وزیر خارجه عربستان سعودی: در صورت حل مسئله فلسطین، اسرائیل را به‌رسمیت می‌شناسیم

در صورت دستیابی به توافق جامعی که شامل تشکیل کشوری برای فلسطینی‌ها باشد، پادشاهی عربستان سعودی می‌تواند اسرائیل را به‌رسمیت بشناسد

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در نشست داووس، ۱۶ ژانویه ۲۰۲۴ - Fabrice COFFRINI / AFP

شاهزاده فیصل بن فرحان،  وزیر خارجه عربستان سعودی روز سه‌شنبه ۲۶ دی (۱۶ ژانویه)  گفت که عربستان سعودی در صورت حل مسئله فلسطین، می‌تواند اسرائیل را به‌رسمیت بشناسد.

به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه عربستان سعودی که در نشستی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس صحبت می‌کرد، گفت که تامین صلح منطقه‌ای از طریق ایجاد یک کشور فلسطینی «چیزی است که ما در واقع با دولت آمریکا روی آن کار کرده‌ایم و در وضعیت غزه این موضرع مناسبت بیشتری دارد».

او گفت در صورت دستیابی به توافق جامعی که شامل تشکیل کشوری برای فلسطینی‌ها باشد، پادشاهی عربستان سعودی می‌تواند اسرائیل را به‌رسمیت بشناسد. او افزود: «ما موافقیم که صلح منطقه‌ای شامل صلح برای اسرائیل است، اما این تنها از طریق صلح برای فلسطینی‌ها و از طریق یک کشور فلسطینی اتفاق می‌افتد.»

شاهزاده فیصل بن فرحان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا عربستان سعودی پس از آن اسرائیل را به‌عنوان بخشی از یک توافق سیاسی گسترده‌تر به‌رسمیت می‌شناسد، گفت: «قطعا».

شاهزاده فیصل بن فرحان همچنین در بخشی از سخنانش خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد و گفت: «کاری که اسرائیل انجام می‌دهد به خطر انداختن چشم‌انداز صلح و امنیت در منطقه است.» او افزود که باید همه طرف‌ها آتش‌بس برقرار کنند و این «باید نقطه آغازی برای صلح» در منطقه باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیرخارجه عربستان سعودی همچنین گفت که ما باید بر «بحران فوری» تمرکز کنیم و بحران فوری رنجی است که در حال رخ دادن است و هیچ چشم‌انداز واقعی برای پایان آن نمی‌بینیم و به اندازه کافی تلاش صورت نگرفته است زیرا کشتار و رنج در غزه ادامه دارد.

ریاض پس از شروع جنگ بین حماس و اسرائیل در ۷ اکتبر، برنامه‌های مورد حمایت ایالات متحده برای عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل را تعلیق کرد.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی همچنین دراین نشست به افزایش تنش‌ها در دریای سرخ و حمله‌های حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری واکنش نشان داد و گفت: «ما در ارتباط با امنیت منطقه‌ای به‌طور کلی‌ نگرانیم و البته آزادی دریانوری در دریای سرخ چیزی است که همه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و فکر می‌کنیم اولویت باید کاهش تنش‌ها در دریای سرخ و کل منطقه باشد. ما قصد داریم برای تحقق این امر مشارکت کنیم و البته بخشی از آن نیز اطمینان از تعامل با همه ذی‌نفعان است.»

او همچنین با اشاره به‌اینکه جنگ غزه کل منطقه را با خطرات بزرگی مواجه کرده است، گفت که حمله‌های حوثی‌ها در دریای سرخ به جنگ غزه مرتبط است.

شورشیان حوثی یمن از آغاز حمله‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ اعلام کرده‌اند که در همبستگی با فلسطینی‌های غزه کشتی‌هایی را که با اسرائیل مرتبط‌‌اند یا به سمت بنادر اسرائیل می‌روند، هدف قرار می‌دهند. آن‌ها خواستار توقف حمله‌های اسرائیل در غزه‌ و ارسال کمک‌های بشردوستانه کافی به مردم غزه‌اند و می‌گویند تا این خواسته تحقق نیابد علیرغم حمله‌های آمریکا و بریتانیا به اهداف حوثی در یمن، به حمله‌هایشان ادامه می‌دهند.

بیشتر از جهان