شورای همکاری خلیج فارس درباره خطر گسترش جنگ غزه در منطقه هشدار داد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، نیز در این نشست حضور داشت

رهبران شورای همکاری خلیج فارس- قطر- پنجم دسامبر ۲۰۲۳- AFP PHOTO / UAE PRESIDENTIAL COURT

چهل‌وچهارمین اجلاس شورای همکاری خلیج فارس روز سه‌شنبه ۱۴ آذر (پنجم دسامبر) با حضور رهبران شش کشور عربی و ترکیه در پایتخت قطر برگزار شد و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، از شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، و رهبران کشورهای کویت، امارات متحده عربی،‌ عمان و بحرین که به دوحه سفر کردند، استقبال کرد.

تحولات اخیر منطقه از جمله جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه در نشست روز سه‌شنبه سران شورای همکاری خلیج فارس و ترکیه مورد بررسی قرار گرفت. 

رهبران این شورا در بیانیه‌ای که در پایان چهل‌وچهارمین نشست شورای همکاری خلیج فارس در روز سه‌شنبه منتشر شد، حمله‌های نظامیان اسرائیل به غزه را محکوم کردند و گفتند که این حمله‌ها به آوارگی غیرنظامیان فلسطینی و تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی از جمله مدارس و مساجد منجر شده است. 

 بیانیه فوق همچنین گفت که این اقدام‌ها «نقض آشکار قوانین و حقوق بین‌المللی» است و ضمن هشدار درباره گسترش جنگ، خواستار «پایان اشغالگری سرزمین‌های فلسطینی به دست اسرائیل و بازگشت اسرائیل به مذاکرات راه‌حل دو کشور مستقل» شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اردوغان به دعوت امیر قطر در این اجلاس حضور داشت. او گفت که تجارت میان ترکیه و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به ۲۳ میلیارد دلار رسیده است. او با محکوم کردن تداوم حمله‌های اسرائیل به نوار غزه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، را به انجام «جنایات جنگی علیه بشریت» متهم کرد و گفت که نتانیاهو «به خاطر آینده سیاسی خود، کل منطقه را به خطر می‌اندازد».

نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در حالی در قطر برگزار شد که نیروهای اسرائیلی به حمله‌ها علیه مواضع گروه شبه‌نظامی حماس در نوار غزه ادامه می‌دهند. 

نشریه عرب‌نیوز نوشت که حمله‌های اسرائیل ۸۰ درصد از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری نوار غزه را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرده است و اغلب آنان به جنوب نوار غزه فرار کرده‌اند.

به گفته مقام‌ها و مسئولان مراکز بهداشتی غزه در جریان حمله‌های اسرائیل به این منطقه که به دنبال حمله غافلگیرانه شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر آغاز شد، بیش از ۱۵ هزار و ۸۰۰ نفر کشته‌ شدند. حمله حماس به اسرائیل ۱۲۰۰ کشته برجا گذاشته بود. گروه شبه‌نظامی حماس از جمله سازمان‌های نیابتی تحت حمایت جمهوری اسلامی در منطقه است و در بسیاری از کشورهای غربی در دسته گروه‌های تروریستی طبقه‌بندی شده است.

بیانیه شورای همکاری خلیج فارس خواستار ازسرگیری فوری آتش‌بس بشردوستانه در نوار غزه و هموار شدن راه برای رسیدن به آتش‌بس پایدار و ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم شد و اعضای شش‌گانه شورا به تداوم حمایت از فلسطینی‌ها متعهد شدند.

در بیانیه فوق همچنین بر سر کمک به بازسازی آنچه «ماشین جنگ اسرائیل در سال‌های گذشته نابود کرده»، توافق شده است. 

رهبران شورای همکاری خلیج فارس هشدار دادند که در صورت ادامه جنگ، خطر گسترش درگیری به سایر مناطق خاورمیانه وجود دارد و از جامعه جهانی خواستند تا برای برقراری آتش‌بس مداخله کند و بار دیگر بر خواست خود برای پایان دادن به «اشغال سرزمین فلسطینی» تاکید کردند.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، پیش‌تر در سخنان افتتاحیه خود از شورای امنیت سازمان ملل خواسته بود که اسرائیل را به بازگشت به میز مذاکره وادار کند. او در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس ضمن تاکید بر تلاش‌های دوحه برای تمدید آتش‌بس گفت که این جای آتش‌بس دائم را نمی‌گیرد.

جاسم البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، نیز تاکید کرد که نشست اخیر منعکس‌کننده موضع مشترک کشورهای خلیج فارس درباره وقایع غزه است و اعضای این گروه از مردم فلسطین حمایت می‌کنند. او از جامعه بین‌المللی خواست تا برای رسیدن به آتش‌بس فوری در غزه تلاش کنند.