آرامش نسبی در بازار ارز با دخالت موقتی بانک مرکزی

کاهش شدید فروشندگان ارز احتمال افزایش قیمت در روزهای آینده را تقویت کرده است

عکس تزیینی، تصویری از معامله دو نفر در بازار ارز‌ــ اقتصاد۱۰۰

قیمت انواع ارز در ایران که طی روزهای گذشته شیب صعودی تندی پیدا کرده بود، روز چهارشنبه ۱۱ بهمن‌ با دخالت بانک مرکزی به نسبت ملایم شد. با این حال تحلیلگران بازار می‌گویند با ادامه تنش‌های منطقه‌ای و مشکلات اقتصادی در داخل ایران، احتمال افزایش قیمت‌ها طی روزهای بعد وجود دارد.

قیمت دلار آمریکا که روز سه‌شنبه به ۶۰ هزار تومان هم رسید، روز چهارشنبه با اندکی نوسان، روی قیمت ۵۸ هزار و ۳۰۰ تومان متوقف شد. بهای یورو نیز که روز سه‌شنبه از مرز ۶۵ هزار تومان عبور کرده بود، صبح چهارشنبه ۶۳ هزار تومان شد. هر پوند بریتانیا هم در این روز به قیمت ۷۳ هزار و ۸۵۰ تومان معامله شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وب‌سایت اقتصادی تجارت‌نیوز درباره روند کاهشی محدود نرخ انواع ارز در روز چهارشنبه نوشت: «معامله‌گران حضور سیاست‌گذار برای ارزپاشی به منظور مدیریت بازار را قوی می‌دانند.» بر مبنای این گزارش، افت ناچیز قیمت به تغییر کانال اسکناس آمریکایی منجر نشد.

سایت اقتصادی اکو ایران نیز «برگ تازه» بانک مرکزی در کنترل بازار ارز را موثر دانست. بانک مرکزی جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در واکنش به شیب صعودی قیمت انواع ارز در ایران، اعلام کرد که از این پس امکان سرمایه‌گذاری در بازار با نرخ ۳۰ درصد سود فراهم خواهد بود.

بر اساس دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص که به شبکه بانکی ابلاغ شده است، بانک‌ها می‌توانند برای تامین مالی سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی بالا اوراق منتشر کنند و در پایان دوره مشارکت، سود قطعی نیز علاوه بر سود علی‌الحساب ۳۰ درصدی به خریداران این گواهی سپرده در شعب بانک‌ها پرداخت می‌شود.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز در گزارشی با عنوان «پاتک پولی به انتظارات تورمی» نوشت که سیاست‌گذار پولی با این میزان بی‌سابقه سود بانکی می‌تواند به حفظ بیشتر دارایی‌های ریالی مردم منجر شود و بر بازارهای دارایی از جمله ارز تاثیر بگذارد.

این سیاست هرچند در کوتاه‌مدت آرامشی نسبی بر بازار ارز حاکم کرد، برخی تحلیلگران معتقدند با توجه به تداوم چاپ پول، تورم داخلی و تنش‌های منطقه‌ای روند افزایش نرخ ارز طی روزهای آینده از سر گرفته می‌شود.

سد قیمتی دلار ابتدا تا ۵۵ هزار تومان اعلام شده بود که با شکستن این سد، رقم جدید ۵۷ هزار تومان شد. حالا با نزدیک شدن نرخ دلار به کانال ۶۰ هزار تومان در روز سه‌شنبه، دولتی‌ها در تلاش‌اند این سد مقاومتی را حفظ کنند.

به‌رغم آرامش نسبی روز چهارشنبه، کاهش شدید شمار فروشندگان ارز نشان می‌دهد که فعالان بازار همچنان افزایش قیمت‌ها را محتمل می‌دانند و از به خطر انداختن دارایی‌هایشان اجتناب می‌کنند.

بیشتر از اقتصاد