باز لورمن، رئیس هیئت‌داوران جشنواره دریای سرخ در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی: جمعیت جوان سعودی آینده را می‌خواهد

«نسل جدید پرشروشوری که به فیلمسازی علاقه پیدا کرده است و قهرمان فیلمسازی آنان را یک زن،هیفا المنصور، می‌دانند»

باز لورمن، فیلمساز شناخته‌شده، رئیس هیئت‌داوران بخش مسابقه بین‌المللی جشنواره فیلم دریای سرخ در سال ۲۰۲۳ است. او که دومین بار است به عربستان سعودی سفر می‌کند، در گفت‌وگویی اختصاصی با ایندیپندنت فارسی، از انرژی مردم و جوانان این کشور و نسل جدید پرشروشوری که به فیلمسازی علاقه پیدا کرده، با تحسین یاد می‌کند؛ قهرمان فیلمسازی این نسل، یک زن است: هیفا المنصور.  

لورمن که شناخته‌شده‌ترین فیلمساز استرالیایی است، با فیلم‌هایی چون «رومئو + ژولیت»، «مولن روژ» و «الویس» بسیار تحسین شده است. او از فیلمسازانی است که سینما را با تئاتر، اپرا و موسیقی مخلوط می‌کند و وسواسش در تصویر همیشه ستایش شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لورمن در این گفت‌وگوی اختصاصی با ایندیپندنت فارسی ذرباره عربستان سعودی می‌گوید: «۷۰درصد جمعیت این کشور زیر ۳۵ سال سن دارند. من از انرژی فیلمسازان جوان ذوق‌زده شده‌ام، به‌ویژه اینکه بسیاری از آن‌ها زن‌اند؛ چون قهرمانشان یک زن است. یکی از اولین فیلمسازان سعودی یک زن بود [هیفا المنصور] که توانست داستانش را بگوید.»

او گفت: «من از این ذوق‌زده شدم که به مدت ۳۰ سال اینجا نمی‌شد فیلمی را در سالن سینما تماشا کرد و فقط از پنج سال پیش می‌شود رفت سینما و فیلم دید اما حالا من نشسته‌ام اینجا، در جشنواره دریای سرخ، و می‌توانم فیلم‌های مختلفی از فیلمسازان گوناگون در سن و سال مختلف از تمام این منطقه را یک‌جا تماشا کنم، با موضوع‌های مختلف و متفاوت و همین‌طور با قدرت فیلمسازی شگفت‌انگیز.»

بیشتر از فیلم