دانشجوی ایرانی با ویزای معتبر در خطر اخراج بی دلیل از ایالات متحده است

وکلای دهقانی می گویند یک عریضه فوری برای توقف روند اخراج او تسلیم مقامات کرده اند

محمد شهاب دهقانی حسینی- رسانه های اجتماعی

یک دانشجوی ایرانی با ویزای معتبر آمریکا، بدون ارائه دلیل یا اجازه دسترسی به وکیل در فرودگاه بین المللی شهر بوستون بازداشت و تهدید به اخراج از ایالات متحده شده است. 

بیش از پنجاه معترض در فرودگاه لوگان ایالت ماساچوست گرد آمده اند تا علیه بازداشت محمد شهاب دهقانی حسین که در «روز مارتین لوترکینگ» توسط ماموران گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده بازداشت شده، دست به تظاهرات بزنند. گفته می شود قرار بوده آقای دهقانی در ساعت ۶:۳۰ دقیقه بعدازظهر روز دوشنبه به وقت محلی اخراج شود. 

وکلای آقای دهقانی، دانشجوی ۲۴ ساله اقتصاد، می گویند یک عریضه فوری برای توقف روند اخراج او تسلیم مقامات کرده اند. در این عریضه که در اختیار ایندیپندنت هم گذاشته شده، خواسته شده به او اجازه داده شود تحصیلات خود را در دانشگاه «نورت ایسترن» به اتمام برساند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دنبال تسلیم این عریضه اخراج فوری شهاب دهقانی به تعویق افتاده و اکنون قرار است پرونده او در بامداد روز سه شنبه در دادگاه فدرال بوستون مطرح شود.

آقای دهقانی به دنبال دو سال تحصیل در ایالات متحده برای دیدار با خانواده اش به ایران برمی گردد، اما در بازگشت با پیچیدگی های مقررات "ممنوعیت سفر" آقای ترامپ مواجه می شود.

صدور ویزای دانشجویی برای متقاضیان کشورهایی که در فهرست ممنوعیت سفر ترامپ قرار دارند، به گونه ای چشمگیر کاهش یافته است. ویزای دانشجویی تنها برای یکبار ورود به ایالات متحده اعتبار دارد که در نتیجه آن بسیاری از دانشجویان در تمام طول تحصیلاتشان مجبور به اقامت در آمریکا بوده و به خانواده آن ها اجازه دیدار به آن ها در آمریکا داده نمی شود.

رسانه «مَس لایو» به نقل از سوزان چرچ، وکیل آقای دهقانی گزارش می دهد که او پیش از انتقال به دانشگاه نورت ایسترن، دانشجوی دانشگاه ماساچوست بوستون بوده است. او پیش از انتقال به دانشگاه نورت ایسترن بار دیگر طبق مقررات تقاضای ویزای دانشجویی می کند که پس از یک سال، هفته گذشته به او داده می شود.

خانم چرچ همچنین به نشریه بوستون گلوب گفت:«او (شهاب دهقانی) پیش از بازگشت به آمریکا یک مرحله طولانی رسیدگی به تقاضایش را پشت سر گذاشت که در جریان آن در مورد خانواده و کارفرما و همه چیز دیگر تحقیقات وسیعی انجام می دهند.»

در عریضه وکلای آقای دهقانی آمده که مسئولان مرزی آمریکا از ارائه دلیل پیرامون بازداشت او خودداری کرده و به او اجازه نداده اند مستقیما با وکلایش در تماس باشد. 

بازداشت آقای دهقانی به دنبال تصمیم پرزیدنت ترامپ برای ترور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس صورت گرفته که در نتیجه آن تنش میان ایران و آمریکا به اوج خود رسید، نقش جاری آمریکا در منطقه مورد تردید قرار گرفت و آینده توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ را به زیر سئوال رفت. 

وکلای شهاب دهقانی می گویند بازداشت او در مرز و اقدام به اخراجش  نه به «دلایل موجه» بلکه در نتیجه «تشدید تحقیقات در مورد ایرانیان» صورت گرفته است.

در این میان، کارشناسان حقوقی می گویند آقای دهقانی در این مورد (بازداشت ایرانی ها درمرز آمریکا) تنها نیست.  

مهسا خان بابایی، دبیرکل انجمن وکلای مهاجرت نیواینگلند، می گوید:«این تنها یکی از موارد اخراج دانشجویان ایرانی توسط ماموران مرزی آمریکا از ماه اوت سال ۲۰۱۹ است. ماموران مرزی و گمرک آمریکا بدون ارائه دلیل، با دانشجویان واجد شرایط که از سوی بسیاری از مراجع (آمریکایی) تایید و به آن ها روادید داده شده، اینگونه رفتار کرده اند.»

الیزابت وارن، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، وارد ماجرای آقای دهقانی شده و در توئیتی نوشته:«روند اخراج او باید متوقف شود و ما باید با سیاست های بیگانه هراسی ترامپ مبارزه کنیم.» 

کارول رُز، مدیر کل اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا در ماساچوست می گوید:«سیاست های بیگانه هراسی دستگاه رهبری ترامپ و پس فرستادن دانشجویان به ایران توسط مقامات فرودگاه لوگان، ما را در مورد وضعیت شهاب سخت نگران کرده است.»

عمر راشد، یک از دوستان آقای دهقانی به نشریه گلوب گفت:«ویزای او معتبر است...او برای دیدن اقوامش به خانه (ایران) رفت، و حالا نمی تواند برگردد؟»

«او در اینجا یک آپارتمان دارد، طبق انتظارات رفتار و تمام مقررات را رعایت کرده و از تمام موانع گذشته است. این بی عدالتی است، و امروز روز مارتین لوترکینگ است. کسی متوجه این طنز تلخ هست؟»

© The Independent