بازار طلا و ارز در آرامش پیش از طوفان

به گفته فعالان بازار هرچند روند صعودی قیمت طلا در طول ماه‌ گذشته توان شکستن سد رکود را نداشت، بر حجم معاملات خرد افزود

تصویر تزئینی، بازار طلا و ارز در ایران‌- اقتصاد آنلاین

قیمت‌ها در بازار طلا در هفته دوم آذر مانند هفته‌های گذشته سیر صعودی‌‌شان را حفظ کردند و بازارهای ایران هماهنگ با جهش جهانی قیمت طلا، نمودار رشد مداوم قیمت را به ثبت رساندند.

به گفته فعالان بازار، هرچند روند صعودی قیمت طلا در طول ماه‌ گذشته توان شکستن سد رکود را نداشت، بر حجم معاملات خرد افزود.

آنچه موجب شد فعالان بازار طلا به روزهای آینده امیدوار باشند، پیش‌بینی‌ها مبنی‌بر تداوم رشد قیمت جهانی است که می‌تواند این بازار را دست‌کم در چند ماه آینده برای سرمایه‌گذاری مطمئن نشان دهد و احتمالا سرمایه‌های خانگی را به این سمت هدایت کند.

در حال حاضر قیمت جهانی هر اونس طلا به دو هزار و‌ ۷۰ دلار رسیده است و عبور از سقف قیمت دو هزار و ۱۰۰ دلار هم بعید به نظر نمی‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ایران نیز بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار پس از چند روز رشد قیمت، از مرز دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عبور کرد و به عدد دو میلیون و‌ ۵۲۰ هزار تومان رسید.

قیمت سکه امامی هم که در روزهای آغازین هفته دوم آذر در حال رسیدن به ۲۹ میلیون تومان بود، در میانه هفته از ۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان گذشت و در روز شنبه ۱۱ آذر، مرز ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را هم رد کرد. قیمت نیم‌سکه نیز تمام هفته قبل سیر صعودی داشت و هر روز به طور میانگین بین ۵۰ تا ۱۰۰ تومان بالا رفت و در پایان روز شنبه، ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.

در این میان، آزادسازی واردات شمش طلا برای تمام افراد، یکی از تصمیم‌هایی است که گمان می‌رفت می‌تواند بر روند بازار تاثیرگذار باشد، اما همانند دیگر مصوبات و سیاست‌های دستوری دولت از زمان ابلاغش در ۶ آذر ۱۴۰۱، نتوانست  شدت رکود بازار را کاهش دهد.

با وجود آنکه روزهای گذشته در بازار ارز نیز قیمت‌ها کمتر تغییر می‌کند، به نظر می‌رسد دلار آمریکا برای پایین‌آمدن از محدوده قیمت ۵۰ هزار تومان قصدی ندارد. در پایان روز شنبه ۱۱ آذر، دلار نرخ ۵۰ هزار و ۴۵۰ تومان را ثبت کرد تا مطابق روند یک هفته گذشته، بین نرخ ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان تا ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان در نوسان باشد؛ تغییری که صرفا برای معاملات خرد فرصت فراهم کرده است.

طبق نظر کارشناسان اقتصادی، سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز از یک سو و تحولات منطقه‌ای و محافظه‌کاری سرمایه‌گذاران در این بازار از سوی دیگر برای دومین هفته باعث شد که جهش بزرگ قیمت‌ها به تاخیر بیفتد. هرچند با توجه‌ به اصرار تحلیلگران اقتصادی مبنی‌بر قطعی بودن رشد قیمت ارز در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲، می‌توان بازار ارز را انبار باروتی دانست که در انتظار جرقه‌ای برای حرکت انفجاری به سمت محدوده قیمتی بالاتر است.

با در نظر گرفتن این نکته که در بازارهای ایران قیمت سکه و طلا بیش از تبعیت از نرخ جهانی تابع تحولات سیاسی و رشد نرخ ارز است، فعالان هر دو بازار پیش‌بینی می‌کنند که در زمستان ۱۴۰۲، با جهش قیمت‌ها سد رکود حاکم شکسته شود و در شیب تند صعود قرار گیرد.

توجه به وضعیت تورم در بازارهای موازی، ازجمله بازار کالاهای اساسی و مسکن، به‌خوبی نشان می‌دهد که سیاست دستوری دولت و کنترل بازار برخلاف آنچه قیمت واقعی ارز و طلا است، موجب کنترل ارزش و قیمت‌ شده‌ باشد، موضوعی که نه فقط برای متخصصان اقتصادی، بلکه برای معامله‌گران و خریداران نیز کاملا روشن است.

بیشتر از اقتصاد