ویروس کرونا: ۱۲ افسانه‌پردازی در‌باره ویروس کشنده کووید ۱۹

روغن کنجد ویروس کرونا را از بین نمی‌برد

کرونای جدید نوعی ویروس است و آنتی‌بیوتیک در درمان آن اثری ندارد-REUTERS/Hamad I Mohammed

هم‌چنان‌ که در سراسر جهان کشورها در تلاش برای مقابله با شیوع ویروس کرونا هستند، انتشار اطلاع‌ نادرست باعث مشکل‌تر شدن مبارزه با ویروس مرگبار کووید ۱۹ شده است.

هم‌اکنون بیش از ۸۲ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در ۴۳ کشور و منطقه شناسایی شده است.

سازمان‌های بهداشت در تلاش برای به حداقل رساندن اثر این ویروس دست به کار شده‌اند تا مردم را از به‌روزترین راه‌های محافظت از خود در برابر این بیماری آگاه سازند.

رعایت نکاتی هم‌چون شستن کامل دست‌ها و پوشاندن دهان هنگام سرفه، در جلوگیری از پخش میکروب‌ها مؤثر است. سازمان جهانی بهداشت نیز فهرستی از شایعه‌های دروغینی که در محافظت از افراد در برابر ویروس جدید کرونا تأثیری ندارند؛ از استنشاق آب‌نمک گرفته تا خوردن سیر، تهیه کرده است.

۱- آیا استنشاق مرتب آب‌نمک می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونای جدید مؤثر باشد؟

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت «شواهدی وجود ندارد» که نشان بدهد استنشاق مرتب آب‌نمک، از افراد در برابر این ویروس محافظت می‌کند.

در بیانیه این سازمان آمده است که «شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد هنگام سرماخوردگی استنشاق مرتب آب‌نمک به بهبود سریع‌تر بیماری کمک می‌کند. اما تحقیقات نشان می‌دهد که استنشاق مرتب آب‌نمک، از ابتلا به عفونت‌های ریوی پیشگیری نمی‌کند.»

۲- آیا استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در پیشگیری از ابتلا به ویروس جدید کرونا و درمان آن مؤثر است؟

چون کرونای جدید نوعی ویروس است، آنتی‌بیوتیک در درمان آن اثری ندارد.  

در حال حاضر واکسن یا درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد، اما در بیانیه سازمان جهانی بهداشت آمده است که ممکن است به کسانی که به دلیل ابتلا به ویروس جدید کرونا در بیمارستان بستری شده‌اند، آنتی‌بیوتیک بدهند چون «احتمال سرایت عفونت‌های باکتریایی به آنان در بیمارستان وجود دارد.»

طبق اعلام این سازمان، هم‌اکنون دانشمندان در حال بررسی چندین روش برای درمان ویروس جدید کرونا هستند، اما باید اول آزمایش‌های بالینی را در مورد این روش‌ها انجام دهند.

۳- آیا دست‌خشک‌کن برقی ویروس‌ها را از بین می‌برد؟

در بیانیه سازمان جهانی بهداشت آمده است که دست‌خشک‌کن‌ برقی در از بین بردن ویروس جدید کرونا مؤثر نیست. توصیه این سازمان برای محافظت از خود برابر این ویروس، شستن دست‌ها با مایع شستشوی الکلی یا آب و صابون است.

۴- تب‌سنج‌ دیجیتالی حرارتی تا چه حد در تشخیص ابتلا به ویروس کرونا مؤثر است؟

در بیانیه سازمان جهانی بهداشت آمده است که تب‌سنج‌ دیجیتالی حرارتی در تشخیص تب که از علایم ابتلا به این ویروس است، مؤثر است. اما این تب‌سنج نمی‌تواند مبتلایانی را که هنوز تب نکرده‌اند، شناسایی کند. فاصله ابتلا تا بروز علایم ممکن است بین دو تا ۱۰ روز باشد.  

