مقام‌های بهداشتی غزه: در حمله اسرائیل به رفح ۶۷ فلسطینی کشته شدند

دفتر نتانیاهو اعلام کرد ارتش دستور دارد برای انهدام چهار گردان حماس مستقر در رفح طرحی تهیه کند

اسرائیل روز دوشنبه تحت پوشش حملات هوایی در رفح دو گروگان اسرائیلی‌ــ‌آرژانتینی را آزاد کرد؛ حملاتی که به گفته مقام‌های بهداشتی محلی، به کشته شدن ۶۷ فلسطینی و زخمی شدن ده‌ها نفر منجر شد که در این شهر جنوبی غزه که آخرین پناهگاه حدود یک میلیون فلسطینی غیرنظامی آواره است، اقامت داشتند.

به گزارش رویترز، ارتش اسرائیل اعلام کرد که این عملیات مشترک با همکاری سرویس امنیت داخلی و واحد پلیس ویژه در رفح انجام گرفت و در جریان آن، فرناندو سیمون مارمان ۶۰ ساله و لوییس هاره ۷۰ ساله آزاد شدند.

به گفته ارتش اسرائيل، این مردان دو تن از حدود ۲۵۰ نفری بودند که در حمله حماس به اسرائيل در روز هفتم اکتبر به گروگان گرفته شدند.

ریچارد هچت، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: «ما مدت زیادی روی این عملیات کار کردیم و منتظر شرایط مناسب بودیم.» او گفت که گروگان‌ها در طبقه دوم ساختمانی نگهداری می‌شدند که در جریان این حمله منفجر شد.

دولت آرژانتین از اسرائیل بابت نجات این گروگان‌های دوتابعیتی تشکر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که بر اثر تازه‌ترین حمله ارتش اسرائیل، ممکن است تعداد کشته‌ها از ۶۷ نفر هم بیشتر باشد زیرا عملیات نجات همچنان در جریان است. تصاویر منتشرشده از رفح منطقه وسیعی پوشیده از آوار را نشان می‌دهد که در آن، ساختمان‌ها تخریب شده‌اند.

فلسطینیان در رفح می‌گویند طی بیش از یک ساعت حمله جنگنده‌ها و تانک‌های اسرائیلی، دو مسجد و چندین خانه هدف قرار گرفتند و برخی ساکنان رفح واهمه داشتند که اسرائیل یک حمله زمینی طولانی‌مدت را در این شهر آغاز کرده باشد.

گروه شبه‌نظامی حماس در واکنش به این حملات، تهاجم به رفح را «ادامه نسل‌کشی و تلاش‌ اسرائيل برای آوارگی اجباری مردم فلسطین» خواند.

حمله روز دوشنبه در حالی انجام شد که کاخ سفید اعلام کرده بود جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز یکشنبه به بنیامین نتانیاهو اعلام کرده که اسرائیل نباید بدون برنامه‌ای مشخص برای تضمین امنیت حدود یک میلیون نفری که آنجا پناه گرفته‌اند، عملیات نظامی در رفح را آغاز کند.

بایدن پیش از این گفته بود که پاسخ نظامی اسرائیل در نوار غزه «بیش از حد» بوده است و درباره افزایش تلفات غیرنظامیان در غزه هم به‌شدت ابراز نگرانی کرده بود.

سازمان‌های امدادی می‌گویند حمله به رفح فاجعه‌بار خواهد بود. این آخرین مکان نسبتا امن در منطقه‌ای است که بر اثر حملات نظامی اسرائیل ویران شده است.

مصر نیز حفاظت از مرزهایش با این شهر را تقویت کرده است و می‌گوید بیم دارد ساکنان غزه به آن سوی مرز سوق داده شوند و دیگر بازنگردند. رفح در جوار مرز غزه و مصر واقع شده و در حال حاضر حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار فلسطینی را در خود جای داده است.

مصر روز یکشنبه درباره «عواقب وخیم» حمله نظامی احتمالی اسرائیل به رفح هشدار داد. وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما برای جلوگیری از هدف قرار دادن شهر رفح در فلسطین خواهان اتحاد تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای هستیم.»

دفتر نتانیاهو اعلام کرد که ارتش اسرائیل دستور دارد برای تخلیه رفح و انهدام چهار گردان حماس که گفته می‌شود آنجا مستقرند، طرحی تهیه کند.

نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگویی که روز یکشنبه پخش شد، تصریح کرد که نجات جان گروگان‌های اسرائیلی زنده و باقی‌مانده در غزه جنگ اسرائیل در منطقه را توجیه می‌کند. تعداد گروگان‌هایی که هنوز در اختیار حماس‌اند، حدود ۱۳۴ نفر براورد می‌شود.

در همین حال، شبکه ماهواره‌ای الاقصی متعلق به حماس روز یکشنبه به نقل از یکی از رهبران ارشد این گروه شبه‌نظامی گفت هرگونه حمله زمینی اسرائیل به رفح مذاکره درباره مبادله گروگان‌ها را از بین خواهد کرد.

در روزهای گذشته، دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، با انتشار متنی در شبکه اجتماعی ایکس، ضمن ابراز نگرانی از عواقب حمله به رفح گفت: «از احتمال حمله نظامی به رفح بسیار نگرانم. بیش از نیمی‌ از ساکنان غزه در این مکان پناه گرفته‌اند. اولویت باید توقف فوری درگیری‌ها برای ورود کمک‌ها و خروج گروگان‌ها باشد.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز درباره عواقب این حمله هشدار داد و در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «همان‌طور که چندین کشور اروپایی هشدار داده‌اند، حمله اسرائیل به رفح به یک فاجعه انسانی وصف‌ناپذیر و تنش‌های شدید با مصر منجر می‌شود.»

بیشتر از جهان