کارمند باشگاه انقلاب به ایندیپندنت فارسی: «امنیتی‌ها جاده تندرستی را به‌‌دلیل حجاب تعطیل کردند»

با افزایش ناامنی‌ها و سرقت‌های خیابانی در تهران، تمایل به استفاده از جاده تندرستی باشگاه انقلاب به‌‌دلیل محصور بودن و امنیت آن بیشتر شده بود

جاده تندرستی باشگاه انقلاب تهران تعطیل شد‌- Instagram/@complex.tehran

یکی از مدیران باشگاه انقلاب تهران روز یکشنبه ۲۱ آبان‌ در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، فاش کرد که دلیل تعطیلی جاده تندرستی این مجموعه، دستور مقام‌های امنیتی به‌‌دلیل رعایت‌نشدن حجاب اجباری ازسوی زنان ورزشکار بوده است و توضیح داد که احتمال دارد به‌‌زودی علاوه‌بر نصب دوربین‌های نظارتی بیشتر، حضور هم‌زمان زنان و مردان در آن هم ممنوع شود.

این فرد مطلع می‌گوید: «مسئولان مجموعه مجبور شده‌اند علت تعطیلی جاده تندرستی را ترمیم این جاده عنوان کنند، در حالی‌ که این مسیر به‌تازگی ترمیم شده بود و این تعطیلی اجباری که زمان پایان آن مشخص نیست، به دستور نهادهای امنیتی انجام شده است. آن‌ها از مخالفت زنان ورزشکار با رعایت حجاب اجباری عصبانی‌اند و پس از انتشار تصاویری از زنان بی‌حجاب در جاده تندرستی، بخش حراست وزارت ورزش در نامه‌ای به مدیریت مجموعه انقلاب دستور داد تا به بهانه رعایت‌نشدن حجاب و عفت اسلامی، جاده تندرستی را تا زمان نامعلوم تعطیل کند. البته مسئله افزایش دوربین‌های نظارتی برای شناسایی بی‌حجاب‌ها و ابطال کارت عضویت آن‌ها نیز مطرح است و حتی گفته شد که شاید زمان حضور در جاده را به‌صورت زنانه و مردانه تفکیک کنند.»

باشگاه انقلاب تهران با گستره نزدیک به یک میلیون مترمربع که در سال ۱۳۳۷ با نام کلوپ شاهنشاهی تاسیس شد اما پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ تغییر نام یافت، یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های ورزشی ایران محسوب می‌شود که به دلیل موقعیتش در شمال تهران هوای نسبتا پاکی دارد و روزانه میزبان حدود ۱۰هزار علاقه‌مند به ورزش است.

جاده تندرستی واقع در این مجموعه نیز طی چندسال اخیر به‌ دلیل افزایش ناامنی‌ها و سرقت‌های خیابانی در تهران، بیش از قبل با استقبال ساکنان تهران مواجه شد تا بتوانند در محیطی امن و حفاظت‌شده بدوند یا پیاده‌روی کنند.

در روزهای اخیر، حساب  مجموعه ورزشی انقلاب در اینستاگرام علت تعطیلی جاده تندرستی را «تخریب به‌منظور ترمیم جاده» عنوان کرد و نوشت که زمان بازگشایی و افتتاح آن نیز مشخص نیست.

این در حالی است که طی ماه‌های اخیر، کاربران منتسب به نهادهای انقلابی و حکومتی در شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویر زنان بدون حجاب در جاده تندرستی، خواستار پلمب این جاده و برخورد سرکوبگرانه ماموران قضایی و امنیتی با زنان مخالف حجاب اجباری شده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حکومت جمهوری اسلامی از زمان آغاز خیزش سراسری در شهریور سال گذشته که با کنار گذاشتن حجاب اجباری از سوی میلیون‌ها زن ایرانی همراه شد، مجموعه‌های ورزشی، تفریحی و گردشگری پرشماری را به دلیل حضور زنان بدون حجاب در آن‌ها پلمب کرد و علیه مدیران و مالکان این اماکن پرونده قضایی تشکیل داد.

پیش از این، یکی از کافه‌های مجموعه ورزشی انقلاب نیز به دلیل حضور دختران مخالف حجاب اجباری در آن پلمب شده بود.

پژمان موسوی، روزنامه‌نگار ساکن ایران که نهادهای قضایی و امنیتی به‌تازگی احضارش کرده‌اند، در حساب شخصی‌اش در اینستاگرام درباره تعطیلی جاده تندرستی نوشت: «واقعا خجالت نمی‌کشید که جاده تندرستی مجموعه ورزشی انقلاب را تعطیل کرده‌اید؟ فکر کرده‌اید مردم احمق‌اند که ندانند علت اصلی این تعطیلی چیست؟ اطلاعیه داده‌اید که زمان دقیق بازگشایی مشخص نیست، توقع هم دارید مردم باور کنند علت این تعطیلی ترمیم این جاده است؟ یعنی از یک فضای بسته و محصور که فقط افراد دارای کارت عضویت می‌توانند وارد آن شوند، هم می‌ترسید؟ چطور می‌توانید تا این حد پمپاژ نفرت کنید؟ به عواقب تصمیماتتان فکر کرده‌اید؟‌ اصلا فکر می‌کنید؟»

از سوی دیگر طی هفته‌های گذشته، ماموران امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر جمهوری اسلامی با دستی بازتر و اختیارات بیشتر برای زنان در ایران مزاحمت ایجاد کرده‌اند و از برخورد توام با خشونت، تصویربرداری‌های غیرقانونی، پلمب واحدهای صنفی و برخورد مسئولان دانشگاه‌ها با دانشجویان، هر روز گزارش‌‌های تازه‌ای منتشر می‌شود.

در اقدامی جدید، ماموران امر‌ به‌ معروف، دوربین‌‌هایی روی سه‌پایه مقابل ورودی‌های مترو قرار داده و با این کار برای زنان مخالف حجاب اجباری مزاحمت و رعب و وحشت ایجاد کرده‌اند؛ اقدامی که درگیری‌های‌ لفظی و فیزیکی میان مردم و این ماموران را تشدید کرده است.