ترامپ در توییتی به فارسی شجاعت مردم ایران را ستود

رئیس‌جمهور آمریکا پس از شروع اعتراضات مردم ایران دو توئیت به زبان فارسی منتشر کرد

 ترامپ می‌گوید دولتش همواره پشت سر مردم ایران است -SAUL LOEB / AFP

پس از گسترده‌تر شدن تجمعات  مردم در تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران در اعتراض به سرنگون شدن هواپیمای مسافربری اوکراین در اثر اصابت موشک نیروهای سپاه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با نوشتن دو توئیت در فاصله چند ساعت از هم و به زبان فارسی، به این اعتراض‌ها واکنش نشان داد. 

ترامپ در توئیت اول خود نوشت: «به مردم شجاع و رنج کشیده ایران: من از ابتدای دوره ریاست جمهوریم با شما ایستاده‌ام و دولت من همچنان با شما خواهد ایستاد. ما اعتراضات شما را از نزدیک دنبال می کنیم. شجاعت شما الهام بخش است.»

ساعاتی بعد نیز توئیت دیگری به زبان فارسی از او منتشر شد که درواقع ترجمه متن انگلیسی توئیتی بود که پیش‌تر هم در جریان اعتراضات مردم ایران منتشر کرده بود.

 ترامپ در این توئیت نوشت: «دولت ایران باید به گروه‌های حقوق بشر اجازه بدهد حقیقت کنونی اعتراضات در جریان مردم ایران را نظارت کرده و گزارش بدهند. نباید شاهد کشتار دوباره ی معترضان مسالمت آمیز و یا قطع اینترنت باشیم. جهان نظاره گر این اتفاقات است.»

پیش از این هم مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا با نوشتن توئیتی به اعتراضات مردمی پس از فاجعه سرنگونی هواپیمای مسافربری واکنش نشان داده بود.

پمپئو نوشته بود که «صدای مردم ایران روشن است. آنها از ریاکاری‌ها، فساد، بی‌کفایتی رژیم و قصاوت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت فرمان حکومت خامنه ای خسته شدند. ما در کنار مردم ایران که شایسته داشتن آینده بهتری هستند ایستاده ایم.»

در آخرین ویدیو‌ها و تصاویری که از اعتراض‌ها در تهران و دیگر شهرها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است این‌چنین بر‌می‌آید که در تهران این اعتراض‌ها به کوی دانشگاه رسیده است. 

در بیشتر این تجمعات اعتراضی مردم به‌طور مشخص علیه فرمانده کل قوا شعار می‌دهند.