تداوم چالش معوقات مزدی و ادامه اعتراض‌های کارگران

حدود ۳۵۶ کارگر به بهانه «بحران در منابع مالی» بیکار شدند و سه ماه حقوقشان را دریافت نکردند

معوقات مزدی و حقوق‌های پرداخت‌نشده یکی از معضلات جدی کارگران و کارمندان در ماه‌های منتهی به پایان سال‌اند. به گزارش خبرگزاری ایلنا، در همین راستا، گروهی از کارگران کارخانه کاغذ و خمیر دیبای شوشتر در اعتراض به بلاتکلیفی ۱۰ روزه به‌دلیل تعطیلی کارخانه و پرداخت‌نشدن معوقات مزدی اعتراض کرده‌اند.

کارخانه کاغذ دیبای شوشتر با حدود ۳۵۶ کارگر، از نزدیک به ۱۰ روز پیش به بهانه «بحران در منابع مالی» تعطیل شد و کارگرانش بیکار شده‌اند. گفته می‌شود تعدادی از این کارگران روزمزد، قراردادی و پیمانکاری شاغل در این واحد صنعتی بین دو تا سه ماه حقوق طلب دارند.

بر اساس این گزارش، اردیبهشت ۱۴۰۲ در جلسه‌ای با حضور معاون رئیس‌جمهوری، وزیر ارشاد، معاون وزیر صمت، مدیرعامل بانک ملی و جمعی از اعضای هیئت مدیره کارخانه کاغذ و خمیر دیبای شوشتر، مقرر شد دولت در ازای تولید کاغذ چاپ و تحریر در این کارخانه و عرضه آن به قیمت تعیین‌شده، به این واحد تولیدی از طریق بانک ملی تسهیلاتی به منظور خرید مواد اولیه و تجهیزات لازم تخصیص دهد، اما ارائه‌نشدن این حمایت‌ها و اجرا نشدن مصوبه کمیته کاغذ و نشر از سوی بانک ملی، این کارخانه را با مشکل مالی مواجه کرد و به بحرانی‌شدن وضعیت و توقف فعالیت این کارخانه با تمام کارگران آن منجر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از کارگران این واحد صنعتی با اشاره به اینکه وضعیت بد معیشتی و شرایط اقتصادی مشکلات زیادی برای آن‌ها ایجاد کرده است، گفت: «بارها برای رسیدگی به مشکلات معیشتی و شغلی به نهادهای دولتی در شهرستان شوشتر مراجعه کردیم و انتظار داریم مسئولان مربوطه برای بازگشایی کارخانه و امکان اشتغال دوباره کارگران فکری کنند.»

به گزارش ایلنا، کارکنان شرکت نفت فلات قاره شاغل در بهرگان نیز در اعتراض به مشکلات مزدی تجمع اعتراضی بر پا کرده‌ و خواستار حذف محدودیت‌های مزدی شده‌اند.

به گفته یکی از کارمندان معترض، کارکنان رسمی نفت مدت‌ها است مطالباتشان را مطرح می‌کنند ولی مسئولان پاسخی نمی‌دهند. خواسته‌های این کارکنان مواردی از جمله حذف سقف‌ حقوق، اصلاح کف حقوق، حذف محدودیت بر سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده ۱۰ و استقلال صندوق بازنشستگی نفت اعلام شده است.

این در حالی‌ است که مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت، روز شنبه مدعی شد که در حال حاضر «هیچ گزارشی مبنی بر وجود نارسایی یا نقص در پرداخت‌های کارگری نداشته‌ایم و اگر مشکلی بوده، رفع شده است و مشکل خاصی نیست». شاهمیرزایی همچنین مدعی شد که سیاست وزارت نفت این است که پرداخت دستمزد هیچ‌یک از کارگران، تکنسین‌ها و فعالان اجرایی صنعت پتروشیمی با تاخیر مواجه نشود.

شهرداری‌ها و کارفرمایان خصوصی، نیمه خصوصی و دولتی در ایران به علت کسری بودجه از پرداخت حقوق کارکنانشان بازمانده‌اند و این باعث شده است اعتراض‌های کارگری در ماه‌های منتهی به پایان سال روند صعودی پیدا کند. از سوی دیگر، پاداش پایان خدمت بازنشستگانی که سال پیش بازنشسته شده‌اند، نیز هنوز پرداخت نشده است و بر اساس گزارش رسانه‌های داخل ایران، فرهنگیان بازنشسته و بازنشستگان سایر وزارتخانه‌ها همچنان در انتظار دریافت معوقات مزدی‌اند. دولت پیش از این وعده داده بود که تا شهریور یا نهایتا مهر، معوقات مزدی بازنشستگان را پرداخت خواهد کرد اما اکنون در آستانه پایان سال هنوز از این پرداخت‌ها خبری نیست.