روایت رویترز به نقل از منابع جمهوری اسلامی: واکنش تهران محدود خواهد بود

اکسیوس به نقل از منبع مطلع گزارش داد، امیرعبداللهیان به همتای آلمانی خود گفت که تهران می‌خواهد واکنش نشان دهد اما این واکنش را به‌طور «مناسب و محدود» انجام می‌دهد

یک روز پس از آنکه گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره حمله «قریب‌الوقوع» جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل بالا گرفت، روایت‌های رسانه‌ای از واکنش احتمالی تهران به حمله دوشنبه هفته گذشته در دمشق و کشته شدن فرماندهان سپاه، به سمت «حمله کنترل شده و محدود و پرهیز از تشدید تنش» تعدیل شد.

رویترز در گزارشی به نقل از منابع «ایرانی» گزارش داد که تهران به واشینگتن پیام داده که «واکنش به این حمله به گونه‌ای خواهد بود که از درگیری بزرگ اجتناب شود و جمهوری اسلامی از شتاب‌زدگی پرهیز می‌کند.»

همزمان اکسیوس نیز به نقل از منبع مطلع از گفت‌و‌گوی تلفنی ۹۰ دقیقه‌ای وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و آلمان گزارش داد که حسین امیرعبداللهیان به همتای آلمانی خود گفته است که تهران می‌خواهد واکنش نشان دهد اما این واکنش را به‌طور «مناسب و محدود» انجام می‌دهد.

منابع رویترز گفته‌اند که تهران پیام خود را از طریق امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر روز یکشنبه به عمان به آمریکا منتقل کرده است. عمان سال‌ها است بین ایران و آمریکا نقش میانجی را ایفا می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر نیز امیرعبداللهیان گفته بود که از طریق سفارت سوئیس که حافظ منافع آمریکا در ایران است به واشینگتن پیام ارسال شده و آمریکا باید پاسخگو باشد.

اما مقامات آمریکایی در همان ساعات اولیه پس از حمله تاکید کردند که از آن اطلاع نداشتند. آنها همچنین تاکید کرده‌اند که در مقابل تهدید‌های جمهوری اسلامی در کنار اسرائیل می‌ایستند.

رویترز در ادامه می‌نویسد که سخنگوی کاخ سفید، وزارت خارجه جمهوری اسلامی و دولت عمان درباره ارسال پیام تهران از طریق مسقط برای واشینگتن اظهارنظر نکرده‌اند.

رویترز به نقل از یک منبع مطلع می‌نویسد: در جریان پیام از طریق عمان قرار ندارم اما واضح است که جمهوری اسلامی واکنش کنترل شده‌ای خواهد داشت و از طریق نیروهای نیابتی خود عمل می‌کند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در واکنش به کشته شدن فرماندهان سپاه گفته است که اسرائیل باید مجازات شود.

اسرائیل معمولا گزارش‌های مربوط به اتهام دست داشتن در چنین حمله‌هایی را تایید یا تکذیب نمی‌کند اما تاکید کرده است که برای هر سناریویی آماده است و حمله از ایران را با حمله در ایران پاسخ می‌دهد.

در ادامه گزارش رویترز به نقل از یک منبع آگاه ایرانی به نقش نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی و آنچه که محور مقاومت خوانده می‌شود اشاره شده است.

این منبع می‌گوید که امیرعبداللهیان در نشست عمان به تمایل تهران به تنش‌زدایی در صورت آتش‌بس در غزه اشاره کرده است.

مقامات کاخ سفید در واکنش به گزارشی که پیش‌تر در این زمینه منتشر شده بود گفته‌اند که اگر تهران به دنبال آتش‌بس در نوار غزه است باید حماس را برای پذیرش توافق روی میز تحت فشار قرار دهد.

همزمان با گزارش رویترز، پولتیکو نیز براساس آنچه که «برآورد آمریکا» خوانده شده است، گزارش داد که ایران ضمن اینکه می‌خواهد به اسرائیل ضربه بزند، نمی‌خواهد تنش‌ها را با آمریکا افزایش دهد.