ترکیه به کشتی‌های مین‌یاب بریتانیایی عازم اوکراین، اجازه عبور نمی‌دهد

ترکیه طبق کنوانسیون مونترو که با شروع جنگ اوکراین اجرایی کرد، تنگه‌های خود را به روی کشتی‌های جنگی طرف‌های متخاصم بست

کشتی گشت‌زنی نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا در خلیج کاربیس- AFP / POOL / PHIL NOBLE

ترکیه می‌گوید اجازه عبور دو کشتی مین‌یاب بریتانیایی از آب‌هایش برای رسیدن به دریای سیاه را نمی‌دهد. زیرا در این‌ صورت، پیمان بین‌المللی مربوط به عبور کشتی‌های جنگی از تنگه‌ها در زمان جنگ را نقض می‌کند.

بریتانیا ماه گذشته اعلام کرد که دو کشتی مین‌یاب نیروی دریایی سلطنتی را برای کمک به نیروی دریایی اوکراین به دریای سیاه می‌فرستند تا عملیات دریایی کی‌یف در جنگ با روسیه را پشتیبانی کند.

رویترز به نقل از دفتر ارتباطات ریاست‌جمهوری ترکیه نوشت که این کشور عضو ناتو پیش‌تر به متحدانش خبر داده تا زمانی که جنگ اوکراین ادامه دارد، به کشتی‌ها اجازه استفاده از تنگه‌های بسفر و داردانل را نخواهد داد.

مرکز مبارزه با اخبار نادرست، نهاد وابسته به دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه، روز سه‌شنبه ۲ ژانویه (۱۲ دی‌)، در بیانیه‌ای ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه آنکارا به «کشتی‌های مین‌یاب‌ اهدایی بریتانیا به اوکراین اجازه عبور از تنگه‌های خود به دریای سیاه را داده ‌است» نادرست خواند و تاکید کرد که ترکیه براساس ماده ۱۹ پیمان ۱۹۳۶ مونترو، تنگه‌های خود را به روی کشتی‌های جنگی طرف‌های متخاصم بسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با شروع جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، ترکیه پیمان مونترو را اجرایی کرد. کشتی‌هایی که به پایگاه‌های خود باز می‌گردند از این ممنوعیت این پیمان معاف‌اند.

طبق پیمان مونترو، کشتی‌های جنگی طرف‌های غیر متخاصم می‌توانند در زمان جنگ از تنگه‌ها عبور کنند. اما همچنین بر اساس این پیمان، آنکارا در مورد عبور تمام کشتی‌های جنگی، چنانچه که خود را در خطر کشیده شدن به جنگ ببیند، حرف آخر را می‌زند.

بنا به اعلام دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه، آنکارا پیمان مونترو را بی‌طرفانه و با دقت برای جلوگیری از تشدید تنش در دریای سیاه اجرا کرده است. آنکارا با هر دو طرف درگیر در جنگ روسیه و اوکراین روابط خوبی دارد.

هم‌زمان به گزارش خبرگزاری فرانسه، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، روز سه‌شنبه در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، متعهد شد که بریتانیا به حمایت قاطع و مداوم خود از اوکراین در مبارزه با «تجاوز و اشغال» ادامه خواهد داد.

در آخرین تحولات مرتبط با جنگ اوکراین، پس از حمله بی‌سابقه کی‌یف به شهر بلگورود، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز دوشنبه متعهد شد که حمله به اوکراین را شدت می‌بخشد.

بیشتر از جهان