هشدار بانک جهانی درباره دهه «فلاکت‌بار» اقتصادی

بانک جهانی می‌گوید اقتصاد جهانی تاکنون ضعیف‌ترین عملکرد خود را در بیش از ۳۰ سال گذشته داشته است

ساختمان بانک جهانی-Daniel SLIM / AFP

بانک‌ جهانی روز سه‌شنبه ۱۹ دی (۹ ژانویه) هشدار داد که اقتصاد جهانی در دهه ۲۰۲۰  با فعالیت‌های کند اقتصادی، رشد تجارت کمتر و هزینه‌های استقراض کمرشکن، تیره‌تر از دهه قبل از آن خواهد بود.

به گزارش آکسیوس، بانک جهانی می‌گوید اقتصاد جهانی تاکنون ضعیف‌ترین عملکرد خود را در بیش از ۳۰ سال گذشته داشته است.

بانک جهانی در بیانیه خود می‌گوید: «در حالی که جهان به نقطه میانه دهه‌ای که یک دهه تحول آفرین برای توسعه در نظر گرفته می‌شد، نزدیک می‌شود، اقتصاد جهانی تا پایان سال ۲۰۲۴ رکود تاسف‌باری را به ثبت خواهد رساند.»

طبق گزارش «چشم‌انداز اقتصاد جهانی»، رشد جهانی برای سومین سال متوالی به ۲.۴ درصد کاهش خواهد یافت که کمتر از میانگین نرخ رسد در دهه ۲۰۱۰ خواهد بود.

این چشم‌انداز تاسف‌بار برای کشورهای فقیرتر، بدتر از انتظار مقامات است به‌طوری که انتظار می‌رود اقتصادهای در حال توسعه امسال ۳.۹ درصد رشد کنند که یک درصد کمتر از میانگین مشاهده شده در دهه گذشته است.  این وضعیت پیامدهای بزرگی برای سرمایه‌گذاری در ارتباط با تغییرات اقلیمی و کاهش فقر خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این هشدار جدیدترین هشدار در مورد دهه جاری است که تاکنون با یک بیماری همه‌گیر جهانی، شوک تورمی تاریخی، نرخ‌های بهره به‌شدت بالاتر و درگیری‌های ژئوپلیتیکی همراه بوده است. مشخص نیست که آیا جهان از این هرج و مرج عبور و وارد وضعیت عادی‌تر خواهد شد یا خیر.

ایهان کوز، معاون اقتصادی بانک جهانی به آکسیوس می‌گوید: «در حالی که تورم در حال کاهش است، این احتمال وجود دارد که اقتصاد ایالات متحده انعطاف‌پذیر بماند. اگر این اتفاق بیفتد، شاهد رشد بهتر در اقتصاد جهانی و رشد بهتر در اقتصادهای در حال توسعه نوظهور خواهیم بود.»

از سوی دیگر ایندرمیت گیل، اقتصاددان ارشد بانک جهانی می‌گود در حالی که به نظر می‌رسد نرخ‌های بهره بالاتر، تورم را بدون بحران مالی جدی یا بیکاری فزاینده که بسیاری از آن می‌ترسیدند، تحت کنترل قرار می‌دهد، عملکرد اقتصاد جهانی خیلی کند رشد می‌کند.

بیشتر از اقتصاد