ادامه اعتراض به نتیجه انتخابات در پاکستان؛ دسترسی به اکس محدود شد

روز شنبه گذشته، پس از افشای اسنادی مربوط به تقلب در انتخابات پاکستان، دسترسی مردم این ‏کشور به شبکه اکس محدود شد

تجمع حامیان اتحاد بزرگ دموکراتیک در اعتراض به نتایج انتخابات پاکستان، در ایالت سند پاکستان-SHAHID ALI/AFP 

با تداوم اعتراض‌ها در پاکستان به نتایج انتخابات دسترسی مردم در این کشور به شبکه اجتماعی اکس محدود شد. اکس از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در میان کاربران پاکستان است که از چهار روز پیش دسترسی به آن محدود شده است.

رسانه‌های پاکستان از جمله اکسپرس تریبون و دان‌ نیوز گزارش دادند که دسترسی مردم در پاکستان به شبکه اجتماعی اکس از روز شنبه ۱۷ فوریه محدود شده است. با وجود اعتراض‌ها به این محدودیت، تا پایان روز چهارشنبه دولت هنوز پاسخی به اعتراض‌ها نداده است.

دسترسی مردم پاکستان به خدمات مخابراتی و اینترنت در روز انتخابات، ۸ فوریه، نیز قطع شد. در این روز دسترسی به شبکه‌های مخابراتی به مدت هشت ساعت قطع شد و رسانه‌ها و خبرنگاران نیز از دسترسی کامل به خبرهای انتخابات محروم شدند. علاوه بر این، چند مورد خشونت با خبرنگاران، جلوگیری از دسترسی رسانه‌ها به حوزه‌های رای‌، و تلاش سازمان‌یافته برای تقلب در روز انتخابات نیز گزارش شد.

دو روز پس از انتخابات پاکستان، اتحادیه اروپا و وزارت خارجه کشورهای آمریکا و بریتانیا در بیانیه‌هایی محدودیت‌های وضع‌شده بر اینترنت و رسانه‌ها در پاکستان را محکوم کردند و خواستار تحقیق درباره ادعاهای تقلب در انتخابات و رسیدگی به آن شدند.

اکسپرس تریبون نوشت: «دولت به‌دلیل ترس از مخالفان و منتقدان، شبکه اجتماعی اکس را تهدید دانسته و بدون ارائه هیچ دلیلی دسترسی به آن را قطع کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از سازمان‌های مدافع حقوق بشر و رسانه‌ها در چند روز گذشته بیانیه‌هایی درباره اعمال محدودیت بر دسترسی مردم به شبکه‌ اجتماعی اکس منتشر کردند و در آن‌ها دولت پاکستان را مسئول این وضع دانستند و محکوم کردند. شبکه آزادی در بیانیه‌ای گفت: «هیچ نهاد دیگری جز دولت موقت پاکستان مسئول این سانسور اعلام‌نشده شبکه ایکس نیست. این اقدام ثابت می‌کند که [دولت پاکستان] حقوق اساسی شهروندان کشور را نقض می‌کند.»

بنیاد رسانه‌های پاکستان، که سازمانی مدافع حق دسترسی به اطلاعات است، در بیانیه‌ای نوشت که دولت پاکستان در بحبوبه اعتراض‌های سیاسی پس از انتخابات دسترسی به ایکس را مختل کرده است و این اقدام باعث نقض حق دسترسی به اطلاعات شده است. در بیانیه این سازمان آمده است: «دسترسی به اطلاعات آنلاین باید تضمین شود، به‌ویژه در دوره پس از انتخابات که ابهام‌ زیادی در مورد آینده سیاسی کشور وجود دارد.»

نت بلاکس شامگاه روز چهارشنبه نوشت که دسترسی به اکس در پاکستان در روز شنبه و پس از افشای اطلاعاتی راجع به تقلب در انتخابات محدود شد و این محدودیت اکنون چهار روز است که ادامه دارد.

سازمان کمیته مصونیت خبرنگاران نیز شامگاه چهارشنبه در اطلاعیه‌ای از تداوم محدودیت دسترسی به اکس در پاکستان خبر داد و از دولت آن کشور خواست که دسترسی مردم به گردش اطلاعات را تضمین کند.

اعتراض به نتایج انتخابات در پاکستان در حالی ادامه دارد که روز سه‌شنبه بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پیشین، و شهباز شریف، نخست‌وزیر پیشین پاکستان، از نهایی شدن توافق بر سر تشکیل دولت ائتلافی خبر دادند. بر اساس این توافق، شهباز شریف عهده‌دار سمت نخست‌وزیری و آصف‌علی زرداری عهده‌دار سمت ریاست‌جمهوری دولت ائتلافی پاکستان خواهد بود.

عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف که در زندان است، در پیام‌هایی از داخل زندان ضمن اعتراض به نتایج انتخابات، حزب مسلیم لیگ نواز و حزب مردم پاکستان را به تقلب گسترده متهم کرد. نامزدهای مستقل و مورد حمایت حزب تحریک انصاف ۱۰۱ کرسی مجلس ملی پاکستان را از آن خود کردند که برای بسیاری از فعالان سیاسی، به‌ویژه حزب‌های مخالف عمران خان، غافلگیرکننده بود.

بیشتر از جهان