دومین سفر رئیسی به مسکو با تاکید بر تقویت روابط

رئیسی از پوتین برای سفر به ایران دعوت کرد

دیدار ولادیمیر پوتین و ابراهیم رئیسی در مسکو- IRNA

روسای جمهوری ایران و روسیه روز پنجشبه، ۱۶آذر، در دیدار در مسکو بر گسترش روابط اقتصادی و تجاری تاکید کردند.

دیدار مقام‌های دو کشور در حالی انجام می‌گیرد که اتحاد نظامی عمیق مسکو و تهران در زمینه تامین‌ پهپادی نظامی مورد نیاز روسیه با انتفادهای زیادی روبرو شده است. پهپادهایی که گفته می‌شود روسیه از آنها در جنگ اوکراین استفاده می‌کند.

چندی پیش، وال‌استریت ژورنال در گزارشی اتحاد نظامی عمیق بین تهران و مسکو را تهدیدی برای منافع ایالات متحده در منطقه برشمرده بود.

این دومین سفر ابراهیم رئیسی به روسیه از زمانی است که به‌عنوان رئيس دولت سیزدهم انتخاب شد. سفر پیشین او به مسکو در ٰژانویه ۲۰۲۲ (دی‌ماه ۱۴۰۱) انجام شد. سفری که حواشی زیادی به دنبال داشت، اما در آن، تهران خواهان همکاری جامع راهبردی با مسکو بود و به زمینه‌های مختلف از‌جمله اقتصاد، سیاست، فرهنگ، علم، فناوری، دفاع و نظامی، مسائل امنیتی، هوانوردی و فضا، نظر داشت.

یک روز پیش از این دیدار، ولادیمیر پوتین نخست در ابوظبی با محمد بن زاید آل ‌نهیان، رئيس دولت امارات متحده عربی، و سپس در ریاض با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، و شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، دیدار و درباره بحران غزه گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین، رئيس‌جمهوری روسیه، در جریان گفت‌وگو با ابراهیم رئیسی  با ادعای رشد ۲۰ درصدی گردش مالی روسیه و ایران در سال گذشته، گفت که «حجم مبادلات دو کشور به حدود پنج میلیارد دلار رسیده است.»

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین بر رشد فزاینده همکاری‌های بین دو کشور در زمینه‌های مختلف تاکید کرد و گفت: «ما پروژه‌های زیرساختی بزرگی داریم.»

او با اشاره به مسیر ارتباطی شمال-جنوب افزود: « برای مدت طولانی در این‌باره در حال گفت‌وگو هستیم و در حال حاضر اجرای عملی ساخت راه‌آهن شمال-جنوب را آغاز کرده‌ایم.»

اشاره او به مسیری است که ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار می‌کند.

به گزارش ایرنا، ابراهیم رئیسی، هم گفت ایران و روسیه همکاری خوبی در حوزه انرژی، کشاورزی و کار دانش بنیان دارند و گام‌های بهتری می‌تواند در جهت منافع دو کشور و دولت برداشته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته پوتین، ورود ایران به توافق‌نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی «اوراسیا» فرصت‌های بیشتری برای گسترش تعاملات دوجانبه فراهم می‌کند. توافقنامه‌ای که می‌تواند در اجلاس اواخر ماه جاری این اتحادیه به امضا برسد.

در این ‌صورت تجارت آزاد بین ایران و اعضای اوراسیا، شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان معاف از تعرفه خواهد بود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، جنگ اسرائيل و حماس را «چالشی برای کل بشریت» خواند و گفت بمباران غزه باید هرچه سریع‌تر متوقف شود.

رئیس دولت سیزدهم آنچه در غزه روی می‌دهد را «نسل‌کشی و جنایات علیه بشریت» عنوان کرد.

رئیسی در این دیدار از همتای روس خود را برای سفر به تهران دعوت کرد و پوتین نیز این دعوت استقبال کرد.

بیشتر از جهان