پایان هفته تحصیلی با اعتصاب دانشجویان در دانشگاه‌های بهشتی و علم و صنعت

اعضای شورای صنفی دانشگاه خواجه نصیر به طور دسته جمعی استعفا کردند

در روزهای گذشته، دانشگاه‌های بهشتی و علم و صنعت صحنه اعتراض‌های دانشجویی بود. در پی حمله نیروهای حراست دانشکده روان‌شناسی دانشگاه بهشتی به کلاس درس، دانشجویان این دانشگاه با صدور بیانیه‌ای تحریم شرکت در کلاس‌ها را اعلام کردند. پس از صدور بیانیه تحریم‌ کلاس‌ها در روز‌های سه‌شنبه ‌و چهارشنبه، کلاس‌ها در دانشکده روان‌شناسی تحریم شد و دانشجویان اقدام به برگزاری تحصن کردند. تحصن این دانشجویان ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه آغاز شد. دانشجویان در واکنش به مدیر اجرایی دانشکده که اعلام کرده بود در اعتراض به برخورد حراست نامه نوشته است تاکید کردند که تا آخر هفته در کلاس‌های درس شرکت نخواهند کرد.

به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، تعدادی از نیروهای حراست دانشگاه بهشتی در اقدامی غیرمنتظره در روز ۲۹ آبان به کتابخانه و داخل کلاس‌های درس دانشکده روان‌شناسی حمله کردند و زمانی که استاد مشغول تدریس بود، کارت دانشجویی دختری را که مقنعه از سرشان افتاده بود ضبط کردند.

دانشجویان دانشکده روان‌شناسی دانشگاه بهشتی در بیانیه‌شان اعلام کردند: «امروز شاهد یکی از زشت‌ترین روزهای دوره تحصیل خود بودیم. امروز، ۲۹م آبان ماه، دانشکده روان‌شناسی مورد هجوم نیروهای حراست و افراد بی‌نام و نشانی قرار گرفت که صورت‌های خود را پوشانده بودند و هیچ مدرک شناسایی دال بر استخدام از سوی نهاد حراست به همراه نداشتند.»

دانشجویان دانشکده روان‌شناسی اعلام کردند که این اقدام به تعطیلی فضای آموزشی و پژوهشی دانشکده منجر خواهد شد و حق امنیت دانشجویان که از بدیهی‌ترین حقوق آن‌ها است به خطر افتاده است. دانشجویان معترض در این بیانیه تاکید کردند که این اقدام «تنها به سود متعصبین و سودجویانی است که در پوشش دین،  تنها به قدرت نمایی و ارضای اهداف دیگرآزارانه خود مشغول‌اند».

در پایان این بیانیه، از همه دانشجویان دانشکده روان‌شناسی خواسته شده است که برای نشان دادن همبستگی و وحدت در برابر این گونه اقدام‌ها و حفظ حرمت فضای آموزشی دانشکده، تا آخر هفته کلاس‌های درسی را تحریم و اعتصاب کنند.

هم‌زمان، گزارش‌ها از دانشگاه علم و صنعت حاکی از آن است که دانشجویان این دانشگاه نیز اعتراضی صنفی را پایه‌گذاری کرده‌اند. روز ۲۹ آبان ۱۴۰۲، دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در اعتراض به کیفیت بد غذای سلف و حذف دورچین‌ها، افزایش هزینه‌ها، به‌توجهی به وضع غذای خوابگاه‌ها و بهداشت ظروف سلف، دو سلف مرکزی و یاس را تحریم کردند و ظرف‌های غذا را در صحن دانشگاه رها کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشجویان متحد با انتشار این خبر اعلام کردند که دانشجویان دانشگاه علم و صنعت برای اعتراض به کمیت و کیفیت غذای سلف و همچنین مدیریت ضعیف و پاسخگو نبودن مسئولان در این‌باره، دست به اعتراض زده و از خوردن ناهار سر باز زده‌اند.

