احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه ایران نرخ دلار را به ۶۰ هزار تومان رساند

تلاطم در بازار طلا و ارز ایران همچنان ادامه دارد و قیمت‌ها مدام در نوسان‌اند

در حالی‌ که مسئولان دولتی و رسانه‌های حکومتی جمهوری اسلامی می‌کوشند با توسل به ادعاهای تکراری، افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر را به «عوامل خارجی» نسبت دهند، شیب صعودی قیمت‌ها در بازار طلا و ارز ایران بدون توجه به این ادعاها و متاثر از تنش‌های منطقه‌ای، ادامه دارد؛ به‌ طوری‌ که نرخ دلار در صبح سه‌شنبه دهم بهمن در بازارهای غیررسمی تا ۶۰ هزار تومان هم بالا رفت و رکوردی جدید را ثبت کرد.

بر مبنای گزارش‌ها از داخل ایران، قیمت هر دلار آمریکا ظهر یکشنبه به ۵۹ هزار و ۹۰۰ تومان رسید و یورو نیز به قیمت ۶۳ هزار و ۸۵۰ تومان در بازار آزاد معامله شد. بهای هر پوند بریتانیا نیز تا بیش از ۷۵ هزار تومان بالا رفت. قیمت هر سکه بهار آزادی نیز از ۳۴ میلیون تومان عبور کرد.

روز سه‌شنبه در بازار معاملات فردایی و حواله، هر سکه فردایی ۳۵ میلیون تومان معامله شد و نرخ حواله دلار به ۶۱ هزار تومان رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شیب صعودی نرخ انواع ارز در ایران از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل آغاز شد ولی در هفته‌های اخیر، به دلیل افزایش سطح تنش‌ها در دریای سرخ و حملات هوایی سپاه پاسداران به اهدافی در کشورهای همسایه، سرعت بیشتری پیدا کرد.

تحلیلگران بازار دلیل اصلی بالا رفتن نرخ ارز طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه را جدی‌تر شدن احتمال اقدام نظامی ایالات‌ متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی در پی کشته شدن سربازان این کشور می‌دانند. تلاطم در بازار طلا و ارز ایران همچنان ادامه دارد و قیمت‌ها مدام در نوسان‌اند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه به منظور کنترل نرخ ارز و تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی، دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود بانکی علی‌الحساب ۳۰ درصد سالانه را به شبکه بانکی ایران ابلاغ کرد. سایت اقتصادی اکو ایران در این زمینه نوشت که بانک مرکزی در نیمه اول دهه ۹۰ شمسی هم از این ابزار استفاده کرد که در کمتر کردن نوسان نرخ دلار موثر بود اما حالا برای پاسخ به این سوال که آیا این سیاست در شرایط فعلی نیز بر نوسان نرخ ارز اثرگذار خواهد بود یا نه، باید صبر کرد و دید که بازار چه واکنشی خواهد داشت.

با ادامه روند افزایشی نرخ دلار، مقام‌ها و رسانه‌های حکومتی مثل همیشه انگشت اتهام را به سمت «دشمن» گرفتند و از دولت سلب مسئولیت کردند. در همین زمینه، سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، ادعا کرد که «دشمن فضایی را طراحی کرده است تا با ایجاد تکانه‌هایی در اقتصاد، به مردم فشار بیاورد». او همچنین مدعی شد که سران برخی کشورها در حاشیه جلسات به ابراهیم رئیسی گفته‌اند که آمریکایی‌ها روی اقتصاد ایران هدف‌گذاری کرده‌اند.

روزنامه کیهان، ارگان مطبوعاتی زیرمجموعه علی خامنه‌ای، نیز ادعا کرد که قیمت دلار را چند کانال تلگرامی از خارج ایران و چند کانال وابسته به همان خارجی‌ها در داخل تعیین می‌کنند.

بیشتر از اقتصاد