احمد علم‌الهدی: نخبگان برای خودرو لوکس‌تر و خانه وسیع‌تر مهاجرت می‌کنند

علم‌الهدی ادعا کرد: «در نظرسنجی‌هایی که اخیرا انجام شد، حجاب از دید بخش قابل‌توجهی از مردم ما یک فضیلت شناخته می‌شود»

احمد علم الهدی در کنار ابراهیم رئیسی‌ــ عکس خبرگزاری رکنا

احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد در سخنانی به مناسبت روز دانشجو نخبگان ایرانی را متهم کرد که برای بهره‌مندی از رفاه مالی مهاجرت می‌کنند.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان خراسان رضوی روز شنبه ۱۸ آذر در دیدار با دانشجویان، استادان و تشکل‎‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به افزایش مهاجرت نخبگان دانشگاهی از ایران، دلیل آن را برای سوار شدن بر خودرو لوکس‌تر و زندگی در خانه‌های بزرگ‌ دانست.

امام جمعه مشهد با حمله به نخبگان گفت: «عناصری هستند که سال‌ها از امکانات کشور استفاده کردند و به درجه نخبگی رسیدند اما فقط به این دلیل که در فلان کشور همسایه امکانات بیشتری می‌دهند، چشم بر رنج ملتشان می‌بندند تا خودرو لوکس‌تر سوار شوند و در خانه وسیع‌تر زندگی کنند.»

احمد علم‌الهدی مدعی شد اگر حاکمیت بخواهد نخبگان را از لحاظ مالی تامین کند، باید «تمنا‌های نفسانی و میل بی‌حدوحساب به کسب مال» در این افراد را «به قیمت تقویت اختلاف طبقاتی و محروم ماندن بسیاری از مردم از حداقل امکانات» برآورده کند.

این در حالی است که بر اساس آمارهای منتشرشده، شرایط سیاسی و اجتماعی ایران، سرکوب نخبگان، فساد ساختاری و نبود امید به آینده از اصلی‌ترین عوامل تقویت میل مهاجرت در میان جامعه دانشگاهی و نخبگان ایرانی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد علم‌الهدی در بخشی از این جلسه، در پاسخ به نظر یکی از اعضای تشکل‌های دانشجویی که قوانین حجاب اجباری را از حمله عوامل اصلی مهاجرت دانستند، مدعی شد که در جمهوری اسلامی حجاب اجباری وجود ندارد. علم‌الهدی ادعا کرد: «در نظرسنجی‌هایی که اخیرا انجام شد، حجاب از دید بخش قابل‌توجهی از مردم ما یک فضیلت شناخته می‌شود.»

این در حالی است که حتی برخی نهادهای حکومتی هم اذعان کرده‌اند که در بیشتر نظرسنجی‌ها، اکثریت افراد جامعه حتی افرادی که به حجاب معتقدند هم با قوانین حجاب اجباری و تعیین پوشش مردم از سوی حکومت مخالف‌اند.

امام‌جمعه مشهد و نماینده «ولی‌فقیه» در استان خراسان رضوی همچنین گفت که بنا نیست به‌ دلیل آنکه یک نفر برای مخالفت با حجاب قصد مهاجرت دارد، حکومت بر خواسته اکثریت جامعه چشم ببندد.

او سپس با رد اعمال نفوذش بر تصمیم‌ها در شهر مشهد از جمله ممانعت از برگزاری کنسرت‌ طی ۱۸ سال گذشته، ادعا کرد تنها یک مقام غیررسمی است که جز توصیه امکان دیگری در اختیار ندارد.

امام جمعه مشهد در حالی که پیش‌تر به‌‌صراحت مخالفتش را با برگزاری کنسرت‌های موسیقی در مشهد اعلام کرده بود، در این جلسه مدعی شد برخی افراد در خصوص مخالفت او با برگزاری کنسرت شایعه دروغ ساخته‌اند؛ در حالی که تصمیم برگزاری کنسرت موسیقی به عهده مسئولانی است که جلسه می‌گذارند و به ادعای او «تصمیم می‌گیرند که برگزاری کنسرت فضای فرهنگی و روح معنوی شهر امام رضا را دچار خدشه می‌کند».

پدر همسر ابراهیم رئیسی در حالی اعمال نفوذ و دخالتش در تصمیم‌گیری مدیران اجرایی را مطرح می‌کند که فرزندانش با نفوذ در ساختارهای اجرایی، فرهنگی، آموزشی و اقتصادی مختلف بر تصمیم مدیران اجرایی شهر مشهد، به‌خصوص پس از ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی، تاثیر مستقیمی دارند.

امام‌جمعه مشهد پیش‌ از این در تیرماه در اظهاراتی مدعی شد که تنها ممر درآمدش حقوق ماهیانه دو میلیون و ۲۰۰ هزارتومانی است؛ ادعایی که پس از واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی، صداوسیما را وادار کرد مدعی شود زمان ضبط این گفت‌وگو چند سال قبل بوده است.

با این‌ حال میزان دارایی‌ها و نفوذ امام‌جمعه مشهد و فرزندان و نزدیکانش در ساختار اقتصادی ایران موضوعی است که بارها موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

احمد علم‌الهدی در حالی مدعی است هیچ‌کدام از فرزندانش سمت‌ رسمی و فعالیت اقتصادی ندارند که سال ۱۳۹۷ پس از انتشار شایعه ارتباط یکی از فرزندان او با پرونده موسوم به سلطان سکه، سایت انصاف‌نیوز فاش کرد ماجد علم‌الهدی، فرزند کوچک امام‌جمعه مشهد، در سال‌های اخیر در کنار فعالیت‌های اقتصادی سمت‌هایی رسمی همچون نایب‌رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت نماد اندیش آرین، معاون اجرایی شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، مشاور روابط‌عمومی شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، دبیر فضای مجازی سایت خبری سنا، مدیر اداری و مالی شرکت بیان تهران و مدیر وب مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را برعهده داشته است.

در میان هفت فرزند احمد علم‌الهدی، مشهورترین آن‌ها جمیله‌سادات علم‌الهدی، همسر ابراهیم رئیسی، است که در کنار عضویت در هیئت‌امنای برخی موسسات و دانشگاه‌ها همچون دانشکده غیردولتی غیرانتفاعی رفاه، در مدیریت برخی موسسات فرهنگی نیز نقش دارد و از سال ۱۳۹۸ هم دبیر «شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور» در شورای‌ عالی انقلاب‌ فرهنگی بوده است.

 میزان دخالت امام‌جمعه مشهد در امور اجرایی خراسان رضوی سبب شده است که منتقدانش او را عامل بدل‌ شدن خراسان به ایالتی خودمختار بدانند و تاکید کنند احمد علم‌الهدی بر خلاف دیگر ائمه جمعه تلاش دارد در نقش «حاکم خراسان» ایفای نقش کند.