در حمله انتحاری در وزیرستان پاکستان هفت نظامی کشته شدند

دولت پاکستان، رژیم طالبان در کابل را عامل افزایش نا امنی و گسترش تروریسم در این کشور می‌داند

نظامیان پاکستانی در خیبرپختون‌خوا-Abdul MAJEED / AFP

پیش از ظهر شنبه، ۲۶ اسفند، (۱۶ مارس)، در حمله‌ای انتحاری که در وزیرستان شمالی پاکستان رخ داد، دست‌کم ۷ سرباز این کشور کشته شدند. دفتر رسانه‌های ارتش پاکستان، بی آنکه از عاملان این حمله نامی ببرد، گفت که شش نفر از مهاجمان ابتدا خودرو بمب‌گذاری‌شده را به پاسگاه نیروهای امنیتی کوبیدند سپس با نظامیان درگیر شدند.

در اطلاعیه ارتش آمده است: «تروریست‌ها یک خودروی حامل مواد منفجره را به پاسگاه کوبیدند و به‌دنبال آن حملات انتحاری متعددی انجام شد که به فروریختن بخشی از یک ساختمان و شهادت پنج تن منجر شد». اطلاعیه ارتش افزود که دو افسر نظامی دیگر در درگیری‌های بعدی با شبه‌نظامیان کشته شدند. براساس اطلاعیه ارتش، هر شش مهاجم در جریان درگیری با نیروهای امنیتی پاکستان کشته شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لحظاتی پس از درگیری، گروه تحت رهبری حافظ‌گل بهادر، از فرماندهان ارشد تحریک طالبان پاکستان، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. این گروه در ماه‌های اخیر به مراکز نظامی پاکستان در شهرهای هم‌مرز افغانستان حمله‌های مرگبار کرده است و تلفات سنگینی به نظامیان وارد کرده است.

ارتش پاکستان با تاکید بر مبارزه با تروریسم در این کشور گفت: «عملیات پاک‌سازی تروریست‌ها در منطقه در حال انجام است.»

با سلطه طالبان بر افغانستان، حمله‌های تروریستی در ایالت‌های خیبرپختون‌خوا و بلوچستان پاکستان افزایش یافت. دولت پاکستان بارها از طالبان افغان خواسته است که علیه پناهگاه‌های طالبان پاکستان که در خاک افغانستان مستقرند اقدام کنند. مقام‌های طالبان افغان، ضمن رد حضور طالبان پاکستان در افغانستان، مدعی‌اند که با این گروه ارتباطی ندارند و «ناامنی در پاکستان مشکل داخلی این کشور است و ربطی به افغانستان ندارد».

براساس گزارش کمیته نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل متحد که ژوئن ۲۰۲۲ منتشر شد، با فروپاشی دولت جمهوری و بازگشت طالبان به قدرت، حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تن از اعضای تحریک طالبان پاکستان وارد خاک افغانستان شدند و عمدتا در شهرهای شرق افغانستان که در مرز پاکستان است مستقر شدند. منیر اکرم، سفیر پاکستان در سازمان ملل متحد، اوایل مارس در نشست شورای امنیت گفت، تحریک طالبان پاکستان حدود ۵۰ هزار عضو دارد که همگی مجهز به سلاح‌های آمریکایی‌ هستند که در افغانستان به جا مانده است.

اکرم از طالبان افغان خواست که به تعهدشان در قبال همسایه‌ها پایبند بمانند و از نفوذ تروریسم به پاکستان جلوگیری کنند. در دوسال گذشته، نهادهای امنیتی پاکستان بارها از حضور افغان‌ها و به‌ویژه طالبان در حمله‌های مرگبار این کشور خبر دادند. در ۷ مارس، پلیس لاهور ۳ شهروند افغان را همراه با مهمات و تجهیزات نظامی بازداشت کرد. آنان قصد داشتند به زندان ادیالا در راولپندی حمله کنند. به‌دنبال انتشار این خبر، جان اچکزی، وزیر ارتباطات ایالت بلوچستان، گفت که اعضای خانواده‌های طالبان افغان باید از پاکستان اخراج شوند و اموال و دارایی‌های آنان نیز مصادره شود. اچکزی طالبان افغان را عامل اصلی تروریسم در پاکستان برشمرد و گفت دولت پاکستان باید همراه با ایالات متحده آمریکا نگذارد دیگر دولت‌های جهان رژیم طالبان را به رسمیت بشناسند.

بیشتر از جهان