آغاز ماموریت اتحادیه اروپا در دریای سرخ برای مقابله با حوثی‌ها

حوثی‌های یمن می‌گویند به دو کشتی آمریکایی در خلیج عدن حمله کرده‌اند

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اتحادیه اروپا دوشنبه، ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن)، اعلام کرد که یک ماموریت دریایی برای محافظت از کشتی‌ها در دریای سرخ از حمله‌های شورشیان حوثی آغاز کرده است.

پیش از اعلام رسمی این ماموریت در روز دوشنبه، یک مقام اتحادیه اروپا جمعه گذشته، ۱۶ فوریه، گفت که اتحادیه اروپا قصد دارد این ماموریت را که به یونانی «آسپیدس» (به معنای سپر یا حفاظت) نام دارد، در چند هفته آینده با دست‌کم چهار کشتی آغاز کند.

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، در یادداشتی درباره این ماموریت در شبکه ایکس نوشت:«از تصمیم امروز برای راه‌اندازی عملیات آسپیدس نیروی دریایی اتحادیه اروپا استقبال می‌کنم. اروپا آزادی دریانوری را در دریای سرخ تضمین، و با شرکای بین‌المللی خود همکاری خواهد کرد.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز دوشنبه گفت که اتحادیه اروپا «امروز ماموریت آسپیدس» را راه‌اندازی کرد که هدفش تامین امنیت دریایی، و بازگرداندن و حفظ آزادی دریانوردی در دریای سرخ و خلیج فارس است.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا، نیز درباره این ماموریت گفت که اتحادیه اروپا با همه متحدانش در منطقه برای تضمین آزادی کشتیرانی در دریای سرخ همکاری خواهد کرد.

تاکنون فرانسه، آلمان، ایتالیا و بلژیک گفته‌اند که قصد دارند با ماموریت اتحادیه اروپا همکاری کنند. اتحادیه اروپا گفته است که وظیفه این ماموریت، حفاظت از کشتی‌های غیرنظامی در دریای سرخ است و هیچ حمله‌ای «در خاک یمن» انجام نخواهد داد. با این حال، یک مقام اروپایی گفته است که برای هماهنگ کردن اقدامات با ایالات متحده و سایر نیروها در منطقه، تماس نظامی مستمری برقرار خواهد بود.

ماموریت اروپایی «آسپیدس» به ائتلاف ایالات متحده و بریتانیا در دریای سرخ می‌پیوندد که تاکنون چندین بار به مواضع حوثی‌های یمن حمله کرده‌اند. با این حال، این حملات تاکنون نتوانسته است حمله‌های حوثی‌ها را علیه کشتیرانی در دریای سرخ متوقف کند.

در آخرین مورد و در پی انتشار گزارش‌ها مبنی بر حمله حوثی‌ها به یک کشتی آمریکایی در خلیج عدن، این شبه‌نظامیان روز دوشنبه ۱۹ فوریه مدعی هدف قرار دادن دو کشتی آمریکایی در این آب‌ها شدند. حوثی‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند که با موشک «دو کشتی آمریکایی را در خلیج عدن» هدف قرار دادند. بنابر این اعلامیه نام نخستین کشتی «قهرمان دریا» و نام دیگری «ناویس فورتونا» است.

همچنین اوایل روز دوشنبه، حوثی‌ها همچنین مدعی شدند که یک کشتی باری بریتانیایی به نام «روبیمار» را در خلیج عدن هدف قرار داده‌ و یک پهپاد ارتش آمریکا را در الحدیده سرنگون کرده‌اند. حوثی‌ها همچنین مدعی شده‌اند که کشتی بریتانیایی در اثر حملات آنها در خطرغرق شدن است. با این حال هنوز منابع مستقل این ادعا را تایید نکرده‌اند.

با تشدید تنش‌ها در منطقه دریای سرخ و حملات ایالات متحده و بریتانیا به اهداف متعلق به حوثی‌ها در یمن، این گروه اعلام کرده است که همه کشتی‌های آمریکایی و بریتانیایی را اهداف نظامی مشروع می‌داند.

مصر می‌گوید ۴۰ تا ۵۰ درصد درآمدش از کانال سوئز کاهش یافته است

عبدالفتاح السیسی، رئیس ‌جمهوری مصر، دوشنبه، ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن)، گفت که به دلیل حملات شورشیان حوثی به کشتی‌ها، درآمدهای این کشور از کانال سوئز در سال جاری ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با درگیری شدید قاهره با بحران مالی، درآمد ارزی کانال سوئز از منابع اصلی ارز خارجی مصر به‌شمار می‌رود.

به گفته حوثی‌ها، حمله‌های این گروه به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ که از اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شده است، در راستای همبستگی با فلسطینی‌ها در غزه جنگ‌زده صورت می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی از مسیر دریای سرخ عبور می‌کند و حملات حوثی‌ها باعث شده است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ کشتیرانی مسیر خود را تغییر دهند و قاره آفریقا را دور بزنند. این رویکرد، باعث افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل کالاها و کاهش درآمد مصر از کانال سوئز شده است.

به گزارش اسوشیتدپرس به نقل از برخی مقامات، روز دوشنبه حمله موشکی شورشیان حوثی یمن به یک کشتی با پرچم بلیز که در حال عبور از تنگه باب‌المندب بود، به این کشتی آسیب جدی وارد کرد و خدمه آن مجبور شدند کشتی را ترک کنند.

در همین حال، ارتش ایالات متحده می‌گوید که درحال انجام حمل‌های هوایی جدید علیه شورشیان حوثی‌ست. ایالات متحده روز گذشته اعلام کرد که نخستین زیردریایی بدون سرنشین حوثی‌ها را هدف قرار داده است. این نخستین بار است که حوثی‌های برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران، از این نوع زیردریایی برای حمله استفاده می‌کنند.

با ادامه حمله‌های حوثی‌ها، وزیر انرژی قطر خواستار آتش‌بس در غزه برای پایان دادن به ناامنی در دریای سرخ شد. سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر و مدیر اجرایی شرکت دولتی قطر انرژی، می‌گوید که «ریشه مشکل» در دریای سرخ و حمله‌های شورشیان حوثی به کشتی‌های تجاری، «تهاجم اسرائیل به غزه است».

بیشتر از جهان