بر اساس این گزارش، با وجود آنکه فراخوانی برای اعتراض صادر نشده بود، نیروهای زن و مرد حراست به این دلیل که دانشجویان در گروه‌های دانشجویی به کیفیت غذای دانشگاه اعتراض کرده‌اند، از ساعت ۱۱ مقابل سلف مرکزی و سلف دختران (یاس) جو امنیتی ایجاد کردند. همچنین، سه یا چهار خانم نیروی حراست و حفاظت فیزیکی داخل سلف آمدند. با این حال، دانشجویان دختر ناهارهایشان را در محیط سلف روی زمین گذاشتند و از خوردن آن خودداری کردند.

درحالی که دانشجویان دختر قصد داشتند با سینی‌های غذا از سلف خارج شوند و در محوطه دانشگاه تحصن کنند، نیروهای حراست مرد جلوی دانشجویان را گرفتند و در سلف را بستند و از دانشجویانی که تجمع کرده بودند کارت دانشجویی خواستند.

استعفای اعضای شورای صنفی دانشگاه خواجه نصیر

پس از همکاری نکردن ریاست دانشگاه خواجه نصیر با شورای صنفی دانشجویان این دانشگاه، اعضای این شورای صنفی در بیانیه‌ای استعفای جمعی خود را از این سمت اعلام کردند و دلایل آن را توضیح دادند. آن‌ها در این بیانیه اعلام کردند که در نگاه ریاست دانشگاه،‌ شورای صنفی دانشجویان به بازیچه و دستاویز تبدیل شده است.

دانشجویان این دانشگاه اعلام کردند که شامگاه یکشنبه ۲۸ آبان، رئیس دانشگاه در بازدید از خوابگاه و دیدار با دانشجویان ساکن خوابگاه دخترانه طلاکوب واقع در پردیس رضایی‌نژاد، پس از شنیدن گلایه‌ها و مشکلات، گفته‌ است: «من اصلا شورای صنفی را به رسمیت نمی‌شناسم و هیچ‌گونه اعتباری برای این نهاد قائل نیستم.»

اعضای شورای صنفی در واکنش به این گفته‌های رئیس دانشگاه، در بیانیه استعفایشان نوشتند: «در این برهه از دوره ریاست دکتر شاهانی، برای تمامی اعضای شورای صنفی مبرهن و مسجل شد که در تمامی این زمان که انواع و اقسام پیگیری‌ها صورت گرفت، شورای صنفی دانشجویان در دید ریاست دانشگاه مترسکی‌ است که بودن آن در دید ایشان صرفا جنبه عقب راندن دانشجویان و حقوقشان را دارد. حال‌ آنکه شورای صنفی دانشجویان نهادی رسمی و قانونی‌ است و به رسمیت نشناختن آن نیز کاری غیرقانونی می‌باشد.»

اعضای شورای صنفی گفتند که اعتبارشان را از همان قشری گرفته‌اند که دانشگاه تا در توانش بود، برای بر هم زدن آرامش روانی‌شان دست به اقدامات ظالمانه و غیرقانونی زد. همچنین، تاکید کردند که شورای صنفی تنها نهاد مستقل و قانونی برای پیگیری و احقاق حق دانشجویان است و اعتبار و رسمیت خود را از مناصب و اشخاص نمی‌گیرد.

اعضای شورای صنفی دانشگاه خواجه نصیر همچنین اعلام کردند که این اهانت رئیس دانشگاه نه‌فقط به شورای صنفی، بلکه به همه دانشجویان این دانشگاه است. آن‌ها در ادامه نوشتند: «بد نیست ایشان این نکته را بدانند که این نهاد با رای و نظر مستقیم همین افراد انتخاب شده‌ است. اما اینکه ایشان چگونه برای مدیریت این دانشگاه انتخاب شده‌اند خود جای سوال است.»

دانشجویان خواجه نصیر در پایان اعلام کردند: «ما اعضای شورای صنفی دانشجویان در این لحظه برائت خود را از تیم مدیریتی فعلی دانشگاه اعلام می‌کنیم و برخلاف میل قلبی‌مان، برای آنکه بیش از این به ساحت دانشجو توهین نشود، انصراف خود را اعلام می‌داریم.»