وزیر بهداشت انگلیس: شیوع کرونا ممکن است باعث تعطیلی کامل شهرها شود

«در آن صورت آشکارا خسارات اقتصادی و اجتماعی زیادی به ما تحمیل خواهد شد»

یک دوچرخه ‌سوار با کلاه ایمنی و ماسک بر صورت در حال رفت‌وآمد در یکی از خیابان‌های لندن. دوم مارس ۲۰۲۰. 
DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

به گفته وزیر بهداشت، دولت احتمال قرنطینه تمام شهرها در صورت شیوع گسترده ویروس کرونا در بریتانیا را مد نظر خواهد گرفت.

وقتی اندرو مار از بی‌بی‌سی روز یکشنبه از او درباره احتمال قرنطینه به سک ووهان پرسید، مت هنکاک گفت «هیچ گزینه‌ای را از روی میز برنخواهیم داشت.»

او گفت: « در آن صورت آشکارا خسارات اقتصادی و اجتماعی زیادی به ما تحمیل خواهد شد ولی ما هیچ گزینه‌ای را در این مرحله از روی میز بر نخواهیم داشت، چرا که باید مطمئن بود تمام ابزارهای موجود را هنگام نیاز در دسترس داریم.»

وزیر بهداشت بریتانیا افزود: «می‌خواهم اخلال در زندگی اقتصادی و اجتماعی مردم به کمترین حد برسد و در حال حاضر فعلا امیدوار هستیم. گرچه آمار افراد مبتلا در گوشه و کنار جهان به سرعت در حال صعود است اما ما هنوز امیدواریم که بتوانیم از چنان وضعیتی جلوگیری کنیم.»

او همچنین گفت تحقیقی دانشگاهی اظهار داشته در صورت شیوع آنفولانزای فراگیر و در «بدترین وضعیت قابل تصور» حدود نیم میلیون نفر در بریتانیا جان خواهند باخت.

او گفت: «این تحقیق درباره شیوع آنفولانزایی فراگیر است و این تحقیق و اطلاعات از سال‌ها پیش در اختیار عموم مردم بوده و بر اساس چنین آمار و اطلاعاتی است که ما همواره در تلاش بوده تا برای هرگونه شیوع بیماری فراگیری آماده باشیم حتی پیش از آن که این ویروس وجود داشت. ما هیچ پیش‌بینی و اطلاعاتی درباره آینده این ویروس نداریم، از همه بیشتر بدان خاطر که در خارج از چین این ویروس هنوز در مراحل اولیه شیوع و تکامل است.»

دولت همچنین به دنبال ممنوع کردن مراسم‌های عمومی و مسابقات فوتبال، بستن مدارس و تشویق مردم به عدم استفاده از وسائط حمل‌و‌نقل عمومی است.

او گفت: «ما تمام گزینه‌ها، از جمله امور مذکور را مد نظر داریم اما تنها وقتی از آنها استفاده خواهیم کرد که از نظر بیماری‌شناسی و علمی منطقی باشد. نمی‌گویم که نظرمان را درباره اتخاذ هر یک از این تمهیدات قطعی کرده‌ایم ولی هیچ یک از آنها را کنار هم نخواهیم گذاشت که برای مثال چند مدرسه را تعطیل کنیم ولی در حال حاضر مردم نباید به دنبال بستن مدارس باشند وقتی هنوز هیچ موردی آنجا پیدا نشده و هیچ توصیه‌ای از جانب سازمان بهداشت همگانی انگلستان در این خصوص صادر نشده است.»

در روز شنبه، سه مورد دیگر از ابتلا به ویروس کرونا در انگلستان تایید شد که آمار کل افراد مبتلا در بریتانیا را به ۲۳ نفر رساند. خارج از بریتانیا هم یک مرد بریتانیایی بعد از ابتلا به ویروس کرونا در عرشه کشتی تفریحی «شاهدخت الماس» (Diamond Princess) که در ساحلی در ژاپن تحت قرنطینه است، درگذشت. 

«برنامه مقابله» دولت، برای بدترین شرایط ممکن و گسترده‌ترین شیوع این ویروس، شامل درخواست از دکتران و پرستاران تازه بازنشسته شده است تا سر کار برگردند و از مردم خواسته خواهد شد از خانه کار کنند.

با این وجود آقای هنکاک همچنین ظاهرا سعی داشت عموم مردم را قانع کند که ممکن است بتوان این ویروس را در بریتانیا تحت کنترل درآورد.

او به اسکای نیوز گفت: «برنامه ما کاملا مشخص است. اول باید این ویروس را تحت کنترل درآوریم، این مرحله فعلی است و امیدواریم در تحقق آن موفق باشیم.»

تا کنون بیش از ۲۹۰۰ نفر در سراسر جهان به خاطر ویروس کرونا جان باخته و بیش از ۸۶ هزار نفر بدان مبتلا گشته‌اند. اکثر این افراد در چین قرار دارند که مرکز شیوع بیماری است.

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان