زبان نهنگ عنبر احتمالا مانند انسان الفبایی است

شیوه ارتباطی نهنگ‌ عنبر بسیار جامع‌‌تر و پیچیده‌تر از آن چیزی است که پیش از این تصور می‌شد

عکس تزئینی -  نهنگ عنبر در اعماق اقیانوس - Canva

نهنگ‌ عنبر موجود جذابی‌ است و در میان گونه‌های مختلف جانوری بزرگ‌ترین مغز را دارد که ۶ برابر مغز انسان است. به باور دانشمندان، مغز نهنگ‌ها احتمالا به‌شکلی تکامل یافته است تا آنان بتوانند رفتار هوشمندانه و منطقی داشته باشند. این موجودات بسیار اجتماعی، رفتارهای پیچیده‌ای دارند و قادرند گروهی تصمیم بگیرند.

درمورد نهنگ‌ عنبر هنوز کشف‌نشده‌های زیادی وجود دارد. ازجمله نظام آوایی معروف به «کدا» که هنوز کاملا شناخته نشده است و این جانوران به‌وسیله آن با هم ارتباط برقرار می‌کنند. اما تحقیقات جدیدی که در مجله Nature Communications منتشر شده حاکی از آن است که شیوه ارتباطی نهنگ‌ عنبر درواقع بسیار جامع‌‌تر و پیچیده‌تر از آن چیزی است که پیش از این تصور می‌شد. 

تیمی از محققان به رهبری پراتیوشا شارما در آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر ام‌آی‌تی (MIT) با همکاری پژوهشگران پروژه ستی (CETI) برای تجزیه و تحلیل این کدها از مدل‌های آماری استفاده کرد و موفق شد ساختاری را در زبان نهنگ‌ها شناسایی کند که به ویژگی‌های اصوات پیچیده‌ای که انسان‌ها استفاده می‌کنند شباهت دارد. «ستی» سازمانی غیرانتفاعی است که بر استفاده از هوش مصنوعی برای درک نهنگ‌ها متمرکز است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش ام‌ای‌تی، این گروه، با استفاد از ترکیب الگوریتم‌های تشخیص و طبقه‌بندی، ۸ هزار و ۷۱۹ کد از حدود ۶۰ نهنگ عنبر را، که طی ۱۱ سال جمع‌آوری شده بود، تجزیه و تحلیل کردند. این محققان دریافتند که ارتباط نهنگ‌ها ساده و تصادفی نیست و ساختار مشخصی دارد. این کشف به محققان امکان داد تا صداهایی را که پیش‌تر شناسایی نکرده بودند تشخیص بدهند.

جیکوب آندریاس، استادیار آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر ام‌آی‌تی، می‌گوید که تجزیه و تحلیل قبلی از تشابه نظام ارتباطی نهنگ عنبر به هیروگلیف مصری (واژه‌نگاشت و هجاها) خبر می‌داد، در حالی که این نظام ارتباطی به  حروف شبیه است.»

با وجود آنکه این گروه هنوز مطمئن نیستند آنچه کشف کرده‌اند می‌تواند معادل حروف، موقعیت زبان، یا عبارات زبانی انسانی تفسیر شود یا نه، اما باور دارند که شباهت بسیاری میان کدهایی که تجزیه و تحلیل کرده‌اند وجود دارد.

گام بعدی این تیم ساختن مدل‌های زبانی است که نهنگ‌ها از طریق آن یکدیگر را صدا می‌زنند و همچنین بررسی چگونگی ارتباط این صدا زدن‌ها با رفتارهای مختلف است. شارما می‌گوید که قصد آنها ساخت نمونه‌ای کلی‌تر است که بتوان برای همه گونه‌ها به کار بست. او با اشاره به اینکه در ابتدای راه قرار دارند از ادامه آهسته و پیوسته این مسیر خبر می‌‌دهد.

بیشتر از علوم