درخواست داعش خراسان برای کمک‌های مالی با ارز دیجیتال

رمز ارز دیجیتال مونرو به‌دلیل مخفی نگهداشتن هویت و آدرس ارسال‌کننده و گیرنده مبلغ، ارز محبوب شبه‌نظامیان و گروه‌های غیرقانونی است

ارزش ارز دیجیتال مونرو فعلا ۱۲۰ دلار است-AFP

داعش خراسان در اطلاعیه‌ای که از طریق «رسانه مبارزین»، از زیر مجموعه موسسه العزائم، نهاد اداره‌کننده رسانه‌های این گروه منتشر شد، از هواداران خود در سراسر جهان خواست که از طریق ارز دیجیتال مونر، برای این گروه کمک مالی ارسال کنند. در این اطلاعیه که در کانال تلگرامی موسسه العزائم منتشر شد، آمده است که «جهدتان را برای جهاد مبذول کنید».

در اطلاعیه داعش خراسان همراه با کد ارسال ارز آمده است: «از طریق رمز ارز دیجیتال امن مونرو، جهاد مالی و اقتصادی کنید. همان‌طور که از آن برای زندگی روزمره خود استفاده می‌کنید.»

از زمان سلطه طالبان بر افغانستان، این نخستین‌بار است که داعش خراسان در اطلاعیه علنی از هواداران خود درخواست کمک مالی می‌کند. هرچند پیش از این نیز گزارش‌هایی در مورد استفاده گروه‌های شبه‌‎نظامی از ارز دیجیتال برای کسب درآمد و دریافت کمک مالی وجود داشت، اما داعش خراسان اطلاعیه‌ای در این زمینه منتشر نکرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رمز ارز دیجیتال مونرو که داعش خراسان از آن برای دریافت کمک مالی استفاده می‌کند، در سال ۲۰۱۴ ایجاد شد و کاربران می‌توانند با مخفی نگهداشتن هویت خود از آن استفاده کنند. ویژگی مهم این ارز دیجیتال که آن را به گزینه‌ای محبوب در میان گروه‌های شبه‎‌نظامی و شبکه‌های پول‌شویی تبدیل کرده است این است که تراکنش‌های مالی در آن مخفیانه و بدون احراز هویت کاربران صورت می‌گیرد. فرستنده و گیرنده پول در این رمز ارز، با استفاده از امضاهای فریبنده رد پایی از خود به جا نمی‌گذارند.

در وب‌سایت رمز ارز دیجیتال مونرو آمده است که امنیت و حریم خصوصی کاربران، در اولویت این رمز ارز قرار دارد و افرادی که می‌خواهند تراکنش‌های مالی‌شان از طرف دولت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها رصد نشود، می‌توانند از این رمز ارز استفاده کنند. این رمز ارز همچنین به همه کاربران امکان استخراج ارز را می‌دهد و به همین دلیل، شبه‌نظامیان و گروه‌های غیرقانونی از این رمز ارز استفاده می‌کنند. در زمان نوشتن این مطلب، یک ارز مونر معادل ۱۲۰ دلار مبادله می‌شود، اما ارزش این ارز در چندسال گذشته تا ۵۰۰ دلار نیز افزایش یافته است.

پیش از این، چندین نفر در ایالات متحده و کانادا، به اتهام جمع‌آوری و ارسال پول برای داعش با استفاده از ارز دیجیتال بیت‌کوین بازداشت و محاکمه شدند. در دسامبر ۲۰۲۲، دفتر دادستانی کل ایالات متحده در نیویورک در بیانیه‌ای گفت که چهار نفر به نام‌های داوود هاشمی، عبدالله عطقی، خلیل‌الله یوسف و سیما رحمان، به اتهام جمع‌آوری و ارسال ۳۵ هزار دلار از طریق بیت‌کوین به داعش بازداشت و محاکمه شدند.

داعش خراسان که فعالیت خود را از اواخر ۲۰۱۴ در افغانستان و پاکستان با سربازگیری از صفوف طالبان آغاز کرد، به یکی از تهدیدهای بالقوه برای امنیت در کشورهای منطقه تبدیل شده است. روز جمعه، دبیران شورای امنیت کشورهای آسیای مرکزی و روسیه، در نشستی در قرقیزستان، با ابراز نگرانی از افزایش روزافزون تهدیدهای امنیتی گفتند حدود ۲۳ هزار شبه‌نظامی که در چارچوب ۲۰ گروه تروریستی فعالیت می‌کنند، در افغانستان حضور دارند و امکان دارد این گرو‌ه‌ها با هم ائتلاف کنند. داعش خراسان قدرتمندترین گروه تروریستی مستقر در افغانستان است که کشورهای آسیای مرکزی از گسترش فعالیت آن نگران‌اند.