۵- آیا دریافت نامه یا بسته از چین خطر دارد؟

سازمان جهانی بهداشت گفته است که با آن که منشأ پیدایش ویروس در ووهان چین بوده است، دریافت مرسولات پستی از چین خطری ندارد، چون «نتایج مطالعات قبلی نشان می‌دهد که ویروس کرونا مدت زیادی روی اشیایی مانند نامه و بسته باقی نمی‌ماند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۶- آیا حیوانات خانگی می‌توانند ناقل ویروس کرونا باشند؟

سازمان جهانی بهداشت گفته است، با آن که برخی در فضای مجازی ادعا می‌کنند که حیوانات دست‌آموز و خانگی مانند سگ و گربه می‌توانند به این ویروس مبتلا شوند، «شواهدی دال بر این مطلب وجود ندارد.»

البته این سازمان توصیه می‌کند که افراد بعد از هر تماس با حیوانات خانگی دست‌های‌ خود را بشویند، چون با این کار خطر ورود باکتری‌های مشترک بین حیوان و انسان نظیر «اشرشیا کُلی» و «سالمونلا» به بدن کاهش می‌یابد.  

۷- آیا خوردن سیر می‌تواند از ابتلا به ویروس کرونای جدید جلوگیری کند؟

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید، با آن که سیر «خوراک سالمی است که تا حدی خواص ضدمیکروبی دارد»، «شواهدی وجود ندارد» که نشان دهد خوردن سیر باعث جلوگیری از ابتلای افراد به ویروس جدید کرونا می‌شود. 

۸- آیا فقط افراد مسن‌تر به این ویروس مبتلا می‌شوند یا جوان‌ترها هم در معرض خطرند؟

این سازمان اعلام کرده است که افراد با هر سن و سالی ممکن است به ویروس جدید کرونا مبتلا شوند. اما «به نظر می‌رسد که خطر ابتلای شدید»، در افراد مسن‌تر و کسانی که سابقه بیماری‌های مزمن مانند تنگی نفس یا دیابت دارند، «بیشتر است.»

۹- آیا واکسن‌ ذات‌الریه می‌تواند از ابتلا به ویروس جدید کرونا جلوگیری کند؟

طبق نظر سازمان بهداشت، نه واکسن ذات‌الریه و نه هیچ واکسن دیگری که تا کنون کشف شده است، از ما در برابر این ویروس حفاظت نمی‌کند، چون این ویروس «آن‌قدر جدید و متفاوت است که باید واکسن اختصاصی برای‌ آن کشف شود.»

۱۰- آیا پاشیدن الکل یا کلر به کل بدن می‌تواند ویروس جدید کرونا را از بین ببرد؟

در توصیه‌های سازمان بهداشت آمده است که پاشیدن موادی مانند الکل یا کلر نه تنها ویروس‌هایی را که وارد بدن شده‌اند از بین نمی‌برد، بلکه می‌تواند به لباس‌ها و غشای مخاطی چشم و دهان آسیب بزند. اما الکل و کلر، اگر درست استفاده شود، برای ضدعفونی کردن سطوح مفید است.

سایر ضدعفونی‌کننده‌های شیمیایی عبارتند از «مایع سفیدکننده یا ضدعفونی‌کننده‌های کلردار، مایعات حلّال، اتانول ۷۵ درصد، اسید پراستیک، و کلروفرم.»

۱۱- آیا ضدعفونی کردن با اشعه فرابنفش می‌تواند این ویروس را از بین ببرد؟

سازمان بهداشت جهانی گفته است که برای ضدعفونی کردن دست‌ها نباید از لامپ فرابنفش استفاده کرد، چون تابش این اشعه ممکن است ناراحتی‌های پوستی ایجاد کند.

۱۲- آیا مالیدن روغن کنجد می‌تواند از ورود این ویروس به بدن جلوگیری کند؟

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید، «نه. روغن کنجد ویروس جدید کرونا را از بین نمی‌برد.»

۱۳- آیا نباید یکدیگر را ببوسیم؟

طبق نظر متخصصان، یکی از نکته‌هایی که تا حدی شبیه شایعات دروغ است، پرهیز از تماس با یکدیگر و مخصوصاً بوسیدن است. اما در واقع باید این نکته را رعایت کنیم، چون در جلوگیری از پخش ویروس کرونا مؤثر است.

مایکل اوسترهلم، متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه مینه‌سوتا، گفت: «اگر در جامعه و اطرافیان‌تان کسانی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، عقل حکم می‌کند که هم‌دیگر را نبوسید.  این یکی از معدود کارهایی است که می‌توانید برای کاهش خطر ابتلای خود به این ویروس انجام دهید.»

© The Independent

بیشتر از جهان