پس از قتل سلیمانی، گرایش حزب الله به افراط گرایی بیشتر شده است

اولویت کنونی حزب الله، پیشتازی در میدان رقابت های سیاسی لبنان است

در حال حاضر، اولویت اساسی حزب الله، پاسداری از دستاوردهای سیاسی و نظامی است. عکس از: ‏AFP‏

تردیدی نیست که پیامدهای کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس به این زودی ها پایان نمی یابد، رژیم ایران و متحدانش در منطقه برای مدت های زیادی از این حادثه بهره برداری خواهند کرد. تأثیر از میان رفتن قاسم سلیمانی، در هر یک از کشورهای منطقه به گونه ای متفاوتی نمایان خواهد بود، اما با توجه به حضور حزب الله در لبنان، عواقب قتل سلیمانی می تواند این کشور را به شدت آسیب پذیر کند.

یک منبع آگاه به اندیپندنت عربی، گفت: گروه های سیاسی و نظامی وابسته به ایران در خاورمیانه، آینده خود را پس از ترور سلیمانی در هاله ای از ابهام می بینند، زیرا نقش قاسم سلیمانی در ایجاد و حمایت گروه های مسلح در طول دو دهه گذشته برای هیچ کسی پوشیده نیست، بنابر این، نبود وی می تواند سرنوشت متحدان ایران را با چالش های سختی رو به رو کند. هنگامی که حسن نصر الله، دبیر کل حزب الله لبنان در مراسم عزا داری به مناسبت کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ابو مهدی مهندس، معاون رئیس حشد شعبی در عراق، حضور یافت، این نگرانی در سیمای او و سایر دست پروردگان سپاه قدس، پدیدار بود. دبیر کل حزب الله در سخنرانی که در مراسم عزا داری داشت، گفت: "امروز ما وارد مرحله ای جدیدی شده ایم"، البته این اظهار نظر نشان می دهد که نبود قاسم سلیمانی، تهدید بزرگی برای متحدان ایران در منطقه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منبع یاد شده افزود: شکی نیست که در پی قتل سلیمانی، سراسر منطقه شاهد تحولات و رخدادهای جدیدی خواهد بود، اما با توجه به موضع گیری های اخیر طرف های درگیر، بعید به نظر می رسد که پیامدهای ترور قاسم سلیمانی منجر به یک جنگ تمام عیار در خاورمیانه شود. مذاکرات در مورد اقدامات تهدید آمیز ایران در عراق، سوریه و یمن، پرونده موشک های بالستیک و برنامه های هسته ای این کشور به زودی آغاز خواهد شد، از همین جهت، واکنش تهران به کشته شدن قاسم سلیمانی، تنها در حد یک هیاهوی رسانه ای باقی ماند و ایران در پاسخ به قتل سلیمانی، از خطوط قرمز تعیین شده، پا فرا تر نگذاشت.

رژیم ایران که درک کاملی از اوضاع منطقه دارد، به جای این که دست به انتقام جویی و پرخاشگری بزند، در تلاش است تا از این حادثه بهره برداری سیاسی کند و زمینه ای آغاز گفت و گو ها را با ایالات متحده طوری فراهم کند که بیشتر به سود ایران باشد. البته اقدامات اخیر واشنگتن برای تشدید تحریم ها علیه ایران، می تواند مصداق این مدعا باشد.

از سوی دیگر، سازمان حزب الله نیز به این نتیجه رسیده است که پیامدهای قتل قاسم سلیمانی، جز این که منطقه را شاهد برخی درگیری های محدود کند، منجر به وقوع جنگ فراگیر نمی شود، از این رو، حزب الله سعی دارد توجه خود را بیشتر به مسائل سیاسی مبذول بدارد و در حال حاضر از ابراز نظر و واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی خودداری کند. حزب الله که تازه از جنگ در سوریه باز گشته و دستاوردهای سیاسی و نظامی قابل ملاحظه ای را کسب کرده است، نمی خواهد با درگیر شدن به پیامدهای قتل قاسم سلیمانی، از رقابت های سیاسی اخیر در لبنان عقب بماند.

