خشم قربانیان آزار جنسی: مظنه دخترکی ناقابل چقدر است مگر؟

قربانیان آزارگر جنسی "لری نصار" از غرامت ۲۱۵ میلیون دلاری پیشنهادی فدراسیون ژیمناستیک خشمگین هستند

وکیل قربانیان لری نصار، توافق پیشنهادی را «خلاف وجدان» دانست- JEFF KOWALSKY / AFP

فدراسیون ژیمناستیک ایالات متحده (یوساگ) به قربانیان آزارگر جنسی، لری نصار، پیشنهاد ۲۱۵ میلیون دلار غرامت داد تا از دعوای حقوقی خود دست بردارند.

نخستین واکنش قربانیان نصار منفی بوده است. راشل دن‌هولیندر، نخستین فردی که آزارهای جنسی نصار را برملا کرد، در توییتر نوشت: «مظنه دخترکی ناقابل چقدر است مگر؟ ظاهراً خیلی کم‌تر از آسیبی که دیده است.»

او افزود: «دوباره حالم از بد بدتر شده است.»

جان سی منلی، وکیل بیش از 200 ورزشکاری که از نصار شکایت کرده‌اند، پیشنهاد فدراسیون ژیمناستیک را « نه فقط غیر قابل اجرا، بلکه خلاف وجدان» خواند.

ژیمناست‌های المپیکی، آلی رایسمن و مک‌کایلا مارونی، از جمله موکلان آقای منلی هستند.

یوساگ این توافق را در قالب طرح اعلام ورشکستگی، به شعبه دادگاه ورشکستگی، در ایندیانای جنوبی پیشنهاد کرده است.

در این پیشنهاد دو راه پیش پای قربانیان گذاشته‌اند. یک راه آن است که دسته جمعی با قبول 215 میلیون دلار از تمامی دعاوی خود دست بردارند و راه دیگر آن است که به پیگیری شکایت خود ادامه دهند و هر مبلغی که بیمه برای یوساگ تعیین کرد، دریافت کنند.

هر کدام از این دو راه هم که انتخاب شود، شامل کل قربانیان خواهد شد.

افزون بر این، بیمه‌گذاران باشگاه ژیمناستک توی‌ستارز - واقع در حوالی شهر لانسینگ ایالت میشیگان هم - که نصار در آن جا بین سال‌ها‌ی 2009 و 2011 مرتکب آزار جنسی دختران شد، 2.125 میلیون دلار دیگر اضافه بر این مبلغ به قربانیان پرداخت خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لی لی لیانگ، رئیس و مدیرعامل فدراسیون ژیمناستیک ایالات متحده، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هنوز با انجمن نماینده بازماندگان به توافق نرسیده‌ایم اما همچنان امیدواریم که توافقی حاصل شود. فدراسیون ژیمناستیک ایالات متحده، بر اساس مبلغی که بیمه‌گذاران فدراسیون حاضرند برای تامین اعتبار این توافق بپردازند، پیشنهاد دو گزینه‌ای خود به گروه بازماندگان را عرضه کرده است.

خانم لیانگ افزود: «این طرح امکان می‌دهد که مذاکره بین طرفین ادامه یابد و امیدواریم که با تداوم گفت‌وگوها توافقی حاصل شود که مورد حمایت تمام طرف‌های این پرونده باشد.»

این طرح شامل معیارهایی هم می‌شود که یوساگ را متعهد می‌کند به ایمنی‌افزایی ورزشکاران ادامه دهد و طلب‌های سایر بستانکاران را پرداخت کند.

کاترین کارسون، رئیس هیئت مدیره یوساگ، می‌گوید: «ترجیح اصلی ما همچنان حصول به توافق اجماعی کامل است و قصد داریم مذاکره با بازماندگان و بیمه‌گذاران‌مان را ادامه دهیم تا این هدف محقق شود.»

طبق این طرح فدراسیون به حرکت به سوی افزایش ورزشکارمحوری ادامه خواهد داد. ایجاد ردیف شغلی جدیدی که مسئول بهداشت و رفاه ورزشکاران، شامل خدمات پزشکی ورزشی، تغذیه و روان‌شناسی و برنامه‌های توسعه قابلیت‌های ورزشکاران باشد، از جمله طرح‌های اخیر است.

افزون بر این، یوساگ اکنون گزارش‌دهی را اجباری کرده است و دارای خط‌مشی‌هایی برای توانمندسازی ورزشکاران و راهنمایی در تعاملات ورزشکار-مربی و همچنین طرح‌های آموزشی جدید متمرکز بر ایمنی ورزشکار است.

یوساگ در بیانیه‌ای اعلام کرد، قصد دارد قبل از نیمه سال جاری این طرح را تصویب کند ولی امیدوار است که پیش از آن توافقی حاصل شود که بتوان در اصلاحیه طرح گنجاند.

خانم دن‌هولیندر، ضمن اشاره به مشخصات این طرح، در توییترش نوشت: «از اصلاحات مشخصی که سالیان سال درخواست علنی ما بوده‌اند، در این طرح هیچ خبری نیست.»

آقای منلی در بیانیه‌اش گفته است: «از تغییرات ساختاری بسیار مهمی که برای تضمین ایمنی و پیشرفت دختران ضروری است، در طرح پیشنهادی خبری نیست. همچنین به انبوه چالش‌های جسمانی و عاطفی هم که بر اثر این جرایم گریبان‌گیر قربانیان شده است، به درستی رسیدگی نکرده‌اند.»

او افزود: «از همه بدتر این است که در این طرح پیشنهادی سعی کرده‌اند هر گونه مسئولیتی در ارتباط با این جرایم را از دوش کمیته المپیک و پارالمپیک ایالات متحده (یوسوپسی) بردارند، در حالی که همه آن‌ها زیر چشم خودشان رخ داده است».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، لوئلا چاوز دانجلو، رئیس بازاریابی و ارتباطات یوسوپسی، می‌گوید که این کمیته «همچنان به ادامه همکاری با بازماندگان، وکلای‌ آن‌ها، یوساگ و بیمه‌گذاران مسئول تعهد دارد تا عدالت هر چه سریع‌تر برای بازماندگان برقرار شود.»

در ماه مه سال 2018 دانشگاه ایالتی میشیگان، که نصار ده‌ها سال در آنجا نیز کار می‌کرد، با پرداخت 500 میلیون دلار به 300 زن و دختری که مدعی بودند تحت آزار جنسی او قرار گرفته‌اند، به توافق رسید.

© The Independent

بیشتر از جهان