تشدید سرکوب زنان در بهار؛ برنامه نظام برای حفظ اجباری حجاب

روز جمعه ۱۸ اسفندماه سال ۱۴۰۲ دادستانی تهران از بازداشت دو زن در تهران خبر داد و اعلام کرد این افراد با پوشش حاجی‌فیروز اقدام به رقصیدن در منطقه تجریش کرده‌اند.

تصاویر کشف حجاب کنار ساحلی در شمال ایران- عکس شبکه های اجتماعی

سخنان برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی و موج تازه تهدید و بازداشت زنان با اتهام پایبند نبودن به قوانین حجاب گویای این است که  حکومت در آستانه فصل بهار مهیای برخوردهای سخت‌گیرانه‌تر به بهانه حجاب شده است.

روز جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ دادستانی تهران از بازداشت دو زن خبر داد و گفت آن‌ها با «پوشش حاجی‌فیروز» در منطقه تجریش «اقدام به رقصیدن کرده‌اند».

در همین روز رسانه‌های ایران به نقل از فرمانده قرارگاه فرهنگی بقیه الله الاعظم سپاه اعلام کردند حضور ماموران آمر به معروف در متروی تئاتر شهر ادامه خواهد داشت.

محمدعلی جعفری ، فرمانده کل سپاه پاسداران از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۸، در اولین آیین تجلیل از آمران به معروف و ناهیان از منکر با قدردانی از نیروهایی که به‌زعم او «کمر همت برای احیای مهم‌ترین فریضه اسلامی فراموش‌شده یعنی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر بسته‌اند» گفت: «با همکاری شهرداری تهران در کنار مترو تئاتر شهر، در سایر ایستگاه‌های مترو هم باید فعالیت خود را شروع کنیم.»

این فرمانده عالی سپاه مدعی شد حسرت این را دارد که در خیابان‌های شهر به امربه‌معروف و مشارکت در برخورد با مخالفان حجاب اجباری بپردازد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنان جعفری  گویای این است که فعالیت آمران به معروف در آستانه تعطیلات نوروزی و فصل بهار افزایش خواهد یافت و امنیت زنان و دختران ایرانی را به‌بهانه رعایت اجباری حجاب به مخاطره خواهد انداخت. رویکردی که یادآور سیاست حکومت در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۲ است.

در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۲ پس از اعتراض‌های گسترده جامعه، شیوه حکومت در برخورد با کاهش رعایت حجاب به پلمب اماکن گردشگری و اقامتی و برخورد با زنان گردشگر در مناطق مختلف منجر شد.

امسال اما برنامه تشدید برخورد با زنان پیش از آغاز تعطیلات نوروزی در دستور کار نهادهای اجرایی قرار گرفته است. در همین زمینه مدیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی منطقه آزاد قشم ۱۸ اسفندماه از پلمب دو مرکز بوم‌گردی در این جزیره خبر داد.

رستم گورانی دلیل پلمب این دو مجموعه را «ارائه خدمات غیرمتعارف و ناهمخوان با فرهنگ قشم» اعلام کرده است.

تشدید برخورد با زنان را همچنین در مرور سخنان نمایندگان جدید مجلس شورای اسلامی نیز می‌توان دید.  پیش از برگزاری دور دوم انتخابات مجلس و ماه‌ها قبل از تشکیل مجلس جدید، تعدادی از نمایندگان اجرایی‌شدن سریع لایحه عفاف و‌ حجاب را برنامه اصلی خود اعلام کرده‌ بودند.

امیرحسین بانکی پور ، نماینده کنونی مجلس در حوزه انتخابیه اصفهان که ۱۱ اسفندماه بار دیگر به مجلس راه‌ یافت، با حضور در شبکه تلویزیونی افق مدعی شد لایحه عفاف و حجاب پس از تعطیلات عید قابل اجرا است و براساس آن فرد مرتکب بی‌حجابی ۳ میلیون تومان جریمه می‌شود، که این مبلغ از حساب او کسر خواهد شد.

بانکی‌پور گفت اگر فرد متخلف جریمه را در سامانه تعریف‌شده برای این قانون پرداخت نکند، مستقیم از حساب او برداشت خواهد شد.

او همچنین گفت: «اگر در حساب فرد مبلغ کافی نباشد، این جریمه به‌عنوان بدهکاری منظور می‌شود.»

این ادعا در شرایطی مطرح می‌شود که شورای نگهبان لایحه عفاف و حجاب را برای بار دوم به مجلس بازگردانده است و هنوز به قانون بدل نشده است.

بانکی‌پور تاکید کرد در روزهای آینده ایرادات مدنظر شورای نگهبان در مجلس رفع و این لایحه مجدد در اختیار شورای نگهبان قرار خواهد گرفت.

در شرایطی که نماینده اصفهان وعده به‌ سرانجام رسیدن لایحه عفاف و حجاب را در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ می‌دهد،  روز جمعه ۱۸ اسفندماه احمد علم‌الهدی در خطبه‌های نمازجمعه مدعی شد که لایحه حجاب در حکومت گره‌ خورده است.

امام‌جمعه مشهد با انتقاد از تعلل در اجرایی‌شدن این لایحه خواستار برخورد آتش‌به‌اختیاران حامی نظام با بدحجابی شد و خطاب به نمازگزاران گفت: «در این شرایط، شما مردم باید خود به میدان بیایید و پشتوانه ارزش‌های دینی باشید.»

علم‌الهدی در حالی مدعی تعلل در تصویب لایحه حجاب است که کاهش معنادار مشارکت در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و حذف گسترده منتقدان فرصت حضور نمایندگان حامی برخورد سخت‌گیرانه با مدافعان حجاب اختیاری در مجلس آینده را فراهم آورده است.

رسانه‌های رسمی ازجمله صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز در این شرایط تلاش دارند زمینه تشدید سرکوب زنان مخالف حجاب اجباری فراهم شود.

محمدرضا شهبازی، از مجریان صداوسیما، مدعی شد بخشی از شهروندان غایب در انتخابات اخیر «کم‌کاری مجلس در برخورد با بدحجابی را» دلیل قهر با صندوق رای اعلام کرده‌اند.

این سخنان نگرانی از تشدید تنش‌های اجتماعی در ماه‌های پیش‌رو را موجب شده است. منتقدان سیاست‌های سخت‌گیرانه حکومت بر این باورند مقاومت آشکار زنان ایران در دو سال اخیر این واقعیت را آشکار کرده است که بازگرداندن جامعه به شرایط پیش از خیزش مردمی ۱۴۰۱ ممکن نیست.

اصرار بر تکرار الگوی حضور ماموران گشت ارشاد و نیروهای آمر معروف، بار دیگر فضای خیابان‌های ایران را آبستن تنش‌های فزاینده و درگیری میان قشرهای مختلف جامعه با حکومت کرده است.