حمله‌ آمریکا به حوثی‌های یمن؛ ۱۰ تن از شورشی‌های حوثی کشته شدند

سنتکام می‌گوید سه قایق از چهار قایق حوثی‌ها را منهدم کرده و قایق چهارم از منطقه گریخته است

در جریان حمله‌های یکشنبه، ۳۱ دسامبر (۱۰ دی) نیروهای ایالات متحده به قایق‌های نیروهای حوثی یمن در جنوب دریای سرخ، دست‌کم ۱۰ شورشی حوثی کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک منبع در بندر تحت کنترل شورشیان حوثی گفت که پس از حمله، مجروحان نجات یافتند. منبع دیگری نیز که نخواست نامش فاش شود، گفت که چهار نفر دیگر نیز زنده مانده‌اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از نخستین منبع نوشت: «در حمله آمریکا به قایق‌های حوثی‌ها که قصد داشتند یک کشتی را در امتداد ساحل بندر حدیده متوقف کنند، ۱۰ حوثی کشته و دو نفر زخمی شدند.» بنا به این گزارش، منبع دوم هم گفت که «چهار بازمانده با دو مجروح به بیمارستان منتقل شده‌اند و به حدیده رسیده‌اند».

بر اساس بیانیه ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در منطقه، حوثی‌ها به هلیکوپترهای آمریکایی شلیک کرده بودند و نیروهای آمریکایی «در دفاع از خود به روی آن‌ها آتش گشودند» و سه قایق از چهار قایق کوچک حوثی‌ها را که به فاصله ۲۰ متری کشتی رسیده بودند، غرق کردند.

سنتکام گفته است که قایق چهارم از منطقه گریخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درگیری تازه میان ایالات متحده و حوثی‌های یمن در دریای سرخ، نشانه تشدید مرگبار تنش‌ها در این منطقه است که در ۱۸ دسامبر باعث شکل‌گیری یک نیروی دریایی چندملیتی برای محافظت از خط کشتیرانی حیاتی دریای سرخ در برابر حمله‌های حوثی‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سنتکام پیش‌تر گفته بود که پس از حمله شورشیان حوثی و تلاش آنان برای توقیف یک کشتی باربری، چندین قایق کوچک متعلق به حوثی‌های یمن را که از حمایت تهران برخوردارند، منهدم کرده است.

سنتکام همچنین شنبه، ۳۰ دسامبر (۹ دی)، اعلام کرد که در پاسخ به درخواست کمک یک کشتی باربری، دو موشک بالستیک ضدکشتی را که از سمت یمن شلیک شده بود، هدف قرار داده و یکی از موشک‌ها را سرنگون کرده است.

به گزارش گاردین، ناوشکن‌های گریولی و لبون از مرسک هانگژو، کشتی باربری دانمارکی که با پرچم سنگاپور حرکت می‌کرد، درخواست کمک دریافت کردند. این کشتی باربری خبر داد که هنگام عبور از دریای سرخ، هدف اصابت موشک قرار گرفته است.

سنتکام اعلام کرد که موشک‌ها از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها شلیک شده‌اند، و «این بیست‌و‌سومین حمله غیرقانونی حوثی‌ها به کشتیرانی بین‌المللی» از ۱۹ نوامبر به این ‌سو بوده است.

شورشیان حوثی یمن که می‌گویند در همبستگی با فلسطینی‌ها در جنگ اسرائیل و حماس در غزه، وارد عمل شده‌اند، بارها با پهپاد و موشک به کشتی‌های عبوری در دریای سرخ شلیک کرده‌اند که مجرای عبور ۱۲ درصد تجارتی جهانی است.