افزایش شمار قربانیان زلزله ژاپن به یک‌صد نفر؛ بیش از ۲۰۰ نفر همچنان مفقودند

جست‌وجو برای نجات جان افرادی که زیر ساختمان‌های فروریخته محبوس شده‌اند، در ششمین روز متوالی ادامه دارد

شمار کشته‌شدگان زمین‌لرزه به بزرگای ۷.۶ که روز شنبه اول ژانویه ۲۰۲۴ برخی از مناطق ژاپن را با ویرانی‌های گسترده‌ای مواجه کرد، به بیش از یک‌صد نفر رسید.

به گزارش رویترز، مقام‌های ژاپنی با اعلام افزایش شمار کشته‌شدگان خبر دادند که بیش از ۲۰۰ نفر همچنان مفقودند و عملیات نجات برای کمک به آن‌ها ادامه دارد.

افزایش آمار کشته‌شدگان و مفقودی‌ها، زلزله اولین روز سال جدید میلادی در ژاپن را به یکی از مرگبارترین زمین‌لرزه‌های این کشور در نزدیک به هشت سال گذشته تبدیل کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۶ که سواحل غربی ژاپن را لرزاند، به تخریب بسیاری از زیرساخت‌ها منجر شد و برق ۲۳هزار خانه را در منطقه هوکوریکو قطع کرد.

مقام‌های امدادی ژاپن پیش‌بینی می‌کنند که بیش از ۳۰هزار نفر همچنان منتظر امدادرسانی در مناطقی باشند که تخریب راه‌ها، دسترسی به آن مناطق را با دشواری مواجه کرده و مانع ارسال تجهیرات امدادی شده است.

در همین حال با اینکه هشدارهای سونامی کاهش داشته است، برخی از کارشناسان ژاپنی می‌گویند همچنان باید برای زمین‌لرزه در روزهای آینده آماده بود.

ژاپن پیش از این هم زمین‌لرزه‌ و سونامی‌های مرگبار ناشی از آن را پشت سر گذاشته است. زلزله و سونامی سال ۲۰۱۱ در ژاپن جان نزدیک به ۲۰هزار نفر را گرفت، شهرهای زیادی را ویران کرد و به تاسیسات هسته‌ای فوکوشیما آسیب رساند. زمین‌لرزه دیگری موسوم به زلزله بزرگ هانشین هم پیش از آن در سال ۱۹۹۵، غرب ژاپن را لرزانده بود که در اثر آن، بیش از شش‌هزار نفر در شهر کوبه کشته شدند.

قوی‌ترین زمین‌لرزه‌های ثبت‌شده در حاشیه اقیانوس آرام رخ داده‌اند. این منطقه در واقع محلی است که صفحه اقیانوس آرام با چندین صفحه تکتونیکی دیگر برخورد می‌کند و تمام کشورهای دارای ساحل در اقیانوس آرام، از جمله ژاپن، را دربرمی‌گیرد و از لحاظ لرزه‌نگاری فعال‌ترین بخش جهان است.

ژاپن که می‌‌داند مستعد زلزله است، یکی از آماده‌ترین کشورهای دنیا برای این حادثه طبیعی محسوب می‌شود. خانه‌ها در ژاپن مطابق با استانداردهای سختگیرانه ضد زلزله ساخته شده‌اند، تلفن‌ها به سیستم هشدار زلزله و سونامی مجهزند، قطارها به حسگرهای زلزله‌ مجهزند تا در صورت لزوم آن‌ها را متوقف کنند، مدارس تمرین‌های متعددی درباره زلزله برگزار می‌کنند و بسیاری از خانه‌ها به امکانات اولیه برای شرایط بروز زلزله‌ مجهزند.

زمین‌لرزه قدرتمند روز دوشنبه به بزرگی ۷.۶ که استان ایشیکاوا در مرکز ژاپن را لرزاند، در رده «زلزله‌های بزرگ» قرار می‌گیرد که می‌تواند خسارت‌های زیادی ایجاد کند. با این حال، تدابیر به‌کارگرفته‌شده در ژاپن مانع از تلفات بسیار گسترده شده است.

ایالات متحده آمریکا روز جمعه از اختصاص یک‌صدهزار دلار کمک شامل پتو، آب و تجهیزات پزشکی به ژاپن خبر داد و اعلام کرد که کمک‌های بیشتری هم به زلزله‌زدگان ژاپن ارائه می‌دهد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، پیش تر با ارسال بیانیه‌ای تاکید کرده بود: «ایالات متحده و ژاپن به‌عنوان متحدان نزدیک، پیوند دوستی عمیقی دارند که مردم ما را متحد می‌کند. ما در این زمان دشوار با مردم ژاپن همدلیم.»

بیشتر از جهان