انتقاد آمریکا از اظهارات برخی وزیران اسرائیل درباره اسکان فلسطینیان در خارج از غزه

«حماس دیگر کنترل آینده غزه را در دست نخواهد داشت و هیچ گروه ترویسیتی قادر به تهدید اسرائيل نیست»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده- Anna Moneymaker/Getty Images via AFP

آمریکا سخنان برخی وزیران اسرائيل مبنی بر اسکان فلسطینیان در خارج از غزه را «غیر مسئولانه» خواند.

وزارت امور خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه، ۲ ژانویه (۱۲ دی)، از بزالل اسموتریچ و ایتامار بن گویر، وزیران راست‌گرای اسرائیل به دلیل حمایت اخیر از اسکان فلسطینیان در خارج از غزه انتقاد کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای، این سخنان را «لفاظی تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه» توصیف کرد و گفت: «ما بر این موضع که غزه سرزمین فلسطینیان است و سرزمین فلسطینیان باقی خواهد ماند صریح، قاطع و استوار بوده‌ایم.» او افزود: «حماس دیگر کنترل آینده غزه را در دست نخواهد داشت و هیچ گروه ترویسیتی قادر به تهدید اسرائيل نیست.»

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، «منافع اسرائیلی‌ها و فلسطینیان، منطقه و جهان» در چنین چشم‌اندازی تامین خواهد شد.

به گزارش تایمز اسرائیل، ایتامار بن گویر، چهره راست‌‌گرا و وزیر امنیت ملی در دولت اسرائیل، روز دوشنبه خواستار پیشبرد برنامه مهاجرت فلسطینیان از نوار غزه شد تا شهرک‌نشینان یهودی که در سال ۲۰۰۵ این باریکه را ترک کردند بتوانند بازگردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بن گویر که این سخنان را در نشست حزب «قدرت یهودی» بیان می‌کرد، به خبرنگاران گفت که جنگ «فرصتی برای تمرکز بر پیشبرد مهاجرت ساکنان غزه» فراهم می‌کند. به گفته او چنین سیاستی راه حلی «صحیح، عادلانه، اخلاقی و انسانی» است.

هم‌زمان بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی به اعضای حزب «مذهبی صهیونیست»، حزب متبوع خود، گفت که اسرائیل نمی‌تواند اجازه دهد غزه «ماوای دو میلیون نفری که خواهان نابودی کشور اسرائیل هستند» باقی بماند و «راه حل صحیح» «تشویق» مهاجرت داوطلبانه ساکنان غزه به کشورهایی است که موافق پذیرش پناهجویان‌اند.

بزالل اسموتریچ و ایتامار بن گویر به ترتیب وزیران دارایی و امنیت داخلی اسرائیل که وابسته به جناح راست‌اند و کابینه امنیتی اسرائیل‌اند.

براساس گزارش سازمان ملل حمله اسرائیل به نوار غزه حدود دو میلیون نفر از ساکنان غزه را آواره کرده است.

بیشتر از جهان