پرندگان میانکاله را شکارچیان مسموم کرده بودند

شکارچیان اعلام کردند اینکار را برای گرفتن انتقام از سازمان محیط‌زیست انجام داده‌اند

پیش از این لاشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پرندگان مرده به ویژه فلامینکوها در بازار فریدونکنار معامله می‌شد- عکس از ایرنا

با گذشت یک ماه از مرگ دسته جمعی پرندگان میانکاله ، شکارچیان بهشهر و گلوگاه، با انتشار نامه‌ای مرگ هزاران پرنده را گردن گرفتند و آن را انتقام از سازمان محیط‌زیست اعلام کردند.

در بهمن ماه و طی هفت روز حدود ۱۷ هزار لاشه پرنده روی دست محیط زیست ایران ماند که بیشتر آنها فلامینکو و چنگر بودند.

زهرا کشوری روزنامه نگار محیط زیست و میراث فرهنگی روز گذشته در توییتی نوشت: «وسط هیولای كرونا شکارچیان منطقه اعلام کرده‌اند برای انتقام از محیطزیست، میانکاله را آلوده به سم کرده‌اند که به مرگ ۲۷ هزار بال پرنده منجر شده! آنها می‌گویند محیط‌زیست از شکارچی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها پول می‌گیرد مجوز می‌دهد اما اجازه شکار نه.» خانم کشوری در ادامه اعترافات آنها را با طالبان و گروه‌های تروریستی مقایسه کرده است.

آنچه گذشت

روزهای آغازین بهمن ماه مردم محلی مرگ پرنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گلبهی را گزارش کردند. کمتر از ۱۰ روز بیش از ۱۸هزار لاشه پرنده روی دست محیط‌زیست ایران ماند که بیشتر آنها فلامینکو و چنگر بودند.

با بالاگرفتن اعتراض فعالان محیط‌زیست، و پرشدن شبکه‌های اجتماعی از تصویر لاشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پرنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گلبهی رنگ فلامینکو، منابع رسمی ‌در ایران اعلام کردند که ۹ هزار پرنده در تالاب میانکاله در جنوب شرقی دریای خزر، براثر بیماری بوتولیسم تلف شده‌اند. در حالی که آمار بعدی مرگ بیشتر از ۱۲ هزار پرنده را در همان فاصله زمانی یک هفته اعلام می‌کرد. بیماری که اسماعیل کهرم، کارشناس باسابقه محیط زیست، آن را بی‌سوادی و بی‌انصافی مسئولان عنوان کرد. از سوی دیگر سازمان دامپزشکی ایران گفته بود محیط‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های باتلاقی و آب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های راکد مستعد بیماری بوتولیسم هستند. نکته‌ای که مورد قبول فعالان مستقل محیط زیست نیست و عمدتا آن را تلاش برای مخفی نگه داشتن علل اصلی کشتار ۱۸ هزار پرنده در این تالاب عنوان می‌کردند.

در عین حال حسین رضوانی، مدیرکل دامپزشکی مازندران، هم چهارشنبه ۹ بهمن گفته بود که دلیل قطعی مرگ پرندگان، بیماری «بوتولیسم» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درهمان زمان خبرگزاری ایرنا، به نقل از بهرنگ اکرامی، دامپزشک معتمد سازمان محیط زیست مازندران نوشت: «مسمومیت غذایی» و «احتمال آلودگی آب» علت مرگ پرندگان بوده است.

روز ۱۸ بهمن، معاون اداره کل محیط‌زیست مازندران، ضمن مسئول خواندن سازمان دامپزشکی در زمینه اعلام دلیل مرگ پرندگان گفت: «به ما اعلام کردند حق ندارید اعلام کنید عاملش چیست و ما قطعا می‌دانیم و نمی‌توانیم بگوییم.»

این در حالی بود که طبق گفته علی اکبر یداللهی، معاون فنی اداره کل محیط زیست مازندارن، پرندگان مرده در این منطقه سه بار در بازار شهر فریدونکنار عرضه شده‌ بودند.

وی همچنین اضافه کرد که تا صبح روز ۱۶ بهمن ماه بیش از «۱۴هزار قطعه» پرنده از «حدود ۳۰ گونه» در این تالاب تلف شده‌اند.

اسماعیل کهرم، با گذشت یک هفته از این اتفاق با اشاره به آمار پرندگان تلف‌شده در میانکاله و عنوان شدن سم بوتولیسم به عنوان عامل مرگ این پرندگان، گفت: «تاکنون ۱۷ هزار بال پرنده در تالاب میانکاله تلف شده‌اند و علت مرگ آنها هم سم بوتولیسم نیست و نشانه‌هایی از عمدی بودن این مرگ و میر‌ها وجود دارد.»

 آقای کهرم روز یکشنبه، ۲۷ بهمن، به سایت «رکنا» گفت:‌ «برای آنکه پای پلیس، آگاهی و دادگاه پیش کشیده نشود با بهانه سم بوتولیسم موضوع {مرگ و میر پرندگان} را حل و لاپوشانی کرده‌اند.»

 وی توضیح داده بود که «سابقه سم ریختن» در تالاب‌ها و رودخانه‌ها زیاد است و شکارچیان بارها اداره کل محیط‌زیست را تهدید به چنین اقدامی‌ کرده‌اند.

 کهرم با اشاره به سابقه کارهای مشابه به دست صیادان توضیح داده بود:« در سال ۱۳۷۳ هم پس از آنکه محیط‌بان‌ها تور‌ صیادان را جمع کردند، صیادان نیز در برکه سم ریختند و ماهی‌های بسیاری تلف شد.»

 با بالا گرفتن موضوع مرگ هزاران پرنده در تالاب میانکاله، سازمان دامپزشکی کشور همچنان دلیل مرگ و میر پرندگان را سم «بوتولیسم» اعلام کرد. خبری که کارشناسان محیط زیست آن را رد کردند.

 از طرفی خبرگزاری ایرنا هم روز یکشنبه ۲۷ بهمن، در گزارشی این ادعای سازمان دامپزشکی را زیر سئوال برد و نوشت: «در زیستگاه فلامینکو، جلبک وجود ندارد که بخواهد بمیرد و سم بوتولیسم ایجاد کند.»

روز سه شنبه ۲۹ بهمن، علیرضا رفیعی‌پور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور، گفت ستاد مدیریت بحران استان مازندران منطقه میانکاله را بعد از مرگ و میر پرندگان قرنطینه کرده و هر نوع ورود و خروجی به آنجا ممنوع است.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان دامپزشکی همچنین اعلام کرد وظیفه محافظت از ورود و خروج افراد با سازمان دامپزشکی نیست و نیروی انتظامی‌ و یگان حفاظت محیط زیست و دستگاه‌های متولی هستند. رفیعی‌پور تاکید کرد در حال حاضر صید و شکار در این منطقه ممنوع است. این در حالی بود که لاشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پرندگان مرده به ویژه فلامینکوها در بازار فریدونکنار معامله می‌شد.

در نهایت حدود ۳۰ گونه پرنده در این تالاب تلف شده‌اند که بیشتر آنها فلامینکو بودند.

بیشتر از