کریستوبال بالنسیاگا؛ خیاطی که « پادشاه مد» شد

کریستوبال بالنسیاگا یکی از برجسته‌ترین و تاثیرگذارترین طراحان هنر در قرن بیستم است

 تصویری از سریال تلویزیونی کریستوبال بالنسیاگاــ دیزنی پلاس

بالنسیاگا این روزها به دلیلی غیر از مجموعه‌های مد آن در کانون توجه است. سریال تلویزیونی بر اساس زندگی کریستوبال بالنسیاگا در شبکه سرگرمی دیزنی، به زندگی طراحی که کوکو شانل او را «به معنای واقعی کلمه یک شیک‌پوش» نامید، سری زده است.

بالنسیاگا همیشه هنرمندی در خط مقدم طراحی بود؛ با این حال خانه مدی که نامش را از کریستوبال بالنسیاگا، مردی که اغلب به‌عنوان «پادشاه مد» شناخته می‌شود، گرفت هم مانند اکثر نام‌های برجسته، فرازونشیب‌هایی داشت. با این‌ حال یکی از اصولی که همواره پای آن ایستاد، نوآوری بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کریستوبال بالنسیاگا متولد ۱۸۹۵ یکی از برجسته‌ترین و تاثیرگذارترین طراحان هنر در قرن بیستم است. او که یک کمال‌گرای خستگی‌ناپذیر بود، تسلط شگرفی در فن‌ خیاطی داشت و عمرش را صرف اصلاح کارهای گذشته و معرفی نوآوری‌های خارق‌العاده‌ای کرد که به او اجازه داد به‌تدریج به سمت اشکال ساده‌تر و خالص‌تر برود و خیاطی ماهرانه‌اش را نشان دهد.

طرح‌های او هم از نظر شکل و هم از نظر زیبایی‌شناسی جسورانه بودند. تسلط او بر این هنر احترام همکارانش را برای او به ارمغان آورد و تا زمانی که در سال ۱۹۶۸ بازنشسته شد، در دنیای مد سلطنت کرد.

اگر قصد دارید سریال تلویزیونی زندگی و حرفه بالنسیاگا را تماشا کنید دانستن این اطلاعات به شما کمک می‌کند درباره تاریخ این نام بزرگ آگاهی بیشتری داشته باشید بدون اینکه داستان و روایت‌های سریال لو داده شود.

۱۹۱۷

کریستوبال بالنسیاگا اولین آتلیه مد لباسش را در سن سباستین اسپانیا زمانی که فقط ۲۲ سال داشت افتتاح کرد. در ادامه بوتیک‌های او در مادرید و بارسلونا نیز شروع به کار کردند.

۱۹۴۷ــ ۱۹۳۷

جنگ داخلی اسپانیا آغاز می‌شود و بالنسیاگا با بوتیکی در خیابان جورج پنجم، به پایتخت مد سطح بالا، پاریس، نقل‌مکان می کند. اولین مجموعه او در همان سال برای مطبوعات و خریداران نمایش داده شد و تحسین منتقدان را برانگیخت. بالنسیاگا در مجموعه‌هایش در اواخر دهه ۱۹۳۰ و دهه بعد، برخی از عناصر، آثار و نشانه‌هایی را معرفی کرد که تا پایان کارش به امضای او تبدیل ‌شدند. گلدوزی‌های فاخر و استفاده از جزئیات با ارجاع تاریخی در آثار او از این دوره مشهود است.

در سال ۱۹۴۷، اولین عطر بالنسیاگا با نام لو دیس (Le Dix) به بازار عرضه شد.

۱۹۵۱

بالنسیاگا آزمودن و نوآوری در الگوها را آغاز می‌کند. اسکار د لا رنتا، پی‌یر کاردین و امانوئل اونگارو را می‌توان در آتلیه او پیدا کرد، در حالی‌ که مشتریان برجسته‌اش عبارت‌اند از جکی کندی، پائولین دو روچیلد، گلوریا گینس و مونا فون بیسمارک.

۱۹۵۲

بالنسیاگا برای اولین بار دو طراحی را که به امضای این خانه تبدیل شدند، به نمایش می‌گذارد؛ کت‌شلوارهای جعبه‌ای و لباس چتر نجات.

۱۹۵۷

بالنسیاگا با معرفی لباس «sack» موج تازه‌ای را رقم می‌زند؛ الگویی کاملا در تضاد با طراحی جدید دیور که هنوز بسیار مد بود. لباس‌های عروسک بچه‌گانه (baby doll)، زیر جامه (chemise) و  کت پیله‌ای (cocoon coat) نیز برای اولین بار به نمایش در آمدند.

۱۹۵۸

به کریستوبال بالنسیاگا نشان لژیون دونور فرانسه اعطا شد.

۱۹۶۸

کریستوبال بالنسیاگا پس از نمایش آخرین مجموعه‌اش، خانه مدس را بست، بازنشسته شد و به اسپانیا بازگشت.

۱۹۷۲

کریستوبال بالنسیاگا ۲۴ مارس ۱۹۷۲ در اسپانیا درگذشت.

۱۹۸۶

Bogart Group خانه‌مد بالنسیاگا را خرید و آن را دوباره راه‌اندازی کرد.

میشل گوما وظیفه طراحی لباس‌های آماده زنانه را بر عهده گرفت.

۲۰۰۱

بالنسیاگا به مبلغ نامشخص به گروه گوچی، بخشی از پی‌پی‌آر (PPR) (بعدها کرینگ/ Kering) فروخته می‌شود.

۲۰۲۰

در ژانویه این سال بالنسیاگا اعلام کرد که برای اولین بار پس از بیش از ۵۰ سال، یعنی از زمانی که کریستوبال بالنسیاگا کارگاه خیاطی‌اش را تعطیل کرد، به هفته مد لباس‌های فاخر یا اوت کوتور بازخواهد گشت.

 ۷ ژوییه ۲۰۲۱

اولین نمایش مد لباس فاخر این خانه مد پس از ۵۳ سال در خیابان جورج پنجم پاریس روی صحنه رفت. در ادای احترام به کریستوبال بالنسیاگا که همیشه نمایش‌هایش را در سکوت برگزار می‌کرد تا به تماشاگران اجازه دهد روی برش لباس‌ها تمرکز کنند، این نمایش تاریخی نیز در سکوت برگزار شد.

بیشتر از مُد و زیبایی