اخراج روح‌الله فیروزنام از خاک کانادا به اتهام همکاری با سپاه و وزارت اطلاعات

اتهام اصلی این فرد، همکاری مستقیم با نهادهای امنیتی نظام ایران جهت بازداشت و شکنجه فعالان سیاسی عنوان شده است

روح‌الله فیروزنام، شهروند ایرانی اخراج‌شده از کانادا به دلیل همکاری با جمهوری اسلامی-globalnews.ca

روح‌الله فیروزنام، تازه‌ترین فرد متهم به وابستگی به نهادهای امنیتی و نظامی در جمهوری اسلامی است که با حکم ابطال شهروندی‌اش در کانادا و اخراج از خاک این کشور مواجه شده است.

به گزارش گلوبال‌نیوز، روح‌الله فیروزنام به مدت ۱۲ سال در ایران و شهر شیراز، شرکتی را اداره می‌کرد که وظیفه‌اش نصب و راه‌اندازی دوربین‌های امنیتی برای رژیم جمهوری اسلامی بود؛ دوربین‌هایی که از آن‌ها برای نظارت بر زندانیان سیاسی و مخالفان جمهوری اسلامی که تحت شکنجه و آزار حکومتی قرار داشتند استفاده می‌شد.

سه مدیر شرکت «شهر ارتباط شیراز» به مالکیت روح‌الله فیروزنام، از اعضای ارشد وزارت اطلاعات بودند و معاون وقت یکی از رئیس‌جمهورهای ایران نیز سهامدار آن بوده است.

همچنین بر اساس این گزارش، محمدحسین نجات، جانشین قرارگاه ثارالله و فرمانده سابق سپاه ولی امر (نیروی حفاظت از خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی)، یکی دیگر از شرکای تجاری روح‌الله فیروزنام محسوب می‌شد؛ اطلاعاتی که احتمال ادامه همکاری این فرد در خاک کانادا با نهادها و چهره‌های سرکوبگر و امنیتی جمهوری اسلامی را بیشتر می‌کند.

روح‌الله فیروزنام در سال ۲۰۱۸ از سفارت کانادا در ترکیه برای خود، همسر و فرزندش درخواست روادید توریستی برای سفر به این کشور کرد و سپس روادید او صادر شد. او در ادامه با سکونت در شهر تورنتو، یک وکیل مهاجرتی استخدام کرد و به گفته گلوبال‌نیوز، «به موج همکاران نظام جمهوری اسلامی در کانادا» اضافه شد.

مقام‌های اداره مهاجرت کانادا و همچنین وکیل‌های روح‌الله فیروزنام هنوز اعلام نکرده‌‌اند که آیا این فرد همچنان در خاک کانادا حضور دارد یا به ایران بازگردانده شده‌، اما یک قاضی در استان انتاریو در گفت‌وگو با گلوبال‌نیوز، اخراج فیروزنام را از کانادا در اوایل سال جاری میلادی به جرم «همدستی در جنایات جمهوری اسلامی علیه بشریت» تایید کرده است.

سوابق دادگاه کانادا نیز نشان می‌دهد که شرکت متعلق به فیروزنام، یک «بازوی حکومتی» تلقی شده است که «بازداشت خودسرانه و شکنجه زندانیان» را تسهیل می‌کرد.

روح‌الله فیروزنام، ۴۳ ساله و متخصص کامپیوتر است و قبل از اینکه در سال ۱۳۸۵ به‌عنوان مدیرعامل شرکت شهر ارتباطات شیراز انتخاب شود، در نیروی دریایی سپاه پاسداران خدمت می‌کرد.

طبق سوابق دادگاه فدرال کانادا، این شرکت که در شهر شیراز مستقر است، دوربین‌های امنیتی را به‌طور عمده به سازمان‌های دولتی و حکومتی می‌فروخت و در ادامه با آن‌ها همکاری می‌کرد؛ نهادهایی که شامل نیروی انتظامی، سازمان زندان‌ها، وزارت اطلاعات و اداره‌های پلیس امنیت بوده‌اند. این دوربین‌ها در اماکن عمومی اطراف شهر شیراز نیز نصب شده‌اند.

هیئت‌مدیره شرکت شهر ارتباطات شیراز هم شامل اعضای سرویس‌های اطلاعاتی ایران بود، اگرچه فیروزنام مدعی شد که از این موضوع بی‌اطلاع بوده است.

سوابق دادگاه نشان می‌دهد که او در سال ۲۰۰۹به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره انتخاب شد و درحالی‌که در سال ۲۰۱۲ از آن سمت استعفا داد، اما همچنان به‌عنوان مدیر عملیاتی شرکت باقی ماند.

او همچنین با محمدحسین نجات، جانشین قرارگاه ثارالله، یک شرکت انرژی خورشیدی را در ایران تاسیس کرده بود. نجات به مدت ۱۰ سال سمت فرمانده یگان محافظان علی خامنه‌ای را برعهده داشت و طی چهار دهه اخیر نیز «نقشی کلیدی» در سرکوب اعتراضات مردمی در تهران داشته است.

