بریتانیا «آتش‌ اژدها» را آزمایش کرد؛ سلاح لیزری دقیق و قدرتمند برای مقابله با پهپادها

برای تولید آتش اژدها نزدیک به ۱۰۰ میلیون پوند صرف و هزینه هر بار شلیک این سلاح لیزری حدود ۱۰ پوند برآورد شده است

آزمایش سلاح لیزری «آتش‌ اژدها»‌ــ GOV.UK

وزارت دفاع بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای، از آزمایش یک سلاح لیزری قدرتمند جدید که می‌تواند هر هدف قابل‌مشاهده‌ای را در آسمان رهگیری کند، خبر داد.

به گفته شیمون فیما، مدیر برنامه‌های راهبردی وزارت دفاع بریتانیا، این سلاح لیزری که از آن با نام «آتش اژدها» (DragonFire) نام برده شد، نخستین بار چندین هدف هوایی را در آسمان مجمع‌الجزایر هیبرید در اسکاتلند رهگیری کرد.

بر اساس این بیانیه، سامانه تسلیحاتی «آتش اژدها» حاصل سرمایه گذاری مشترک ۱۰۰ میلیون پوندی وزارتخانه‌های دفاع و صنعت بریتانیا است.

وزارت دفاع بریتانیا در این بیانیه که روز جمعه ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) منتشر شد، بدون ارائه جزئیاتی درباره بُرد «آتش‌ اژدها»، دقت آن را بسیار بالا ارزیابی و  به مثابه «هدف قرار دادن یک سکه از فاصله یک کیلومتری» دانست و افزود این سلاح لیزری با استفاده از یک پرتو انرژی بسیار متمرکز که با سرعت نور حرکت می‌کند، می‌تواند هر پرتابه‌‌ای را در آسمان هدف قرار دهد.

این وزارتخانه می‌افزاید که این سلاح برای برش زدن هدف از «پرتو شدید نور» استفاده می‌کند. در صورت هدف‌گیری دقیق کلاهک، پرتو شدید نور می‌تواند آن را منهدم کند یا از کار بیندازد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود این سلاح لیزری قابلیت آن را دارد که جایگزن به‌صرفه‌ موشک‌هایی باشد که کاربری‌های خاص دارند. هزینه هر بار شلیک «آتش اژدها» (DragonFire) حدود ۱۰ پوند برآورد شده است. از این‌ رو، ارتش بریتانیا و نیروی دریایی سلطنتی در حال بررسی استفاده از این فناوری به عنوان بخشی از قابلیت‌های دفاع هوایی آینده این کشورند.

وزارت دفاع اخیرا اعلام کرد که قصد دارد بودجه یک برنامه کلان را برای انتقال فناوری از محیط‌های تحقیقاتی به میدان جنگ تامین کند.

تسلیحات لیزری که پیش از این تنها در داستان‌‌ها و فیلم‌های علمی و تخیلی جلوه‌نمایی می‌کردند حالا به عالم واقعیت راه یافته‌اند و احتمالا به‌زودی سایر کشورها نیز به گردونه قدرت‌نمایی در این زمینه وارد خواهند شد.

توسعه تسلیحات لیزری در گرماگرم استفاده روزافزون از پهپادها در جنگ‌ها، از جمله جنگ روسیه و اوکراین روی می‌دهد.

به نوشته بی‌بی‌سی جهانی، پیش‌تر نیروی دریایی ایالات متحده سامانه‌هایی از این دست را روی چند ناوشکن نصب کرده است. با این همه، ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده در عملیات مقابله با حوثی‌ها در دریای سرخ برای سرنگونی موشک‌ها به‌جای سلاح‌های لیزری و پهپاد از موشک استفاده کرد.

نظر به اینکه موشک‌ها معمولا بسیار گران‌تر از پهپادهایی‌اند که آن‌ها را منهدم می‌کنند، استفاده از تسلیحات لیزری گزینه‌ای به‌مراتب مقرون‌به‌صرفه‌‌تر خواهد بود.

بیشتر از جهان