مرگ کوبی برایانت؛ بالگرد در مه غلیظ دچار سانحه شد

شرایط آب و هوایی به انداز‌ه‌ای نامناسب بود که دیگر پروازها زمین‌گیر شده بودند

دود ناشی از آتش گرفتن هلیکوپتر پس از برخورد با زمین در مه غلیظ قابل مشاهده است-AFP

بالگردی که در روز یک‌شنبه در کالیفرنیا دچار سانحه شد و کوبی برایانت بازیکن سرشناس بسکتبال و هشت نفر دیگر را به کشتن داد در شرایط آب و هوایی چنان نامطلوبی به پرواز در آمده بود که پروازهای دیگر را زمین‌گیر کرده بود.

هنگامی که این بالگرد به دامنه تپه‌ای درست واقع در بیرون لس‌آنجلس برخورد کرد میدان دید به قدری کم بود که پلیس محلی هم پرواز را خیلی خطرناک تشخیص داد و نگذاشت بالگردهای‌شان به پرواز درآید.

طبق داده‌های تارنمای اینترنتی Flightradar24 که خدمات ردگیری پرواز ارایه می‌دهد این بالگرد با سرعت ۲۹۶ کیلومتر در ساعت در حال حرکت بود  و قبل از برخورد به زمین و کشته شدن همه سرنشینان آن با سرعت بیش از ۱۲۰۰ متر در دقیقه در حال سقوط بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که همان هنگام پلیس و کلانتری لس‌آنجلس به خاطر بدی شرایط آب و هوایی تصمیم گرفته بودند از پرواز بالگردهای خود جلوگیری کنند.

علت دقیق این سانحه مرگبار هنوز مشخص نیست اما به نظر کارشناسان  احتمال سقوط ناگهانی این بالگرد بر اثر دید ناکافی از احتمال سقوط بر اثر خطای مکانیکی است.

خلبانی که قبلاً با بالگرد سیکورسکی اس۷۶ آقای برایانت پرواز کرده بود به نشریه لس‌آنجلس تایمز گفت احتمال آن که هر دو موتور این بالگرد همزمان دچار خرابی فاجعه‌باری شوند حدود صفر است.

درست قبل از حادثه هم،  صدای مراقب پرواز به گوش می‌رسد که به خلبان آقای برایانت می‌گوید «خیلی پایین» آمده و از صفحه رادار خارج شده است.

اما درست قبل از این پیام صوتی که در اینترنت منتشر شده است صدای خلبان را می‌توان شنید که دارد به مراقب پرواز می‌گوید همچنان در حالت پرواز چشمی قرار دارد یعنی هنوز آن قدر میدان دید وجود داشت که پرواز را چشمی و بدون استفاده از دستگاه های درون هواپیما انجام دهد.

قربانیان این حادثه علاوه بر قهرمان افسانه‌ای بسکتبال عبارت بودند از دختر ۱۳ ساله‌اش جیانی، خلبان بالگرد که در محل به آرا زوبایان معروف بود و یک مربی بسکتبال زنان از مدرسه‌ای به نام کریستینا ماوزر در اورنج کانتی.

جان آلتوبلی، سرمربی تیم بسکتبال دانشکده اورنج کاست و همسرش کری و دخترش آلیسا نیز از سرنشینان بودند. آلیسا و جیانی در یک تیم بسکتبال بازی می‌کردند.

بالگرد با ضربه‌ای چنان نیرومند  به زمین برخورد کرد که قطعات آن در ناحیه‌ای به وسعت یک زمین فوتبال پراکنده شدند.

به گفته جاناتان لوکاس بازرس پزشکی لس‌آنجلس کانتی به علت ناهمواری ناحیه محل حادثه عملیات بررسی محل حادثه و یافتن جنازه‌ها دشوار است.

کارشناسان سوانح هوایی برای بررسی سانحه و تعیین علت آن به محل اعزام شده‌اند.

دفتر ملی ایمنی ترابری نیز در نشستی مطبوعاتی اعلام کرد سابقه خلبان، سوابق تعمیراتی بالگرد و سوابق مالک از جمله مواردی است که راجع به آن تحقیق خواهند کرد.

مجوز خلبانی آقای زوبایان از نوع دستگاهی بود یعنی اجازه داشت با بالگرد سیکورسکی اس۷۶ فقط به کمک دستگاه‌های درون هواپیما و بدون نیاز به مشاهده چشمی مسیر، پرواز کند.

شاهدان عینی در کالاباساس، محل سقوط بالگرد، می‌گویند صدای بالگرد را می‌شنیدند ولی به علت غلظت مه چیزی نمی‌دیدند.

کالین استورم یکی از محلی‌ها می‌گوید: «هوا خیلی مه داشت و نمی‌توانستیم چیزی را ببینیم. بعد صدای پت پت و سپس برخورد را شنیدیم.». 

مرگ آقای برایانت موجی از غم در میان هواداران بسکتبال به خصوص در لس ‌آنجلس برانگیخت که تمام عمر ورزشی وی در آن گذشت و با تیم لس‌آنجلس لیکرز برنده چند قهرمانی شد.

اقای برایانت از نظر بسیاری یکی از بهترین بسکتبالیست‌های جهان بود اما اتهام تجاوز که کارمندی ۱۹ ساله در سال ۲۰۰۳ علیه او مطرح کرد برای شهرت وی  مشکل‌ساز شد. فرد اتهام زننده در مکانی تفریحی در کلرادو کار می‌کرد که محل سکونت آقای برایانت هم بود.

آقای برایانت تاکید کرد که ارتباط جنسی‌شان مبتنی بر رضایت دو طرفه بوده است و تحت هیچ گونه پیگرد کیفری قرار نگرفت. بعد هم که تحت پیگیرد حقوقی قرار گرفت بیرون از دادگاه و به صورت خصوصی، شکایت را حل و فصل کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان