۲۰۲۳؛ سال درخشش عربستان سعودی در فناوری، گردشگری، دیپلماسی و سرگرمی

موفقیت ریاض در کسب میزبانی نمایشگاه جهانی ۲۰۳۰ در کنار بسیاری از پروژه‌های بلندپروازانه دیگر، این پادشاهی را به مقصدی مهم و جذاب تبدیل کرد

پرچم عربستان سعودی در دهمین کنفرانس تجاری کشورهای عربی و چین در ریاض، ۱۱ ژوئن ۲۰۲۳‌ــ AFP

عربستان سعودی که سال ۲۰۲۳ میلادی را با میزبانی رویدادهای مهم در زمینه‌های فناوری، فرهنگ و هنر، گردشگری، ورزش و سیاست پشت سر گذاشت به مسیر توسعه اقتصادی چشمگیرتر در آینده چشم دوخته است.

به گزارش عرب‌نیوز، عربستان سعودی در ۱۲ ماه گذشته، میزبان ستارگان ورزش، کارشناسان فناوری، متخصصان مد و همچنین اسطوره‌های موسیقی و سینما بوده است. از طرفی ریاض پس از کسب میزبانی نمایشگاه جهانی ۲۰۳۰، در حالی به سال میلادی جدید قدم می‌گذارد که موفقیت‌های زیادی برای جشن گرفتن دارد.

دیپلماسی

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز ۲۱ سپتامبر با شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز مصاحبه‌ای انجام داد که به دلیل طرح دیدگاه‌های روشن و بلندپروازانه‌‌اش در آن، بسیار تحسین شد. در این گفت‌وگو، به موضوع‌های کلیدی از جمله رابطه با اسرائیل، برنامه هسته‌ای ایران و بسیاری از تغییرات مثبتی که در عربستان سعودی در حال وقوع است، پرداخته شد.

یک هفته قبل از مصاحبه با فاکس‌ نیوز، شاهزاده بن سلمان به دعوت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، به آن کشور رفته بود. او پس از شرکت در اجلاس سران گروه ۲۰ در دهلی‌نو به نمایندگی از عربستان سعودی، با تشریفاتی باشکوهی مورد استقبال قرار گرفت.

ولیعهد عربستان سعودی در سفر به هند بر امضای چند توافقنامه مشترک در زمینه‌های انرژی، کشاورزی، صنعت و پتروشیمی نظارت داشت و روابط کشورش را با یکی اقتصادهای به‌سرعت در حال رشد جهان تقویت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 در ماه ژوییه، عربستان سعودی پنجاه‌ویکمین کشوری شد که به پیمان دوستی و همکاری گروه آسه‌آن موسوم به تاک (TAC) می‌پیوندد؛ پیمانی که در سال ۱۹۷۶ ایجاد شد و بر اصول جهانی همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری دوستانه میان کشورهای جنوب شرقی آسیا متمرکز است.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، این معاهده را در نشست وزرای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا در جاکارتا، پایتخت اندونزی، امضا کرد.

در ماه اکتبر، ریاض میزبان رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و اعضای آسه‌آن برای یک نشست مشترک بود.

نمایشگاه جهانی (اکسپو) ۲۰۳۰

در ماه نوامبر، عربستان سعودی موفق شد میزبانی اکسپو ۲۰۳۰ را به دست آورد. این پادشاهی در رای‌گیری دفتر نمایشگاه‌های بین‌المللی با کسب ۱۱۹ رای بر رقبایش از جمله کره جنوبی با ۲۹ رای و ایتالیا با ۱۷ رای، پیروز شد.

اکسپو ۲۰۳۰ در ریاض قرار است با موضوع «عصر تغییر: با هم برای فردای آینده‌نگر» با تمرکز بر فناوری، نوآوری، اقدام‌های اقلیمی و پرداختن به نابرابری جهانی که ایده‌هایی مطابق با چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی محسوب می‌شوند، برگزار شود.

بر اساس وب‌سایت ریاض اکسپو ۲۰۲۳، انتظار می‌رود این رویداد علاوه بر یک میلیارد بازدید در متاورس، پذیرای ۴۰ میلیون بازدیدکننده حضوری در فضایی با مساحت بیش از شش میلیون مترمربع باشد.

نوآوری

عربستان سعودی در ماه ژانویه با راه‌اندازی شهر هوشمند جدیدی به نام «لاین» جایگاهش را به عنوان یک کشور پیشرو در عرصه فناوری تثبیت کرد.

در نمایشگاهی در ریاض، چندین طرح برای اجرا در شهر هوشمند لاین که در حال حاضر به عنوان بخشی از ابرپروژه نئوم در شمال غربی عربستان سعودی در حال ساخت‌ است، به نمایش گذاشته شدند.

این شهر به عرض ۲۰۰ متر، ارتفاع ۵۰۰ متر و طول ۱۷۰ کیلومتر، با ظرفیت برنامه‌ریزی‌شده برای ۹ میلیون نفر، بدون خودرو، جاده یا تولید گازهای گلخانه‌ای و با بهره‌گیری ۱۰۰ درصدی از انرژی‌های تجدیدپذیر کار خواهد کرد.

فناوری

در ماه فوریه، عربستان سعودی با برگزاری یک کنفرانس چهار روزه دنیای فناوری را تحت تاثیر قرار داد. در این کنفرانس، وزیر اطلاعات عربستان سعودی از سرمایه‌گذاری بیش از ۹ میلیارد دلاری برای حمایت از شرکت‌های نوآفرین (استارت‌آپ‌) در عرصه فناوری و کارآفرینی خبر داد.

در ماه مارس نیز ریاض یک جهش بزرگ دیگر در دنیای تجارت ثبت کرد؛ زمانی که شاهزاده محمد بن سلمان از تاسیس دومین شرکت هواپیمایی حامل پرچم این کشور به نام ریاض‌ایر خبر داد. ناوگان متشکل از بویینگ‌۷۸۷های ریاض‌ایر به‌زودی به بیش از ۱۰۰ مقصد بین‌المللی و داخلی پرواز خواهند کرد.

عرب‌نیوز نوشت، ولیعهد عربستان سعودی در ماه فوریه، از راه‌اندازی پروژه جدیدی به نام «مربع» با مساحت ۱۹ کیلومترمربع در ریاض هم خبر داد. این پروژه قرار است امکاناتی از جمله صدها هزار واحد مسکونی، هتل، فروشگاه، مراکز سرگرمی و اوقات فراغت و تسهیلات اجتماعی ارائه دهد. هدف این برنامه عمرانی، ساخت بزرگ‌ترین مرکز شهر مدرن جهان اعلام شده است و به توسعه آینده این شهر در راستای چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی کمک می‌کند.

 ورزش

عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ عرصه مجموعه‌ای از رویدادهای ورزشی بین‌المللی مهم بود که پیوستن کریستیانو رونالدو، ستاره پرتغالی، به باشگاه النصر، یکی از آن‌ها به شمار می‌رود.

 در ماه مارس، مسابقات اتوموبیل‌رانی جایزه بزرگ عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ در جده برگزار شد. در طول این رویداد، خالد الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی، بر امضای ۱۴ قرارداد برای حمایت از بخش ورزش نظارت کرد.

 در ماه اکتبر نیز مسابقه پرهیجان بوکس (نبرد بدترین‌ها) بین تایسون فیوری و فرانسیس انگانو در ریاض برگزار شد.

فرهنگ و هنر

در سال میلادی که پشت سر گذاشته شد، ریاض میزبان چند کنسرت خواننده‌های سرشناس جهانی و پرطرفدار بین‌المللی بود و محوطه میراث فرهنگی جهانی العلا نیز بسیاری از هنرمندان جهانی و سعودی را فراخواند.

در اکتبر ۲۰۲۳، شیک‌پوشان از سراسر جهان در افتتاحیه هفته مد ریاض حاضر شدند؛ جایی که ده‌ها طراح سعودی آثارشان را به نمایش گذاشتند و زمینه برای ظهور این شهر به عنوان پایتخت جدید مد خاورمیانه فراهم شد.

 سپس، در ماه دسامبر، برگزاری کنسرت‌های طوفان صدا هیجان بیشتری برای ساکنان عربستان سعودی و دوستداران موسیقی فراهم کرد و آن‌ها از اجرای مهمانانی چون متالیکا، کالوین هریس، فیفتی سنت، بلک آید پیز و بسیاری از هنرمندان و گروه‌های سرشناس دیگر در کشورشان لذت بردند.

به نوشته عرب‌نیوز، عربستان سعودی با دستاوردهای ۱۲ ماه اخیر نشان داد که در مسیر تبدیل شدن به برترین مقصد خاورمیانه برای گردشگران قرار گرفته است.

بیشتر از جهان