رقابت فتح و حماس بر سر نامزدی مروان برغوثی در انتخابات فلسطین

برغوثی از محبوبیت ویژه ای در سراسر فلسطین برخوردار است

مروان برغوثی. عکس از: ‏AFP‏

در ماه سپتامبر گذشته، محمود عباس، رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین هنگام صحبت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد که قصد دارد به منظور پایان دادن به اختلافات میان گروه های مختلف فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری، انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری را در کشور برگزار کند. از هنگام اعلام این خبر، جناح های فلسطینی سعی دارند زمینه ای اجرای انتخابات را فراهم کرده و نامزدان مورد نظر خود را به کمیسیون مستقل انتخابات معرفی کنند.

به محض این که رایزنی ها به منظور انتخاب نامزدان برای انتخابات ریاستی آغاز شد، نام مروان برغوثی، سیاستمدار برجسته و محبوب فلسطین بر سر زبان ها افتاد و اغلب رهبران سیاسی، برغوثی را به عنوان بهترین گزینه برای ریاست دولت فلسطین می بینند. اما مطرح شدن مجدد نام برغوثی در صحنه سیاست، بار دیگر منجر به تشدید اختلافات میان برخی از گروه های مختلف فلسطینی شده و باعث افزایش ناسازگاری ها میان جناح های رقیب در سازمان آزادی بخش فلسطین (جناح محمود عباس و جناح محمد دحلان) شد، افزون بر آن، سازمان حماس نیز به گونه ای درگیر این اختلافات شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته مروان برغوثی، یکی از فعالان سیاسی فلسطین است که در سال 2002، توسط مقامات اسرائیلی بازداشت شده و به جرم قتل و کشتار یهودیان به حبس اسد محکوم شد، نامبرده تا کنون در زندان های اسرائیل به سر می برد. برغوثی که عضو شورای رهبری سازمان فتح بوده و تا سال 2015 به عنوان معاون این سازمان شناخته می شد، یکی از فعال ترین رهبران سیاسی فلسطین به شمار می رود و در میان اغلب شهروندان فلسطینی محبوبیت ویژه ای دارد.

طبق گزارش های که به اندیپندنت عربی رسیده است مروان برغوثی به وکیل خود گفته است که قصد دارد در انتخابات پیش رو، خود را نامزد کند و در تلاش برای ایجاد وحدت میان گروه های مختلف فلسطینی باشد.

 با آن که سازمان حماس و جناح محمد دحلان از این اقدام استقبال کردند اما به نظر می رسد که تصمیم برغوثی برای نامزد شدن در انتخابات پیش رو، محمود عباس را نگران کرده است. زیرا محمود عباس و مروان برغوثی در برخی از مسائل، اختلاف نظر دارند، به ویژه این که پس از هفتمین کنگره جنبش فتح در سال 2015، مروان برغوثی، کلیه ای اقدامات محمود عباس را در پیوند به محمد دحلان رد کرده و به شدت از وی انتقاد کرد و در نتیجه، مخالفت میان دو جانب بیشتر از پیش افزایش یافت.

به گفته یک منبع آگاه، تشدید تنش میان دو جانب منجر به این شد تا محمود عباس، برغوثی را از نمایندگی سازمان فتح در زندان ها برکنار کند، اما اختلافات این دو رهبر، زمانی آشکار شد که محمود عباس مشارکت برغوثی در اعتصاب غذا در زندان های اسرائیل را اقدامی علیه خود تلقی کرده و برغوثی را از عضویت کمیته مرکزی جنبش فتح اخراج کرد.

اکنون از آن جا که مروان برغوثی ممکن است با جناح محمد دحلان و یا سازمان حماس ائتلاف کند، محمود عباس از اقدام وی برای نامزد شدن در انتخابات پیش رو، احساس نگرانی می کند. پس از تشدید اختلافات میان محمود عباس و مروان برغوثی، جناح محمد دحلان در تلاش برای ایجاد همسویی با برغوثی شد تا در اقدامات بعدی، از این شخصیت برجسته سیاسی بهره برداری کند.

البته پس از بیماری های مکرر محمود عباس، تیم سیاسی که وی آن را رهبری می کند به دو دسته تقسیم شد، گروه اول را محمد اشتیه، نخست وزیر فلسطین رهبری کرده و گروه دوم تحت رهبری جبریل رجوب، دبیر کل کمیته مرکزی سازمان فتح قرار گرفت.

پس از مطرح شدن نامزدی مروان برغوثی در انتخابات پیش رو، اکنون دو جناح رقیب در سازمان فتح، در مورد نامزدی برغوثی دیدگاه های متفاوتی دارند. جناح محمد اشتیه سعی دارد برغوثی را از تصمیم اش برای شرکت در انتخابات منصرف کند اما جناح جبریل رجوب تأکید دارد که مروان برغوثی، بهترین گزینه ای ممکن برای ریاست دولت فلسطین است و برغوثی در حال حاضر تنها شخصیتی است که تمام گروه های فلسطینی، وی را به عنوان رهبر می پذیرند.

پس از اعلام خبر نامزدی مروان برغوثی، محمد دحلان و جبریل رجوب، ضمن اعلام حمایت از برغوثی، اظهار داشتند که قصد نامزد شدن در انتخابات پیش رو، را ندارند..

در پرتو تحولات اخیر، اکنون سازمان حماس و جناح جبریل رجوب در سازمان فتح تلاش های خود را برای آزادی مروان برغوثی آغاز کرده و سعی دارند زمنیه ای آزادی برغوثی را از زندان های اسرائیل فراهم کنند. در همین راستا، سازمان حماس از مقامات مصر و سازمان ملل متحد خواسته است تا اسرائیل را وادار به آزاد سازی مروان بروغثی کنند و بنا به گفته برخی منابع آگاه، دولت مصر و برخی از کشورهای عربی تلاش های خود را برای آزادی برغوثی شروع کرده و در این زمینه بذل مساعی می کنند.

در پیوند به این موضوع، طلال ابو رکبه، کارشناس مسائل سیاسی می گوید با توجه به این که مروان برغوثی، حمایت اغلب جناح های سیاسی فلسطین را با خود دارد و می تواند در آینده، وحدت ملی فلسطین را حفظ کند، مصر سعی دارد در همکاری با شماری از کشورهای عربی، مسئله ای آزادی برغوثی را با جدیت تمام پیگیری کند.

جناح های فلسطینی از جمله حماس، از مدتی بدین سو، تماس های خود را با مروان برغوثی آغاز کرده و ضمن ابراز حمایت از نامزدی برغوثی، پیوسته تأکید دارند که برغوثی بایستی به هر شیوه ای که می شود از زندان رها شود.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia