صدور حکم حبس و جزای نقدی برای ۱۴ شهروند بهائی در مازندران

جمهوری اسلامی تاکنون بیش از ۱۵۸ شهروند ایرانی را به جرم اعتقاد به آیین بهائیت اعدام کرده است

شهروندان بهائی محکوم به زندان و جزای نقدی در مازندران- رسانه‌های اجتماعی

بیتا حقیقی و ساناز حکمت‌شعار، شهروندان ایرانی معتقد به مذهب بهائیت، در دادگاه تجدیدنظر استان مازندران به تحمل سه سال حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شدند.

دوازده متهم دیگر این پرونده نیز به نام‌های مانی قلی‌نژاد، نگار دارابی، سام صمیمی، مهسا فتحی، سامیه قلی‌نژاد، مجیر صمیمی، انیس سنائی، افنانه نعمتیان، بصیر صمیمی، هنگامه علی‌پور، گلبن فلاح و نازنین گلی نیز هرکدام به پرداخت ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده‌اند.

وب‌سایت حقوق‌بشری هرانا با انتشار این خبر، توضیح داده است که حکم این شهروندان بهائی به وکیل آن‌ها ابلاغ نشده و به‌صورت شفاهی و ناگهانی به شعبه سوم اجرای احکام دادگاه انقلاب ساری ارسال شده است تا محکومان نتوانند اعاده دادرسی انجام دهند. همچنین پس از مراجعه این افراد به شعبه اجرای احکام، به آن‌ها اعلام شد که هیچ وکیلی حق ورود به پرونده آن‌ها را ندارد.

این احکام را الیاس شاکری، ریاست شعبه نهم دادگاه تجدیدنظر استان مازندران به این شهروندان ابلاغ کرده است و بیتا حقیقی و ساناز حکمت‌شعار که احکام سه سال حبس دریافت کرده‌اند، به پرداخت ۳۰ میلیون تومان جزای نقدی نیز محکوم شده‌اند. محکومان در این پرونده می‌بایست طی ۱۰ روز آینده جزای نقدی خود را پرداخت کنند.

شهروندان بهائی محکوم‌شده در این پرونده که اهل شهرهای ساری، قائمشهر (شاهی) و بابلسر در استان مازندران‌اند، خردادماه سال جاری در دادگاه انقلاب قائم‌شهر به ریاست امین‌الدین فقیهان، مجموعا به تحمل ۳۱ سال حبس محکوم شده بودند. همچنین تمام لوازمی که از این شهروندان بهائی در هنگام بازداشت توقیف شده بود نیز به نفع دولت مصادره شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروندان، سوم تیر سال جاری، برگزار شده بود. هم‌زمان با بازداشت آن‌ها نیز اداره کل اطلاعات مازندران با انتشار اطلاعیه‌ای، ضمن تایید بازداشت این شهروندان به جرم اعتقاد به دین بهائیت، آنان را «هسته مرکزی یک سازمان جاسوسی» نامید و مدعی شد که دو تن از این شهروندان «در تشکیلات صهیونیستی بیت‌العدل مستقر در سرزمین‌های اشغالی» آموزش دیده‌اند.

شهروندان بهائی ایرانی در طول چهار دهه گذشته همواره با آزار و اذیت‌های حکومت شیعه مستقر در تهران مواجه بوده‌اند و حقوق اولیه شهروندی مانند حق تحصیل، حق خرید مسکن یا اشتغال نیز از آن‌ها گرفته شده است. یکی از اصلی‌ترین اتهاماتی که در دادگاه‌های ایران علیه شهروندان بهائی مطرح می‌شود، ارتباط آنان با اسرائیل است.

 پیش از این پایگاه داده‌های باز ایران، با استناد به منابع مستند جامعه بهائی و اسناد موجود در وب‌سایت خانه اسناد بهائی‌ستیزی، خبر داده است که از زمان وقوع انقلاب اسلامی ۱۵۸ بهائی با حکم دادگاه‌های جمهوری اسلامی تیرباران یا به دار آویخته شدند، ۱۲ نفر در زندان و در اثر شکنجه جان باختند، ۱۶ نفر پس از تهدید عوامل حکومتی ناپدید شدند و ۳۹ نفر نیز در این سال‌ها با حمایت نهادهای مذهبی و سیاسی حکومت به قتل رسیدند.

بر اساس آمارها، درحال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار شهروند بهائی در ایران زندگی می‌کنند که از این جمع، شمار زیادی از آنان ساکن استان مازندران‌اند. ماموران امنیتی و نظامی در این استان بارها، ازجمله مرداد سال گذشته در روشنکوه، با دستگاه‌های تخریب‌کننده سنگین به محله‌ها و منازل بهائیان در مازندران حمله کرده و ضمن تخریب کامل خانه‌ها، زمین‌های زراعی روستاییان را تصرف کرده‌اند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی تنها ادیان اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی را به رسمیت شناخته است و مذهب بهائیت را به رسمیت نمی‌شناسد.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نیز، مرداد سال جاری، از دستگیری ۹ شهروند بهائی و توقیف ۴۰ باب داروخانه و انبار متعلق به آن‌ها، به اتهام «اخلال در حوزه دارو» خبر داده بود؛‌ اتهامی که هنوز مدرک و شواهدی برای اثبات آن منتشر نشده است.