

البته زمان خوبی نیز برای پرداختن به نابرابری‌هایی است که به زنان سراسر جهان لطمه می‌زند.

در ایالات متحده، روز زن امسال (یک‌شنبه ۸ مارس) با رویداد خجسته دیگری همزمان شده است و آن هم صدمین سال اعطای حق رأی به زنان طبق متمم ۱۹ قانون اساسی است. متمم ۱۹ قانون اساسی در ۱۸ اوت ۱۹۲۰ به تصویب رسید و محروم کردن شهروندان از حق رأی به خاطر جنسیت‌شان را مخالف قانون اساسی اعلام کرد.

پس از تصویب این متمم هم قوانین تاریخی مهمی مثل قانون مزد برابر مصوب ۱۹۶۳ و قانون دیوان عالی قضایی برای حمایت از حق سقط جنین معروف به «رو در برابر وید» در ایالات متحده به تصویب رسید.

اما علی‌رغم این دست‌آوردها زنان ایالات متحده همچنان از بسیاری لحاظ با نابرابری‌های جنسیتی دست به گریبان هستند که در روز جهانی زن به ۸ مورد آن می‌پردازیم:

«نابرابری دستمزدی همچنان وجود دارد»

 نابرابری پرداخت دستمزد بین زنان و مردان به هیچ وجه از بین نرفته است. طبق اعلام اتحادیه آزادی‌های شهروندی آمریکا (اکلو) در ایالات متحده اگر مزد مردان ۱ دلار باشد مزد زنان ۷۸ سنت است و اوضاع برای زنان سیاه‌پوست و لاتین تبار بدتر است که به ترتیب ۶۴ و۵۴ سنت مزد می‌گیرند.

«در بهترین حالت می‌توان گفت که برای مرخصی زایمان هیچ‌گونه خط‌ مشی‌ وجود ندارد»

«پژوهشگاه پیو» در دسامبر سال ۲۰۱۹ رتبه‌بندی مفیدی از ۴۱ کشور جهان بر اساس خط‌ مشی‌های اعطای مرخصی زایمان به والدین ارایه کرد که مشخص می‌کرد به والدینی که صاحب فرزند می‌شوند چند هفته مرخصی با حقوق می‌دهند و در دوران مرخصی ضریب متوسط بازپرداخت هزینه‌ها چقدر است.

قعرنشین این فهرست را می‌توانید حدس بزنید؟ ایالات متحده که در میان ۴۱ کشور آن فهرست تنها کشوری بود که مرخصی زایمان همراه با پرداخت حقوق نداشت.

البته لازم به تذکر است که برخی از ایالت‌ها مثل نیویورک، نیوجرسی و کالیفرنیا برای در نظر گرفتن مبلغی برای پرداخت حقوق مرخصی زایمان خط ‌مشی‌های خودشان را به اجرا در آورده‌اند.

«همچنان سرمان به سقف‌های شیشه‌ای برخورد می‌کند»

طبق تازه‌ترین شاخص سقف شیشه‌ای که مجله اکونومیست در تاریخ ۴ مارس منتشر کرد ایالات متحده در میان ۲۹ کشور جهان رتبه ۲۲ را دارد. در رتبه‌بندی صفر تا صد هم که صد به معنای داشتن بهترین محیط برای کار کردن زنان است رتبه ایالات متحده کم‌تر از ۶۰ و پایین‌تر از رتبه میانگین کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) است.

«مرگ حین بارداری یا پسابارداری زنان رنگین‌پوست بیش‌تر است»

طبق گزارش مرکز مهار بیماری‌ها (سی‌دی‌سی) نرخ مرگ و میر بارداری در ایالات متحده در فاصله ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۶ افزایش یافته است و از ۷.۲ مرگ در هر ۱۰۰ هزار زایمان به ۱۶.۹ مرگ جهش داشته است.

مرگ زنان سیاه‌پوست در دوران بارداری یا پس از بارداری به طور چشم‌گیری محتمل‌تر است و طبق آمار مرکز مهار بیماری‌ها، بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶  شمار مرگ و میر زنان سیاه‌پوست غیر لاتین‌تبار در ۱۰۰ هزار زایمان ۴۲.۴ بود. این شاخص برای زنان غیرلاتین‌تبار سرخ‌پوست و اسکیمو آمریکا ۳۰.۴ ، برای زنان غیرلاتین‌تبار جزایر آسیااقیانوسیه ۱۴.۱، برای زنان غیرلاتین‌تبار سفیدپوست ۱۳ و برای زنان لاتین‌تبار ۱۱.۳ بود.

«یک‌ششم زنان آمریکا مورد تجاوز قرار گرفته‌اند یا از آن گریخته‌اند»

طبق آمار شبکه ملی تجاوز جنسی، آزار جنسی و زنای با محارم (راین) یک ششم زنان آمریکا در طول زندگی قربانی تجاوز جنسی بوده‌اند یا توانسته‌اند از آن بگریزند. طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ انجام گرفته است زنان دانشجو بیشتر در معرض خطر خشونت جنسی قرار دارند به طوری که ۳۳.۴ درصد دانشجویان دوره کارشناسی در معرض تماس جنسی بدون رضایت همراه با اعمال زور،  خفت کردن، اعمال فشار یا عدم تمکین قرار می‌گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«زنان تراجنسیتی بیش‌تر در معرض خشونت قرار دارند»

 طبق گزارش سازمان کارزار حقوق بشر در سال ۲۰۱۹ دست‌کم ۲۶ فرد تراجنسیتی یا به لحاظ جنسیتی ناهمرنگ به ضرب گلوله یا سایر ابزارهای اعمال خشونت از پا درآمده‌اند و ۹۱ درصد آن‌ها زنان سیاه‌پوست بودند. به گزارش این سازمان از سال ۲۰۱۳ دست‌کم ۱۳۷ زن تراجنسیتی قربانی خشونت‌های مرگ‌بار بوده‌اند.

«برای بسیاری از زنان در معرض خشونت قرار گرفتن به بی‌خانمانی منجر می‌شود»

طبق تحقیقی که سازمان بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ انجام داده است ۲۲ تا ۵۷ درصد زنان بی‌خانمان می‌گویند بی‌خانمانی آن‌ها پیامد مستقیم خشونت خانگی بوده است و ۳۸ درصد قربانیان خشونت خانگی دچار بی‌خانمانی می‌شوند.

«حق سقط جنین همیشه در معرض تهدید است»

با آن که دیوان عالی قضایی در سال ۱۹۷۳ با تصویب قانون معروف به «رو در برابر وید» بر حق تولید مثل صحه گذاشت دولت‌های محافظه‌کار از نو برای محدودسازی دسترسی به خدمات سقط جنین فشار آورده‌اند.

دیوان عالی ایالات متحده هم‌اکنون در حال بازنگری قانونی در ایالت لوییزیانا است که پزشکان را ملزم می‌کند برای انجام سقط‌ جنین از بیمارستان‌های محلی حق پذیرش داشته باشند. اگر این قانون مورد تایید قرار گیرد فقط یکی از سه درمانگاه سقط‌ جنین ایالت لوییزیانا احتمال دارد دایر باقی بماند.

© The Independent