نامه بایدن به کنگره آمریکا؛ دستور آماده‌باش برای مقابله با تهدید احتمالی از افغانستان

بایدن گفت که نیروهای آمریکایی را برای مقابله با تهدیدی که ممکن است از افغانستان متوجه آمریکا باشد، در خارج از افغانستان نگه می‌دارد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا- AFP

کاخ سفید روز پنجشنبه‌، ۱۶ آذر (۷ دسامبر)، نامه‌ جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور به روسای کنگره آمریکا را منتشر کرد. بایدن در این نامه درباره ادامه اقدامات نظامی آمریکا در کشورهای مختلف جهان، ازجمله افغانستان، به کنگره گزارش داده است.

بایدن در این نامه درباره ادامه روند نظامی مبارزه با تروریسم نوشته و در‌خصوص افغانستان به‌طور بسیار خلاصه آورده است: «نیروهای نظامی ایالات متحده در خارج از افغانستان برای رسیدگی به تهدیدها علیه آمریکا و منافع این کشور باقی می‌مانند.»

در نامه همچنین اشاره شده است که تهدیدهای علیه منافع آمریکا «ممکن است از داخل افغانستان ناشی شود».

بایدن گفته است که نیروهای ایالات متحده برای مقابله با این تهدید، در خارج از افغانستان در موقعیت خود باقی می‌مانند. او مشخص نکرده که منظور از موقعیت خارج از افغانستان‌، دقیقا چه کشوری است.

این درحالی است که پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان و سلطه طالبان بر این کشور، بازگشت القاعده - به‌عنوان یکی از دشمنان اصلی آمریکا- به آنجا و تقویت دوباره این گروه سبب افزایش نگرانی‌ها از تبدیل‌شدن افغانستان به بستر دوباره تروریسم بین‌المللی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قطع روابط طالبان با القاعده که ریشه در نخستین سال‌های ایجاد و شکل‌گیری گروه طالبان دارد، یکی از مهم‌ترین نکات در توافقنامه صلح میان طالبان و آمریکا در فوریه ۲۰۲۰ بود که در دوحه، پایتخت قطر، به امضا رسید. یک سال و اندی پس از آن، طالبان در افغانستان قدرت را در دست گرفتند، اما در نخستین ماه‌های به‌قدرت‌رسیدنشان نشان دادند که به بیشتر مواد توافقنامه دوحه پایبند نیستند.

گزارش‌های پنتاگون و سازمان ملل متحد در دو سال گذشته نشان داد که برخلاف تعهد طالبان در توافقنامه دوحه، این گروه روابط خود را با شبکه القاعده و برخی گروه‌های تروریستی دیگر حفظ کرده است.

آخرین گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد در ژوئیه ۲۰۲۳، بر حضور و تقویت القاعده و داعش در افغانستان تاکید کرد. در این گزارش آمده بود: «علاوه‌بر داعش خراسان، القاعده نیز بی سر‌و‌صدا درحال بازسازی کمپ‌های آموزشی در افغانستان است و طالبان از رهبران این شبکه تروریستی محافظت کرده و به آن‌ها اجازه فعالیت آزادانه داده است.»

پس از انتشار این گزارش، لینزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه در کنگره ایالات متحده، گفت در صحت گزارش سازمان ملل که روابط عمیق بین طالبان و القاعده را مستند می‌کند، تردیدی ندارد.

او افزود: «اجازه‌دادن به داعش خراسان در افغانستان و همچنین روابط القاعده و طالبان، منافع امنیت ملی ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

با این حال، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، بار دیگر در یکی از صحبت‌هایش در کاخ سفید به خبرنگاران گفت که القاعده به کمک طالبان از بین رفته است و طالبان در زمینه مبارزه با تروریسم با آمریکا همکاری می‌کند. ادعایی که حتی وزارتخانه‌های دولت بایدن هم رد کردند.

در همین حال، جو بایدن در تازه‌ترین گزارش که در قالب یک نامه به روسای کنگره آمریکا ارسال کرد، گفت ایالات متحده نیروهای مجهز نظامی را در چندین مکان در مناطق فرماندهی مرکزی، اروپا، آفریقا، جنوب هند و اقیانوسیه مستقر کرده است.

او اعلام کرده است: «در صورت لزوم و در پاسخ به تهدیدهای تروریستی، اقدامات بیشتری را برای حفاظت از مردم و منافع ایالات متحده انجام خواهم داد.»

بایدن گفته است که در حال حاضر نمی تواند مدت زمان یا دامنه مشخصی را برای استقرار نیروهای آمریکا در مبارزه با تروریسم در منطقه مشخص کند.

بیشتر از جهان