نخست‌وزیر پاکستان در ملاقات با پوتین: منافع ما در مبارزه با تروریسم مشترک است

کاکر گفت در موضوع تروریسم و به‌ویژه در افغانستان، به رویکرد منطقه‌ای نیاز است

انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر موقت پاکستان، روز سه‌شنبه ۲۵ مهر در پکن، در ملاقات با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، با تاکید بر اینکه منافع پاکستان و روسیه در مبارزه با تروریسم مشترک است، خاطرنشان کرد که در موضوع تروریسم و به‌ویژه در افغانستان به یک رویکرد منطقه‌ای نیاز است.

کاکر افزود: «کشورهای همسایه باید در زمینه‌های اطلاعاتی، دفاعی و مبارزه با تروریسم ابتکار عمل داشته باشند و همکاری کنند.»

نخست‌وزیر موقت پاکستان خواهان تقویت همکاری و اتخاذ یک رویکرد مشترک میان همسایگان افغانستان از جمله پاکستان و روسیه شد.

انوارالحق کاکر و ولادیمیر پوتین همراه با نزدیک به ۱۳۰ تن از رهبران کشورهای مختلف جهان در پکن حضور دارند تا در سومین اجلاس طرح «یک کمربند و جاده» که ابتکار چین برای احیای جاده ابریشم است، شرکت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست‌وزیر پاکستان گفت کشورش با کمبود انرژی مواجه است و ضمن همکاری دوجانبه با روسیه در زمینه‌های اطلاعاتی، دفاعی و مبارزه با تروریسم، از سرمایه‌گذاری روسیه در بخش انرژی در پاکستان هم استقبال می‌کند.

کاکر افزود که وزیر انرژی پاکستان اخیرا در یک برنامه مرتبط با انرژی در روسیه شرکت کرده که در آن تعاملی ثمربخش و سازنده‌ با تیم روسیه داشته است. به گفته او، تیم روسیه برای تقویت همکاری‌ها در زمینه انرژی پیشنهادهای ملموسی ارائه کرده است.

کاکر با تاکید بر همکاری‌های دوجانبه میان پاکستان و روسیه گفت: «دو کشور از نظر ارزش‌های فرهنگی و اخلاقی به هم نزدیک‌اند.»

پوتین هم با استقبال از طرح نخست‌وزیر پاکستان برای تقویت همکاری‌ها، گفت که روسیه در سال ۲۰۲۳ حدود یک میلیون تن غلات به پاکستان صادر کرده است و در زمینه تقویت همکاری‌ها میان دو کشور چشم‌انداز وسیعی وجود دارد.

پاکستان در دست‌کم دوسال اخیر با بحران اقتصادی شدیدی مواجه بوده و وقوع سیل در سال ۲۰۲۲، آسیب بزرگی به اقتصاد این کشور زده است. پاکستان سعی دارد با جذب سرمایه‌گذاری چین، روسیه و دیگر کشورها در بخش‌های مختلف از جمله انرژی و همچنین تقویت تجارت با آسیای میانه آسیب‌های وارده بر اقتصاد را جبران کند.

قرار است نخست‌وزیر موقت پاکستان در جریان اجلاس کمربند و جاده در پکن، با شماری از مقام‌های دولت چین و دیگر کشورهای حاضر، در زمینه همکاری‌های اقتصادی ملاقات کند.

طرح کمربند و جاده که مهم‌ترین برنامه بلندمدت چین در سیاست خارجی است، اولین‌بار در سال ۲۰۱۳ مطرح شد و در دو دهه گذشته به صورت پیگیر برای عملی شدن آن تلاش صورت گرفت. این طرح آسیای میانه، آسیای جنوبی، خاورمیانه و آفریقا را به هم وصل می‌کند و در نتیجه آن، جاده ابریشم احیا می‌شود. چشم‌انداز شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، از این پروژه این است کشورش در جایگاه برتر اقتصادی در جهان قرار گیرد.

افغانستان در حاکمیت دولت اشرف غنی از این پروژه کنار گذاشته شد، اما طالبان اوایل امسال توانستند چین را قانع کنند که افغانستان را به این طرح وارد کند.

هیئتی از طالبان به رهبری نورالدین عزیزی، وزیر تجارت رژیم طالبان، هم برای شرکت در اجلاس یک کمربند و جاده به چین سفر کرده است. هنوز مشخص نیست مقام‌های چین با هیئت طالبان نیز ملاقات می‌کنند یا خیر.

بیشتر از جهان