پیام نوروزی خامنه‌ای و رئیسی: پیشرفت اقتصادی داشته‌ایم، مردم صبوری کنند

خامنه‌ای جنگ غزه را «تلخ‌ترین» حادثه سال قبل خواند، رئیسی ادعای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام را مطرح کرد

علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی- وبسایت رهبر جمهوری اسلامی

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری منصوب او در دولت سیزدهم، در پیام‌هایی جداگانه به مناسبت آغاز سال نو، ادعای «پیشرفت» ایران در بخش‌های مختلف از جمله اقتصاد را مطرح کردند و مدعی شدند که سال قبل در ارتباط با شعار «مهار تورم و رشد تولید» «کارهای خوبی» انجام شد.

رهبر جمهوری اسلامی صبح چهارشنبه یکم فروردین در ادامه نام‌گذاری‌های سالانه‌اش در دهه‌های اخیر، سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامید و با بیان اینکه سال گذشته «انباشته از شیرینی‌ها، تلخی‌ها، خواسته‌ها و ناخواسته‌ها» بود، ادعا کرد که در مسائل داخلی و در زمینه‌های فناوری و تولیدات زیربنایی «پیشرفت‌های چشمگیر علمی» حاصل شد.

خامنه‌ای بدون اشاره به ناکارآمدی دولت منصوبش در حل مشکلات اقتصادی، اذعان کرد که «مشکلات معیشتی و اقتصادی جزو خبرهای تلخ سال قبل بودند».

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه پیام نوروزی‌اش، ادعای «حضور حماسی» مردم در رویدادهای حکومتی از جمله راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات مجلس و خبرگان رهبری در روزهای آخر سال را مطرح کرد و با انکار تلویحی مشارکت پایین مردم در انتخابات، «برگزاری امن» آن را از «خبرهای خوش» سال ۱۴۰۲ دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او بمب‌گذاری در کرمان در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی، سیل در سیستان و بلوچستان و حوادثی را که برای ماموران امنیتی رخ داد، از اتفاق‌های تلخ سال قبل خواند اما تاکید کرد که «تلخ‌تر از همه حادثه غزه بود که جزو مسائل مهم بین‌المللی ما است و حادثه‌ای تلخ‌تر از آن نداشتیم».

علی خامنه‌ای در ادامه، «تحرک بین‌المللی» دولت منصوبش در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی را از «حوادث مطلوب» سال ۱۴۰۲ عنوان کرد و بدون اشاره به رکوردشکنی‌های نرخ تورم در این سال، ادعا کرد که دولت در زمینه شعار سال قبل «کارهای خوبی» انجام داد.

رهبر جمهوری اسلامی در پیام نوروزی‌اش اذعان کرد که اقتصاد «نقطه‌ ضعف اساسی» جمهوری اسلامی است. او بیان اینکه «جهش اقتصادی» بدون مشارکت و حضور مردم اتفاق نخواهد افتاد، گفت: «اگر ما بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، باید اقتصاد را مردمی کنیم، باید پای مردم را به نحو محسوس به عرصه‌ تولید باز کنیم و موانع حضور مردم را برطرف کنیم.»

ابراهیم رئیسی: رشد اقتصادی بالای چهار درصد داشتیم

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، در دومین پیام نوروزی‌‌اش به مردم ایران، به‌رغم وضعیت وخیم اقتصادی در سالی که گذشت، ادعای رشد اقتصادی، مهار تورم، ساخت مسکن و بیمارستان و عمل به مطالبات مردم را مطرح کرد.

او با بیان اینکه تلاش دولت بر «تحقق شعار مهار تورم و رشد تولید متمرکز بود»، به ارائه گزارش آماری پرداخت و گفت: «سه سال متوالی است که کشور رشد بالای چهار درصد را تجربه می‌کند، در حالی‌ که میانگین رشد اقتصادی در دهه ۱۳۹۰ کمتر از یک درصد بود.»

رئیس‌جمهوری منصوب خامنه‌ای در ادامه، بدون اشاره به تورم بالای ۵۰ درصد در برخی ماه‌های سال ۱۴۰۲ افزود: «برخی مدعی بودند که تورم سه‌رقمی در راه است، اما آمار نشان می‌دهد که تورم نقطه‌به‌نقطه از حدود ۵۵ درصد به ۳۵ درصد رسید و تورم کل هم چیزی حدود ۴۰ درصد است.»

ابراهیم رئیسی که وعده داده بود سالانه یک میلیون مسکن می‌سازد، درباره اینکه چرا تاکنون به وعده‌اش عمل نکرده است، توضیحی نداد ولی مدعی شد که «عقب‌ماندگی» و «بلاتکلیفی» در ساخت مسکن را جبران کرده و علاوه بر دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکن که همچنان در حال ساخت‌اند، نیمی از واحدهای مسکن‌ مهر را هم به مردم تحویل داده است.

رئیسی از سفرهای استانی‌ خود نیز برای دولت سیزدهم دستاوردسازی کرد و مدعی شد این سفرها بر «توجه به مطالبات مردم» و «اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام» متمرکز بوده‌اند. او در ادامه، بدون اشاره به مشکلات کمبود و گرانی دارو و کمبود تخت‌ بیمارستانی در مناطق محروم ادعای «دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت» را مطرح کرد و مدعی شد طی دو سال قبل، «بیمارستان‌های نیمه‌تمام زیادی به مرحله بهره‌برداری رسیدند».

رئیس‌ دولت جمهوری اسلامی در ادامه سخنانش، برای سال ۱۴۰۳ نیز افزایش تخت‌های بیمارستانی، توسعه ناوگان حمل‌ونقل شهری و تجهیز اینترنت به فیبر نوری را وعده داد و گفت که «اطمینان» می‌دهد سال جدید «سال رونق بیشتر تولید و اقتصاد، کاهش بیشتر نرخ تورم و خدمات‌رسانی گسترده به مردم» است.