بلندپروازی جدید مسکو؛ روسیه می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ سالانه ۳۲ هزار پهپاد بسازد

مسکو در همکاری با تهران در حال راه‌اندازی کارخانه تولید پهپادهای انتحاری در تاتارستان روسیه است

نمایش پهپادهای نظامی در مرکز کنترل دفاع ملی وزارت دفاع روسیه در مسکو، دسامبر ۲۰۲۳- Mikhail Klimentyev/Kremlin via REUTERS

روسیه در تلاشی بلندپروازانه برای تثبیت چیرگی خود در صنعت پهپادسازی، تصمیم دارد تا سال ۲۰۳۰، به تولید سالانه بیش از ۳۲ هزار فروند پهپاد غیرنظامی دست یابد. مسکو هدف از این تصمیم را تثبیت موقعیت خود به‌عنوان یک بازیگر پیشرو در بازار جهانی این پرنده‌های آهنین بی‌سرنشین اعلام کرده است.

در سال‌های اخیر، پهپادهای تجاری اغلب کاربردهای نظامی جایگزین پیدا کرده‌اند. با شروع جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، کی‌یف و مسکو نیز از این تجهیزات چندمنظوره برای اهداف خود استفاده کرده‌اند.

به گفته آندری بلوسف، معاون اول نخست‌وزیر روسیه، حجم تولید پیش‌بینی شده این پهپادها، به استثنای پهپادهای آموزشی، نزدیک به سه برابر بیشتر از حجم تولید کنونی است.

به گزارش خبرگزاری تاس، پیش‌بینی می‌شود پهپادهای ساخت روسیه ۷۰ درصد از سهم بازار داخلی این پهپادهای نظامی را به خود اختصاص دهند. دولت روسیه برای این ابتکار بلندپروازانه، بودجه‌ای برابر با ۷.۷ میلیارد دلار تخصیص داده است.

با طولانی شدن درگیری‌های اوکراین و روسیه، اهمیت این پهپادها در میدان جنگ دوچندان شده است. از همین‌رو، هر دو کشور ضمن توجه به افزایش حجم تولید این پرندهای آهنین، به راه‌های نوین در این رقابت تسلیحاتی مرگبار هم نظر دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که برخی گزارش‌ها از استفاده روسیه از پهپادهای انتحاری مانند شاهد برای حمله به شهرهای اوکراین حکایت دارد، گزارش‌های دیگری حاکی از آن است که هر دو طرف از پهپادهای مختلفی برای عملیات‌های شناسایی و تهاجمی استفاده می‌کنند.

مسکو همچنین در حمله به زیرساخت‌های اوکراین در پشت خط مقدم جنگ از پهپادهای ارزان قیمت شاهد ساخت ایران استفاده می‌کند. پهپادهایی که در اوکراین به خاطر موتورهای بنزینی صدادارشان شناخته شده‌اند.

استفاده مسکو از این پهپادها در جنگ اوکراین در بدو امر مشکلات زیادی را برای سامانه دفاع هوایی اوکراین بیش آورده بود؛ چرا که شناسایی آنها دشوارتر از موشک بود. به تدریج به پشتوانه تجهیزات نظامی متحدان غربی کی‌یف، ارتش اوکراین توانست تعداد زیادی از آنها را در آسمان منهدم کند.

با این حال استفاده روسیه از پهپادهای ارزان قیمت همچنان چالش جدی برای ارتش اوکراین به شمار می‌رود. زیرا سامانه دفاعی اوکراین برای سرنگونی این پهپادها باید موشک‌های دفاعی گران‌قیمتی را خرج کند که از منظر راهبردی به‌صرفه محسوب نمی‌شود.

در همین حال، مسکو در همکاری با تهران در حال راه‌اندازی کارخانه تولید پهپادهای انتحاری در تاتارستان روسیه است. کارخانه‌ای که در ۸۰۰ کیلومتری مسکو قرار گرفته در نظر دارد تا با پذیرش فناوری تولید پهپاد ایرانی، روند تولید پهپادها را بهبود، و کیفیت‌شان را ارتقا بخشد و تا یک سال و نیم دیگر هزاران فروند پهپاد تولید کند.

پیش‌تر موسسه علوم و امنیت بین‌الملل، در گزارشی مراحل ساخت‌وساز بخش‌هایی از این کارخانه را فاش کرد. بر اساس برنامه زمان‌بندی داخلی این کارخانه، این مجموعه نظامی قرار بود تولید خود را در ماه‌های اولیه سال ۲۰۲۳ با مونتاژ قطعات تولیدی ایران آغاز کند و در نیمه دوم سال جاری نیز خطوط تولید قطعات داخلی در محل ایجاد شود.

انتظار می‌رود این کارخانه از سال جاری میلادی بتواند قطعات اصلی دیگر، از جمله اجزای داخلی مانند ناوبری، موتور، و پروانه را در محل بسازد. در این مرحله، تولید ماهانه پهپاد به ۲۲۶ فروند افزایش می‌یابد. قرار است تا سپتامبر ۲۰۲۵ در مجموع شش هزار فروند پهپاد تولید شود.

در این رقابت تسلیحاتی، به گزارش العربیه انگلیسی، اوکراین نیز اعلام کرده که قصد دارد در سال جاری میلادی بیش از ۱۱هزار فروند پهپاد تهاجمی میان برد و دوربرد و همچنین یک میلیون دستگاه پهپاد نوع کوادکوپتر تولید کند که تقاضای زیادی در خط مقدم دارد.

اوکراین از مدت‌ها پیش توجه ویژه‌ای به استفاده از پهپادهای از نوع کوادکوپتر در میدان جنگ نشان داده است. این پهپادها که برای مصارف غیرنظامی طراحی و تولید شده بود با اصلاحاتی، به‌عنوان گزینه‌ای ارزان اما موثر برای عملیات‌های شناسایی و تهاجمی مورد استفاده قرار گرفت و روسیه نیز از این ترفند بهره برد.

بیشتر از جهان