به گزارش گلوبال‌نیوز، روح‌الله فیروزنام در دادگاه مدعی شده است که تا ماه‌های اخیر از همکاری شرکتش با حکومت برای سرکوب مخالفان و فعالان سیاسی بی‌اطلاع بوده است و گمان می‌کرد که وجود این دوربین‌ها مانع شکنجه زندانیان به دست بازجوها می‌شود؛ ادعاهایی که قضات دادگاه فدرال رد کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روح‌الله فیروزنام همچنین مدعی شد که وقتی در جریان اعتراضات مردمی در سال‌های ۹۶ و ۹۷ شاهد دستگیری و ضرب‌وشتم تظاهرکنندگان و مردم عادی بوده است، ۱۰ گیگابایت از حافظه دوربین‌های مداربسته را از شیراز دانلود کرده و به یکی از دوستانش در سوئد داده است. او افزود از ترس جان خود به تورنتو سفر کرده است و اکنون سپاه پاسداران را هم «یک سازمان تروریستی» می‌داند.

مقام‌های دولت کانادا از سال گذشته و پس از آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، تحریم‌های گسترده‌ای را به دلیل «سرکوب وحشیانه اعتراضات ضدحکومتی» علیه مقامات نظام جمهوری اسلامی اعمال کردند و دولتمردان کانادا، جمهوری اسلامی را «رژیم حامی تروریسم و نقض سیستماتیک و فاحش حقوق بشر» خواندند.

سیاستی تازه که به گفته گلوبال‌نیوز، عملا ده‌ها هزار مقام ارشد ایرانی و اعضای سپاه پاسداران را از ورود به کانادا منع کرده است.

اکنون نیز نهاد خدمات مرزی کانادا اعلام کرده است که رسیدگی به پرونده ۱۰ ایرانی نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی را به منظور تحریم و اخراج از کانادا در دست دارد. ۹ پرونده برای جلسات استماع که می‌تواند به اخراج آن‌ها منجر شود، به هیئت مهاجرت و پناهندگی کانادا ارجاع داده شده است که سید سلمان سامانی، سخنگوی سابق وزارت کشور و قائم‌مقام وزیر کشور در امور مجلس در دولت حسن روحانی، یکی از آن‌ها است.

مقام‌های دولت جاستین ترودو همچنین می‌گویند تحقیق درباره ۱۴۱ نفر دیگر از چهره‌های وابسته به جمهوری اسلامی که تابعیت کانادا را دریافت کرده‌اند، هنوز در جریان است.

سازمان امور مهاجرتی کانادا توضیح داده است که در یک سال اخیر ۱۷ هزار و ۸۰۰ درخواست روادید را با نگاه مرتبط بودن افراد با نظام جمهوری اسلامی، بررسی دقیق کرده و درنتیجه مانع ورود ۷۸ ایرانی به خاک کانادا شده است.

بیل بلر، وزیر دفاع کانادا، روز چهارشنبه هفته گذشته گفته بود: «برخی افراد هستند که پرونده‌شان نشان می‌دهد برای ورود به کانادا مناسب نیستند و ما هر کاری را که برای حفاظت از منافع ملی کانادا لازم باشد انجام خواهیم داد.»

اما گلوبال‌نیوز این سوال را مطرح کرده است که با توجه به حجم پرونده‌ها و تحقیقات، چگونه ایرانیانی که گفته می‌شود با رژیم تهران ارتباط دارند، توانسته‌اند پیش‌ازاین وارد خاک کانادا شوند؟

رام جوبین، وکیل ساکن ونکوور، می‌گوید مقام‌های کانادایی باید قبل از ورود این افراد به خاک کشورشان، سوابق و پرونده زندگی آن‌ها را بررسی کنند.

جوبین که اداره مهاجرت کانادا را برای اقدام علیه مقام‌های رژیم ایران تحت‌فشار قرار داده است، گفت: «مشکل من این است که وقتی شخصی وارد کانادا شده، دیگر بیرون کردن او بسیار دشوار می‌شود. من بیش از ۳۰۰ گزارش از مردم در مورد اشخاص مظنون به همکاری با رژیم ایران در کانادا دریافت کردم که درنهایت با احتساب اعضای خانواده‌شان، به حدود ۷۰۰ فرد حکومتی رسیدیم.»

بیش از نیمی از این گزارش‌ها به شهروندانی مربوط است که گذرنامه کانادایی خود را دریافت کرده‌اند و مقام‌های اداره مهاجرت دیگر نمی‌توانند در برابر آن‌ها اقدامی انجام دهند. این وکیل می‌گوید حضور این افراد در کانادا باعث شده است تا اعضای جامعه ایرانی احساس ناامنی کنند.

رام جوبین افزود: «مردم به کانادا می‌آیند تا در یک کشور آزاد و امن زندگی کنند، اما این نوع از افراد (وابسته به رژیم ایران) درواقع توانایی دیگران برای احساس امنیت و آزادی در کانادا را کاهش می‌دهند.»