تانک‌های اسرائیل به مرکز خان‌یونس رسیدند؛ تلاش‌ها برای آتش‌بس ادامه دارد

نتانیاهو: فشار غرب برای پایان جنگ در تناقض با حمایتش از نابودی حماس است

در شصت‌وپنجمین روز از جنگی که هفتم اکتبر با حمله حماس به جنوب اسرائیل آغاز شد، نیروهای اسرائیلی روز یکشنبه، دهم دسامبر (۱۹ آذرماه) به پیشروی زمینی به‌سمت جنوب غزه ادامه می‌دهند، منطقه‌ای که صدها هزار غیرنظامی در جست‌وجوی مکانی امن، از بمباران‌های هوایی و درگیری‌های زمینی ارتش اسرائیل با نیروهای حماس، به آنجا گریخته‌اند.

گروه‌های امدادی با اشاره به آنچه وضعیت انسانی «آخرالزمانی» در نوار غزه می‌خوانند، هشدار می‌دهند که این کشور در آستانه غرق‌شدن در بیماری و گرسنگی است.

گروه حماس که غزه را اداره می کند، روز یکشنبه اعلام کرد که اسرائیل با یک‌سری حملات «به‌شدت خشونت‌آمیز»، شهر اصلی جنوبی غزه، یعنی خان‌یونس، و جاده‌ای که از آنجا به رفح در نزدیکی مرز با مصر می‌رود، را هدف قرار داده است.

این درحالی است که روز شنبه، اسرائیل به ساکنان مرکز شهر خان‌یونس ازجمله در بخش‌هایی از مرکز شهر که پیش‌‌تر دستور تخلیه برایش صادر نشده بود، هشدار داد که بی‌درنگ آنجا را ترک کنند.

درگیری‌های حماس و اسرائیل از روز هفتم اکتبر با حمله غافلگیرکننده نیروهای حماس به جنوب اسرائیل آغاز شد. در این حمله حدود ۱۲۰۰ نفر، عمدتا غیرنظامی، کشته و ۲۴۰ نفر به‌دست نیروهای حماس ربوده و به غزه برده شدند. در حال حاضر، براساس آخرین برآوردها، همچنان ۱۳۷ نفر از گروگان‌ها در نوار غزه نگهداری می‌شوند. مقا‌م‌های نظامی اسرائیل اعلام کردند که از زمان شروع حمله زمینی در نوار غزه، ۹۷ نظامی اسرائیلی نیز کشته‌ شده‌اند.

به‌گفته آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، بیش از ۱۷هزار نفر نیز در جریان بمباران اسرائیل در نوار غزه کشته‌ شده‌اند. به گفته او، بیش یک‌صد نفر از همکاران سازمان ملل متحد نیز در غزه کشته شده‌اند.

بیشتر از جهان