آیا محمود عباس برای نجات آرمان فلسطین از فروپاشی دست به کار خواهد شد؟

محمود عباس، حماس را نماینده مردم نمی‌داند اما از محکوم کردن حمله این گروه به اسرائیل خودداری می‌کند

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین‌ــ عکس از: AFP

از زمان آغاز نبرد بین حماس و اسرائيل، محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین، پیوسته در جست‌وجوی راهی برای نجات آرمان فلسطین از پیامدهای درگیری خشونت‌آمیز اخیر است. عباس سعی می‌کند سیاستی که در این زمینه دنبال می‌کند، با وضعیت موجود سازگار باشد. بنابراین در عین‌ حال که از مبارزه مردمش برای آزادی مردم و سرزمین‌ فلسطین حمایت می‌کند، بر لزوم اجتناب از هدف قرار دادن غیرنظامیان هر دو طرف نیز تاکید می‌کند.

در همین راستا، محمود عباس گفت که سازمان آزادی‌بخش فلسطین «کشتار غیرنظامیان هر دو طرف را رد می‌کند و خواستار آزادی غیرنظامیان، اسرا و بازداشت‌شدگان هر دو طرف [اسرائیل و حماس] است».

محمود عباس پیش از دیداری که جمعه ۱۳ اکتبر با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در امان داشت، اعلام کرد: «ترک خشونت، پایبندی به مشروعیت بین‌المللی و توافق‌های امضاشده، مقاومت مردمی مسالمت‌آمیز و اقدام سیاسی تنها راه دستیابی به آرمان ملی فلسطین است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فلسطین (وفا)، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در تماس تلفنی با نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، گفت: «سیاست‌ها، برنامه‌ها و تصمیم‌های سازمان آزادی‌بخش فلسطین به عنوان تنها نماینده قانونی فلسطین، بیانگر نظر و رای ملت فلسطین است».

 این اظهارات موجی از نارضایتی در میان فلسطینی‌ها برانگیخت و باعث شد خبرگزاری وفا با اشاره به اینکه «سازمان آزادی‌بخش فلسطین تنها نماینده رسمی مردم فلسطین است و رویکرد هر سازمان دیگری در این زمینه فاقد اعتبار است»، تلاش کند از شدت نارضایتی‌ها بکاهد.

عباس توقف فوری تهاجم اسرائیل به مردم فلسطین، محافظت از آن‌ها، باز شدن فوری کریدورهای بشردوستانه به نوار غزه، ارسال تجهیزات پزشکی و تامین آب، برق و سوخت برای ساکنان غزه را خواستار شد. باید یادآوری کنیم که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از آغاز درگیری بین حماس و اسرائيل در هفتم اکتبر جاری، از مقام‌های فلسطینی خواسته است از گفت‌وگو و مصاحبه با رسانه‌ها خودداری کنند.

از زمان آغاز حمله ناگهانی حماس به اسرائیل که تل‌آویو آن را روزی سیاه در تاریخ اسرائیل توصیف می‌کند، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، اصرار دارد که «جنبش حماس نماینده مردم فلسطین برای دفاع از خودشان نیست».

بایدن یکشنبه گذشته (۱۵ اکتبر ۲۰۲۳) هم خاطرنشان کرد: «حماس باید به طور کامل از بین برود؛ در عین حال لازم است برای تشکیل دولت فلسطینی هم مسیری وجود داشته باشد».

از سوی دیگر، محمود حبش، مشاور رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین، از توضیح دلایل اظهارات عباس خودداری کرد و گفت که این اظهارات «طبیعی» است و «هیچ‌کس به جز سازمان آزادی‌بخش فلسطین نماینده مردم فلسطین نیست».

پس از آنکه جنبش فتح با صدور بیانیه‌ای، اظهارات عباس زکی، عضو کمیته مرکزی فتح  را که از جنبش حماس و حمله آن به اسرائيل تمجید کرده بود، رد کرد، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سعی کرد در سخنانش مسیر آرمان ملی فلسطین را از راهی که حماس در آن گام گذاشته است، جدا کند.

زکی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که با توجه به «ناتوانی اعراب در ارائه چیزی به فلسطینی‌ها، مردم فلسطین در آرامشی فریبنده به‌سر می‌بردند». عباس زکی با اشاره به اینکه «مردم فلسطین از رهبرانشان بزرگ‌ترند و باید برای تحقق آرمان ملی فلسطین راهی پیدا شود»، گفت: «ما در کنار مقاومت ملت فلسطین هستیم و از پرداختن به تنش‌های داخلی امتناع می‌ورزیم، زیرا جنگ کنونی نبرد همه فلسطینی‌ها است و جنبش حماس بخش اساسی از روند ملی است.»

نبیل عمرو، یکی از رهبران پیشین جنبش فتح، در توضیح موضع جدید ابومازن، گفت: «محمود عباس با هرگونه اقدام نظامی طرف‌های فلسطینی علیه اسرائيل مخالف است و این موضع را هرگز پنهان نمی‌کند». او با اشاره به اینکه رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین معتقد است که برای حل مسئله می‌توان افق سیاسی پیدا کرد، گفت: «محمود عباس در تلاش است نشان دهد که مسیر سازمان آزادی‌بخش فلسطین از راهی که جنبش حماس دنبال می‌کند جدا است؛ با این حال، او به‌رغم فشارهای آمریکا حاضر نشد حمله حماس به اسرائيل را محکوم کند.»

از سوی دیگر، محمد هواش، تحلیلگر سیاسی، معتقد است که هرچند محمود عباس «برای محکوم کردن حمله حماس تحت فشار زیادی قرار دارد با این حال از این کار خودداری می‌کند؛ اما در تلاش است با بیان این اظهارات از حجم تجاوز به غزه بکاهد و زمینه توقف حمله به غزه را فراهم کند». هواش خاطرنشان کرد که محمود عباس از یک سو به دنبال کاهش درد و رنج مردم فلسطین است و از سوی دیگر سعی می‌کند از تلاش‌هایی که برای حذف کامل پرونده منازعه فلسطین و اسرائيل جریان دارد، جلوگیری کند. او افزود: «در حال حاضر لازم است از تشدید احساسات جلوگیری شود تا پیامدهای تصمیم یک جناح فلسطینی بر ملت فلسطین کاهش یابد.»

محمد هواش در پایان سخنانش گفت: «محمود عباس از جهان می‌خواهد مردم فلسطین را در قبال اقدامی که سازمان آزادی‌بخش فلسطین انجام نداده است، مسئول ندانند.»

برگرفته از ایندیپندنت عربی

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه