آغاز دومین ماه جنگ؛ گوترش: غزه در حال تبدیل شدن به گورستان کودکان است؛ وزیر امور خارجه اسرائیل: شرم بر تو!

عربستان از برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در ریاض خبر داد

 SAID KHATIB / AFP

در سی و یکمین روز جنگ اسرائیل و حماس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با انتقاد از کشته شدن غیرنظامیان، هشدار داد که غزه در حال تبدیل شدن به «گورستان کودکان» است. این اظهارنظر واکنش منفی و تند الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل را در پی داشت. او با اشاره به کشته شدن و به گروگان گرفته شدن کودکان اسرائیلی در جریان حمله روز هفتم اکتبر گروه حماس به اسرائیل، در شبکه اجتماعی ایکس، خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد نوشت:«شرم بر تو!»

دومین ماه جنگ اسرائیل و حماس درحالی آغاز شد که سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید پس از محاصره کامل غزه، حالا «غزه شمالی و جنوبی» پدید آمده است. آمریکا نیز همزمان با ادامه تور سفرهای منطقه‌ای آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، در اقدامی نادر درباره استقرار زیردریایی مجهز به موشک هدایت‌شونده در منطقه تحت مسئولیت سنتکام اطلاعیه عمومی صادر کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید تا زمانی که گروگان‌ها آزاد نشوند جنگ ادامه خواهد داشت. او در پیامی در اکس نوشت: «حماس اشتباه کرد و حذف خواهد شد».

ویلیام برنز که به اسرائیل سفر کرده روز دوشنبه با نتانیاهو دیدار می‌کند و انتظار می‌ٰرود به قطر، مصر، اردن و امارات متحده عربی نیز سفر کند.

اردن یک‌شنبه شب برای نخستین بار در یک ماه گذشته کمک هوایی به غزه ارسال کرد. آژانس‌های امداد‌رسان نیز می‌گویند به دنبال سومین مرحله قطع اینترنت و تلفن در غزه ارتباط با کارمندان خود را از دست داده‌اند.

وب‌سایت علی خامنه‌ای از دیدار رهبر جمهوری اسلامی ایران با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران خبر داد، اما به تاریخ این ملاقات اشاره نکرد. وزیر خارجه لبنان هم به سی‌ان‌ان گفت که به گمان او «حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله جنگ نمی‌خواهد».

بیشتر از