افزایش شمار قربانیان حمله داعش در مسکو به ۱۴۳ نفر؛ روسیه از بازداشت مظنونان خبر داد

سرویس امنیتی روسیه اعلام کرد «هر چهار تروریست» در حالی که به سمت مرز اوکراین می‌رفتند بازداشت شدند

کاخ کرملین اعلام کرد که نیروهای امنیتی روسیه ۱۱ نفر از جمله چهار مرد مسلح مظنون را در ارتباط با تیراندازی شامگاه جمعه بازداشت کردند. بر اثر این تیراندازی مسلحانه که در سالن اجرای کنسرت کروکوس رخ داد، دست کم ۱۴۳ نفر جانشان را از دست  دادند و ده‌ها شهروند دیگر نیز زخمی شدند.

گروه داعش مسئولیت حمله جمعه را بر عهده گرفته است و به‌رغم اظهارات مشاور رئیس جمهوری اوکراین مبنی بر این که کی‌یف هیچ ارتباطی با حمله مسلحانه ندارد، روسیه به دنبال یافتن ارتباط این حادثه با اوکراین است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرویس امنیتی روسیه اعلام کرده است «هر چهار تروریست» در حالی که به سمت مرز اوکراین می‌رفتند بازداشت شدند و ارتباط‌ها و تماس‌هایی با اوکراین داشتند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با انتشار پیامی در تلگرام گفت: «اکنون ما می‌دانیم که این افراد قصد داشتند در کدام کشور از تعقیب پنهان شوند؛ اوکراین.»

آندره کارتاپولوف، یک قانونگذار ارشد روسی نیز اظهار کرد که اگر اوکراین در این امر دخالت داشته باشد، روسیه باید در میدان جنگ پاسخی «شایسته، روشن و ملموس» بدهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان با این اظهارات، کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان این حمله به دست‌کم ۱۴۳ نفر رسیده است. پیشتر تعداد جان‌باختگان ۶۰ نفر و شمار مجروحان ۱۴۵ نفر اعلام شده بود.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، برخی بر اثر جراحات ناشی از اصابت گلوله جانشان را از دست دادند و برخی دیگر در آتش‌سوزی عظیمی که در مجتمع رخ داد جان باختند. گفته می‌شود افراد مسلح با استفاده از قوطی‌های بنزین که در کوله‌پشتی حمل می‌کردند، سالن کنسرت را به آتش کشیدند.

بنا بر اعلام نیروهای امنیتی روسیه، علاوه بر افراد بازداشت شده شامل «چهار تروریست»، تلاش می‌شود همدستان آنها نیز شناسایی شوند.

مقامات روسیه اعلام کردند که برای خانواده‌های قربانیان و مجروحان، حمایت مالی در نظر می‌گیرند و همچنین هزینه‌های مراسم خاکسپاری را می‌پردازند. ساکنان شهر مسکو نیز برای کمک به مجروحان، صف‌های طولانی اهدای خون تشکیل دادند.

تصاویری از یک کلاشینکف خودکار، جلیقه‌هایی با چندین خشاب یدکی و همچنین گلوله‌های شلیک‌شده از سوی ماموران روسیه منتشر شده است.

مدت کوتاهی پس از این حادثه، آژانس خبری «اعماق» وابسته به گروه داعش اعلام کرد که دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این حمله را برعهده می‌گیرد.

کاخ سفید، ساعاتی پس از این حمله مرگبار، اعلام کرد که در اوایل ماه مارس به مقام‌های روسیه درباره احتمال وقوع حمله تروریستی در مکان‌های پرجمعیت و پررفت‌و‌آمد مسکو هشدار داده بود.

حمله به تالار شهر کروکوس، در ۲۰ کیلومتری کرملین، تنها دو هفته پس از هشدار سفارت ایالات متحده به روسیه مبنی بر اینکه «افراطی‌ها» برنامه‌هایی برای حمله به مسکو دارند، انجام شده است.

روسیه هنوز رسما اعلام نکرده است که چه کسانی را مسئول حمله می‌داند، با این حال سرویس امنیت فدرال روسیه پیشتر اعلام کرده بود که حمله داعش خراسان به کنیسه‌ای در مسکو را خنثی کرده است.

ولادیمیر پوتین با مداخله‌اش در سال ۲۰۱۵ مسیر جنگ داخلی سوریه را تغییر داد و از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، علیه مخالفان و دولت اسلامی داعش حمایت کرد.

به گفته برخی از کارشناسان، داعش در دو سال گذشته بر روسیه متمرکز بوده است و پیوسته از رئیس‌جمهوری روسیه در تبلیغاتش انتقاد کرده است.

بیشتر از جهان