ادعای طالبان: حماس از «جهاد افغان‌ها» الهام گرفته است

سلطه‌ طالبان بر افغانستان الهامبخش گروه‌های تروریستی در منطقه شده است

دیدار اسماعیل هنیه و ملا برادر در قطر پیش از فروپاشی حکومت افغانستان- @Mukhtarwafayee/X

حسام بدران، عضو دفتر سیاسی سازمان حماس، گفت که این گروه از «جهاد برادران مسلمان افغان» [طالبان] الهام گرفته‌ است. 

بدران در مصاحبه با خبرگزاری باختر که اینک در کنترل طالبان است، ادعا کرد که گروه حماس در آستانه «آزادی» است.  

حسام بدران گفت: «انکار نمی‌کنم که ما از جهاد برادران مسلمان افغان خود الهام گرفتیم. افغانستان از شر اشغال رهایی یافت و ما نیز به اراده و یاری خداوند در آستانه فتح و آزادی‌ایم.» 

طالبان جزئیات بیشتری درباره این گفت‌وگو منتشر نکرده‌اند. اما به‌نظر می‌رسد این نخستین مصاحبه یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس با رسانه‌های تحت کنترل طالبان است. 

  

 

حماس هفتم اکتبر سال گذشته به جنوب اسرائیل حمله کرد و بیش از ۲۰۰ تن را گروگان گرفت، و بیش از هزار شهروند اسرائیل نیز در اثر آن حمله کشته شدند. در واکنش، اسرائیل به حمله‌های سنگین هوایی و زمینی به غزه اقدام کرد که همچنان ادامه دارد و بر اثر آن تاکنون هزاران فلسطینی‌ کشته و میلیون‌ها تن آواره شده‌اند.  

اسرائیل به حماس هشدار داده است که اگر همه گروگان‌های اسرائیلی را رها نکند، به شهر رفح حمله خواهد کرد. افزون بر از جمعیت اصلی ساکنان رفح، صدها هزار تن از فلسطینان غزه نیز به آن منطقه پناه برده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی سلطه طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، حماس «پیروزی طالبان» را تبریک گفت. سلطه‌ طالبان در افغانستان همچنین الهامبخش گروه‌های تروریستی  در منطقه شده است که آن‌ها هم با پیروی از راهبرد طالبان و تشدید جنگ و تنش، خواهند توانست دولت‌های کنونی را سرنگون کنند.  

برخی از چهره‌های رژیم طالبان حامی حماس‌اند. ملا یعقوب و امیرخان مقتی، وزیران دفاع و خارجه طالبان، دسامبر گذشته با «هیئت علمای جهان اسلام» که برخی از آن‌ها از حامیان مهم حماس به‌شمار می‌روند، دیدار کردند. 

ملا یعقوب در آن دیدار گفت که مسئله فلسطین، «درد مشترک» همه مسلمانان جهان است و در نبرد میان فلسطینیان و اسرائیل، فلسطینی‌ها پیروز می‌شوند.  

برخی از مقام‌های طالبان با رهبران حماس در قطر هم دیدار کرده‌اند. ملا برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان، که پیش‌تر معاون سیاسی گروه طالبان در قطر بود، در آن زمان با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر حماس، دیدار کرده بود. آبان سال گذشته هم ذبیح‌الله مجاهد در ترکیه با اسماعیل هنیه دیدار کرد. 

همسویی رژیم طالبان با حماس در پیوند با مسئله فلسطین، همچنین زمینه‌ساز سخنان چندی پیش حسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان بود که به شبکه تلویزیونی افق گفت «افغانستان بخشی از محور مقاومت است» و اگر لازم باشد، «بیش از یک لشکر استشهادی» می‌توانند از این کشور به غزه اعزام شوند.  

طالبان نیروهای انتحاری‌ خود را «استشهادی» می‌نامند. در دوران حکومت پیشین افغانستان، نیروهای انتحاری طالبان حمله‌های مرگباری انجام دادند. پس از سقوط حکومت پیشین نیز طالبان این نیروهای انتحاری را در ساختار نظامی خود حفظ کرده‌اند و به داشتن این نیرو افتخار می‌کنند. 

در نیم قرن گذشته جنگ و ناامنی مداومی در افغانستان جریان داشته است و اینک که طالبان بار دیگر بر این کشور حاکم شده‌اند، نگرانی و هراس شهروندان از اینکه این گروه افغانستان را وارد درگیری‌های جدید منطقه‌ای کند، افزایش یافته است. 

بیشتر از جهان