بنابر این، حزب الله سعی دارد تمام تلاش های خود را متمرکز بر مسائل سیاسی کند که می تواند منافع آینده سیاسی و اقتصادی این حزب را تأمین کند، طرح ترسیم مرزهای لبنان با اسرائیل، بهره برداری از منابع طبیعی دریای مدیترانه و اجرای قطعنامه 1701، از جمله مسائلی است که حزب الله قصد دارد در حال حاضر به دنبال کردن آن ها بپردازد. افزون بر آن، مسئله ای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام بر اساس قانون جدیدی که نبیه بری، رئیس مجلس روی آن کار کرده است، موضوع دیگری است که برای حزب الله حائز اهمیت است. البته طبق قانون جدید انتخابات، سراسر لبنان به عنوان یک حوزه انتخابیه به شمار رفته و عمر افراد واجد شرایط رأی دهی به 18 سال کاهش یافته است.

در پیوند به تحولات اقتصادی ناشی از قتل سلیمانی، منبع مزبور، خاطر نشان کرد که پس از اعمال تحریم ها علیه سازمان حزب الله و متحدان آن در لبنان، میشل عون، رئیس جمهور لبنان هنگام دیدار از مسکو در ماه مارس 2019، اعلام کرد که لبنان در خط مقدم جبهه مقاومت اقتصادی بوده و در معرض فشار تحریم های ایالات متحده قرار دارد. شکی نیست که ابراز واکنش به تحریم های ایالات متحده، در جریان سفر به مسکو، می تواند میزان آسیب پذیری لبنان را نسبت به تحریم های واشنگتن نشان دهد.

البته میشل عون، رئیس جمهور لبنان، در سیاست های مرتبط به امور مالی که در دوره نخست وزیری سعد حریری به تصویب رسیده است، با حزب الله همسویی دارد، در حالی که جنبش آزاد میهنی با سیاست های اقتصادی فعلی ابراز مخالفت می کند. میشل عون قصد دارد ریاض سلامه، رئیس کل بانک مرکزی لبنان را برکنار کند، حزب الله نیز با توجه به این که ریاض سلامه را به عنوان متحد آمریکا می شناسد، از تصمیم رئیس جمهور حمایت می کند.

علاوه بر این، حسن نصرالله با اشاره به چالش های اقتصادی، چینن گفته است: "آرزوی ما این بود که رهبران سیاسی، به منظور پایان دادن به مشکلات اقتصادی کشور، در تلاش برای یافتن یک راه حل باشند، اما به نظر می رسد که اکنون همه ای ما بایستی متحمل ناهنجاری های اقتصادی باشیم و کلیه ای برنامه های اقتصادی کشور را طبق شروط و مقررات "کنفرانس سدر"، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به پیش ببریم."

در واقع، حزب الله سعی می کند با ایجاد هیاهو در مسائل اقتصادی، توجه معترضان لبنانی را از مخالفت با اقدامات ضد ملی احزاب سیاسی حاکم منصرف کرده و با آوردن برخی تغییرات نمایشی در سیاست های مالی لبنان، معترضان را متقاعد به ترک خیابان ها کند.

اغلب کارشناسان سیاسی بدین باورند که حزب الله قصد دارد با بهره برداری از تحولات اخیر، آن چه را که در جنگ نتوانسته است به دست آورد، با سیاست بازی کسب کند. بدین ترتیب ممکن است با در نظر داشت استراتژی کنونی حسن نصر الله، منافع سازمان حزب الله با منافع رئیس جمهور لبنان برخورد کند و در نتیجه، کشته شدن قاسم سلیمانی، بر خلاف آن چه توقع می رود، به سود حزب الله تمام شود.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه