گفت‌وگوی حسین امیرعبداللهیان با وزیر خارجه قطر درمورد دارایی‌‌های مسدودشده تهران

پس از حمله حماس تحت حمایت جمهوری اسلامی به اسرائیل، در آمریکا بحث‌ها درباره مسدودسازی مجدد شش میلیارد دلار آزادشده ایران بالا گرفت

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران شامگاه شنبه هفتم بهمن در خبری اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، و محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، در مورد نحوه استفاده از دارایی‌های تهران در دوحه گفت‌وگو کردند.

بنا بر این گزارش، در تماس تلفنی شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی و امیرعبداللهیان، وزیر خارجه قطر در مورد نحوه استفاده ایران از دارایی‌هایش که نزد این کشور است، گفت: «دوحه و واشنگتن به توافق موجود متعهدند و مطابق توافق بانک مرکزی ایران و قطر مراحل اجرایی در حال انجام شدن است.»

جمهوری اسلامی ایران و آمریکا روز پنجشنبه ۱۹ مرداد (۱۰ اوت) از توافق واشنگتن با تهران بر سر آزادی متقابل پنج زندانی آمریکایی از زندان‌های ایران و پنج ایرانی در زندان‌های آمریکا و رفع توقیف شش میلیارد دلار طلب‌های ایران خبر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آن زمان، مطرح شد که این پول قرار است صرفا برای مصارف بشردوستانه مانند غذا و دارو هزینه شود؛ با این حال چنین توافقی انتقادهای بسیاری برای دولت بایدن به همراه داشت؛ از جمله آنکه ۲۶ سناتور آمریکایی روز جمعه ۲۷ مرداد (۱۸ اوت) با انتشار نامه‌ای خطاب به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ آمریکا، و جنت یلن، وزیر خزانه‌داری، در مورد دستیابی به «تفاهم» با جمهوری اسلامی ایران که همواره رفتارهای خطرناکی بروز می‌دهد، ابراز نگرانی کردند.

با گذشت زمان کوتاهی از این توافق و پس از حمله حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر، در مورد بلوکه شدن مجدد دارایی‌های ایران از سوی آمریکا به دلیل حمایت مالی تهران از عملیات حماس زمزمه‌هایی شنیده شد. پس از آن، برخی نمایندگان آمریکا به‌ دنبال تصویب لایحه‌ای بودند که واشنگتن بتواند دوباره جلو دسترسی تهران به این دارایی‌ها را بگیرد زیرا به گفته آن‌ها، این منابع برای کمک به شبه‌نظامیان حماس، حزب‌الله و حوثی‌های یمن صرف می‌شوند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، آذرماه درباره احتمال بلوکه‌ شدن مجدد دارایی ایران در قطر از سوی دولت آمریکا گفت: «آمریکا در چارچوب تعهدات و توافق انجام‌شده با واسطه با ایران در ارتباط با دارایی‌های ایران موظف است به تعهداتش پایبند باشد و ما تضمین‌های لازم را گرفته‌ایم.»

او با بیان اینکه منابع مالی در دسترس ایران است،‌ درباره طرح کنگره آمریکا برای مسدود کردن دارایی‌های ایران در قطر تاکید کرد: «این لایحه برای اینکه جنبه عملی بگیرد، نیازمند تصمیم سنا و امضای رئیس‌جمهوری است، در حالی که ما تضمین‌های لازم را گرفته‌ایم و بر مبنای اعتماد با آمریکا عمل نمی‌کنیم؛ چون نشان داده است که قابل اعتماد نیست.»

تهران همواره ادعاها مبنی بر دست داشتن در حمله شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل و همچنین حمله حوثی‌های یمن به کشتی‌های عبوری از دریای سرخ و حمایت از چنین گروه‌هایی را رد می‌کند. با این حال، برخی فرماندهان سپاه پاسداران به کمک‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی به گروه‌های تحت‌حمایتشان از جمله در لبنان و غزه اشاره کرده‌اند.

مرداد ۱۴۰۱ علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، تاکید کرد که این نیرو همچنان به ارسال تسلیحات و کمک‌های موردنظرش به گروه‌های فلسطینی ادامه خواهد داد و «دائم دست آن‌ها را پر خواهد کرد». جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در این‌باره به سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اشاره کرد و افزود: «همان‌طور که امام خامنه‌ای فرمودند و سردار سلیمانی دست فلسطینی‌ها را پر می‌کرد، این روند دائمی است و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دائم دست آن‌ها را پر خواهد کرد.»

سخنان فدوی در حالی بیان شد که زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، پیش از این در دی ۱۳۹۹ درباره دریافت تسلیحات از ایران گفته بود که قاسم سلیمانی تمامی امکانات جمهوری اسلامی ایران را برای رساندن سلاح به غزه به کار می‌گرفت.

مهرماه امسال نیز حسین امیرعبداللهیان پس از دیدار با حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، در گفت‌وگو با خبرنگاران در بیروت به اسرائیل هشدار داد که تا دیر نشده، «جنایت‌های جنگی‌اش» را متوقف کند زیرا «ممکن است تا چند ساعت دیگر دیر شود». امیرعبداللهیان همچنین گفت از سناریوهایی که حزب‌الله در دست دارد، مطلع است و هر قدمی که جبهه مقاومت بردارد، زلزله‌ای بزرگ برای اسرائیل ایجاد می‌کند.